Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
0
Vannak-e alternatívái a közösségi közlekedésnek?
Milyen legyen a jövő BKV-ja? Tarsoly András főosztályvezető BKV Zrt. Közlekedésszervezési Főosztály 2010. szeptember 20.
1
Az előadás tartalma módválasztás a szolgáltatás kialakításának stratégiai szempontjai alternatív közlekedési megoldások a BKV jövőképe kihívások a közösségi közlekedés számára
2
Egyéni vagy közösségi közlekedés?
Módválasztás Egyéni vagy közösségi közlekedés? Mely tényezők játszanak szerepet a választásban? - Forgalombiztonság Utazás időtartama - eljutási idő átszállások száma várakozási idő Utazás költségei Utazás komfortja - férőhelyek kihasználtsága - ülőhelyek száma Utazás tervezhetősége - térbeli és időbeli rendelkezésre állás - menetrendszerűség járatok összehangolása
3
Modal-split Budapesten
4
A modal-split romlásának hatásai
Közúthálózat terhelése növekszik Közösségi közlekedés tovább lassul Közösségi közlekedésről egyénire váltás Környezet terhelése fokozódik Szuburbanizáció, migráció erősödik Közlekedési szolgáltató cég bevételei csökkennek, miközben a keringési sebesség csökkenése miatt a szükséges járművek száma ugyanannyi!
5
A modal split romlásának hatásai
Mit kell tennünk? fokozni kell a közösségi közlekedés versenyképességét erősödő minőségi elvárások
6
Minőségi elvárások MINŐSÉG 1. Elérhetőség 1.1 Hálózat 1.2 Menetrend
2. Megközelíthetőség 2.1 Külső csatlakozás 2.2 Belső csatlakozás 2.3 Jegyek 3. Információ 3.1 Általános információ 3.2 Utazási információ normális körülmények között 3.3 Utazási információ rendellenes 4. Idő 4.1 Utazási idő 4.2 Pontosság és megbízhatóság 5. Ügyfél-kapcsolat 5.1 Kötelezettségek 5.2 Kommunikáció 5.3 Személyzet 5.4 Fizikai támogatás 5.5 Jegyvásárlási lehetőségek 6. Kényelem 6.1 Környezeti feltételek 6.2 Berendezések 6.3 Ergonómia 6.4 Utazáskényelem 7. Biztonság 7.1 Bűncselekmény elleni védelem 7.2 Baleset elleni védelem 7.3 A biztonság érzékelése 8. Környezet 8.1 Légszennyezés 8.2 Természetes erőforrások 8.3 Infrastruktúra
7
A szolgáltatás kialakításának stratégiai szempontjai
Infrastruktúra fejlesztése Intermodalitás, csomóponti, hálózati infrastruktúra, kapcsolódó szolgáltatások (P+R, B+R) bővítése Előnyben részesítés fokozása forgalomtechnikai megoldások, korrekciók alkalmazása Minőségi szolgáltatás nyújtása Esélyegyenlőség biztosítása Tarifapolitika Információtechnológia (utastájékoztatás, tervezés informatikai támogatása) Összehangolt közlekedési rendszer
8
Infrastruktúra fejlesztés
Járművek
9
Intermodalitás, kapcsolódó szolgáltatások
Csomóponti rendszerek és a hálózat fejlesztése: Ágazatok optimális munkamegosztása Átszállások csökkentése, különösen ágazaton belül Kötöttpályás rendszer fejlesztése Regionális közlekedési rendszerbe illeszkedő csomópontok elhelyezkedésének, szerepének definiálása
10
További fejlesztésekre és együttműködésekre van szükség.
P+R és B+R parkolók kiépítése és bővítése Budapesten: Rákoskert vasútállomás Rákoshegy vasútállomás Rákoscsaba vasútállomás Rákoscsaba Újtelep vasútállomás Budafok-Háros vasútállomás Budafok-Belváros vasútállomás Agglomerációban: Kerepes HÉV-állomás Szigetszentmiklós-Gyártelep HÉV-állomás Szigethalom HÉV-állomás További fejlesztésekre és együttműködésekre van szükség.
11
Forgalomtechnikai beavatkozások
Buszsáv Külön pálya Közös pályahasználat Megállóhelyi fizikai védelem Csomóponti bejelentkezés
12
Szolgáltatásfejlesztési osztály
Forgalomtechnika - Autóbusz sávok Szolgáltatásfejlesztési osztály 2009. évben 19 helyszínen létesült 9190 méter hosszban új buszsáv
13
Minőségi szolgáltatás nyújtása
Információ Elérhetőség Megközelíthetőség Kapcsolat az utasokkal
14
Alacsonypadlós járművekkel ki nem szolgált területek 2010-ben.
