Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAlexandra Szilágyiné Megváltozta több, mint 10 éve
1
REMOPLAST KHT. Balázs Ildikó ügyvezető igazgató
Nemzetközi Konferencia a Hulladékká Vált Gépjárművekről Budapest, november 6. ÖKOTECH 7. Nemzetközi környezetvédelmi és kommunális szakkiállítás HUNGEXPO Budapesti Vásárközpont Gépjárművek bontásából származó műanyag hulladékok hasznosításának problémái és lehetőségei REMOPLAST KHT. Balázs Ildikó ügyvezető igazgató
2
A világ autógyártásának fejlődése
Forrás: International Organization of Motor Vehicle Manufacturers
3
A gépjárművekben felhasznált műanyag alkatrészek össztömegének alakulása
mennyiség (kg) gyártás éve
4
Európa műanyagfelhasználása
Forrás: EuPC
5
Magyarország műanyag- felhasználása 2006-ban
Forrás: Műanyag és Gumi, 2007./7.
6
A Magyarországon összegyűjtött műanyag hulladékok szektorok közötti megoszlása
Forrás: Műanyag és Gumi, 2007./7.
7
A járműgyártáshoz felhasznált műanyagok elemzése a legfontosabb alkatrészek átlagos tömege és az azokhoz felhasznált műanyag típusok Ütközők PP,ABS,PC,PUR 10 kg Ülések PUR,PP,PVC,ABS,PA 13 kg Műszerfal PP,PA,ABS,PC 15 kg Üzemanyag rend. PE,POM,PA kg Karosszériaelem PP,PPE,UP kg Motortéri alkatr. PA,PP,PBT kg Belső burkolat PP,ABS,PET,PVC 20 kg Elektromos alk. PP,PE,PA,PVC kg Külső burkolat ABS,PA,PBT,PP kg Világítótestek PP,PC,PMMA,ABS,UP kg Kárpitok PVC,PUR,PP,PE kg Folyadéktartályok PP,PE,PA kg Forrás: EuPC
8
Műanyagtartalom anyagfajtánként - 6 autótípus vizsgálati eredményeként
Gépkocsi típus PP ABS PA PUR PVC PE PMMA v. PC Összes Suzuki Swift I. 14,5 0,7 3,3 10,0 1,9 0,8 0,5 30,0 Renault 19 16,7 4,0 - 9,8 1,5 34,0 Ford Escort 10,4 7,5 1,0 10,8 1,7 40,0 Citroen CZ 21,0 8,0 7,0 9,0 49,0 Opel Corsa 15,9 3,8 3,4 7,6 0,3 1,4 VW Golf 14,6 5,0 7,3 0,6 32,0 Jellemző mennyiség 15,0 2,0 6,0 36,0 * az adatok egy gépkocsira értendők, kg-ban Forrás: International Dismantling Information System
9
A személygépjárművekben felhasznált műanyagok I.
Forrás: International Dismantling Information System
10
A személygépjárművekben felhasznált műanyagok II.
Forrás: International Dismantling Information System
11
A személygépjárművekben felhasznált műanyagok III.
Forrás: International Dismantling Information System
12
Az újrafeldolgozás hazai alternatívái 1.
Az újrafeldolgozás során gyártható termékek kétféle piaci szegmensen értékesíthetők: Eredeti célra, műanyag alkatrészként az autógyárak tervezési-fejlesztési rendszeréhez szorosan kapcsolódva. (többéves előkészítést igényel, mely a nemzetközi piacon megkezdődött) Újrafeldolgozás más, műszakilag és/vagy esztétikailag kevésbé igényes műanyag termékké. Ezen a piacon az olcsó ár a legfontosabb, így a csomagolási hulladékokkal is versenyeznie kell a reciklátumoknak. Az újrafeldolgozás technológiai és gépészeti feltételei kialakultak, csak a terméket és a piacot kell megtalálni
13
Az újrafeldolgozás hazai alternatívái 2.
Hazai hasznosítás: ABS, PA magasabb értéke miatt PP, PUR hab mennyisége és tulajdonságai miatt A műanyag hulladékok újrahasznosításával foglalkozó hazai vállalkozók többsége csak beruházás végrehajtása után lehet képes jó minőségű regranulátum előállítására A mennyiségi felfutás a begyűjtés és az értékesítési lehetőségek bővülésének függvénye Azokat a műanyag hulladékokat, melyeket nem érdemes újrafeldolgozni, energetikai hasznosításra célszerű átadni (gazdaságosság)
14
Műanyag hulladékok hasznosítási lehetőségei
Nagy alkatrészek kiszerelése Shredder maradék Kezelések Válogatás Nagyüzemi technológiák: nyersanyagként hasznosítás energetikai hasznosítás Újrafeldolgozás
15
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
1143 Budapest, Stefánia út 75. fsz. 1. Tel.: Fax:
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.