Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGábor Pásztor Megváltozta több, mint 10 éve
1
A tér képi megjelenítése 2. rész Geometriai alapok
2
Perspektivikus térábrák
Mélység, méret, távolság érzékelése biológiai adottság Szaktudomány (geometria) térképészet: mélységábrázolás helyett magasságábrázolás Művészet tájábrázolást megújította másként láttatta a természetet esztétikai érzéket változtatta
3
Objektív, térszerű A térnek elv alapján szerkesztett modellje
Mérhetőség, ipari-műszaki alkalmazás Perspektivikus (= távlati): így látunk rövidülés, mélység, arány, végtelen Axonometrikus (= tengely): így láttatunk három oldal egyszerre látható (többnézetű) szerkesztett vetület Optikai törvények: ókori tudomány ismerte a művészet nem alkalmazta színházi díszleteknél használták
4
Perspektív ábrázolás: vízszintes, függőleges, ferde képsík (légi fénykép, panoráma, madártávlat)
5
Enyészpont, horizont
6
Korai perspektív ábrázolás Pompeii freskó
7
Raffello: Athéni iskola
10
Földrajzi galéria, Vatikán, 1580
11
Szubjektív, térszerű Művészi (a reneszánsztól)
Az alkotó a tárgy vagy személy objektív képét látja, de azt szubjektíven láttatja Fény-árnyék kontraszt, szokatlan nézőpontok, tértagolás (elő-, közép- és háttér) Modellt ül, de a képen nem ismerhető fel Axonometrikus és perspektivikus ábrázolások keveredhetnek: fent–lent, közel–távol Izmusok: a művészet csak felidézi, de nem ábrázolja a valóságot
12
Klasszikus ókor Görögök, rómaiak Bizánc Reneszánsz Izmusok
test szabad mozgású ábrázolása 3D ismert volt, bukásukkal eltűnt Bizánc visszatérés a síkábrázoláshoz Reneszánsz fejlettebben újjászületett tájkép nem csak háttér portréfestészet hagyományos Izmusok
13
Miller: Kanizsa ostroma, 1601 (felülnézetes vár), Sárvár
14
Harunobu: Esti harangszó (1766) Lebegő alakok, nincs enyészpont, átló térérzetet kelt
19
Síkok keveredése
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.