Esélyegyenlőség Csomóponti infrastruktúra fejlesztése, megállóhelyek megközelíthetősége Mindennemű tervvéleményezésnél, üzemeltetői hozzájárulás kiadásánál alapvető szempont és elvárás Járműpark fejlesztés esetén alapvető igény Nagyberuházásokhoz illesztés, de szükség van önálló esélyegyenlőségi projektekre is Rendelkezésre álló alacsonypadlós járművek egyenletes térbeli elosztása, a lefedettség fokozatos bővítése Alacsonypadlós járművekkel ki nem szolgált területek 2010-ben.
15
Tarifapolitika szolgáltatás könnyebb igénybevehetősége
különböző szolgáltatások közötti átjárhatóság teljesítmény-arányos viteldíjak hatékonyabb utas ellenőrzés
16
Forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése (FUTÁR)
Eredmények: Megbízhatóbban közlekedő járművek Könnyen hozzáférhető, mindenkor aktuális forgalmi információk Telepített eszközök Forgalomirányítás, járműfedélzeti eszközök 2295 járművön Közterületi kijelző 257 megállóhelyen Járműfedélzeti kijelző 2024 kijelző eszköz Diszpécserközpont kialakítása 32 munkaállomás Adat-, és beszédkommunikációs hálózat Budapest + agglomeráció Telephelyi adatkommunikáció 15 telephely Jelzőlámpa befolyásolás 30 csomópont
17
Alternatíva - Dunai hajózás fejlesztése
A Duna, mint a Fővárost kettészelő természetes útvonal tömegközlekedési szempontból kihasználatlan. Dunai hivatásforgalmi vízi tömegközlekedés kialakítása Budapesten KMOP keretében közel 450 millió Ft-ot nyert a BKV Zrt. kikötők fejlesztésére és létesítésére A jövőben új járművek beszerzése is szükséges
18
Alternatíva - A kerékpáros közlekedés és a közösségi közlekedés kapcsolata
Budapest Közlekedésének Rendszerfejlesztési Terve 2/3-as intézkedés: Kerékpárszállításra alkalmas tömegközlekedési járművek elterjesztése Kombinált eszközhasználat Héven és fogaskerekűn kerékpárszállítással Egyéb járműveken kerékpárszállítás nélkül, kölcsönző rendszer kiépítésével, annak közösségi közlekedési hálózatba történő integrálásával A kerékpáros közlekedés részaránya Budapesten: 1,5-2%
19
Alternatíva - A kerékpáros közlekedés és a közösségi közlekedés kapcsolata
A közösségi közlekedés és a kerékpárosok gyakran versengenek egymással ahelyett, hogy kiegészítenék egymást
20
Alternatíva - Rugalmas közlekedési rendszerek
igényfüggő közlekedési rendszer térben és/vagy időben változó útvonalon és/vagy változó időrendben kínál utazási lehetőséget Hagyományos közösségi közlekedési rendszer kiegészítése ritkábban lakott településrészek kiszolgálása
21
Alternatíva - car-sharing
Egyéni gépkocsi-használat részbeni helyettesítése
22
A BKV Zrt. erősségei integrált szolgáltatásnyújtás képessége
piacvezető pozíció jó hálózati ellátottság európai szinten magas modal-split (60-40%) elkötelezett, szakképzett munkaerő, szakértői monopólium.
23
A BKV Zrt. gyengeségei alulfinanszírozottság
nincs veszteségkiegyenlítés, nem állnak rendelkezésre a műszaki állapot fenntartásához szükséges beruházási források, felhalmozódott adósságállomány nincs rendszerbővítés, fejlesztés. elavult infrastruktúra és járműállomány negatív médiafigyelem
24
BKV Zrt. jövőképe utasbarát és versenyképes,
az EU irányelveknek megfelelő, jelentős tőkebevonási képességgel és stabil partneri szövetségekkel rendelkező, stabil és domináns szerep a Főváros szolgáltatási területén.
25
Kihívások a közösségi közlekedés számára
Jövőbeni követelmények: gazdasági hatékonyság ökológiai hatékonyság szolgáltatás színvonala intermodalitás támogatása versenyképesség Közösségi közlekedés legyen versenyképes, színvonalas és elfogadható áru.
26
Kihívások a közösségi közlekedés számára
Eltérő igények és érdekek figyelembevétele
27
Kihívások a közösségi közlekedés számára
Szükséges lépések, intézkedések: a közösségi közlekedés finanszírozásának kérdése infrastruktúra és hálózat fejlesztés közlekedési szövetség közös, egységes tarifarendszer a közösségi közlekedéssel kapcsolatos lakossági elfogadottság növelése
28
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.