Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Klímatörvény civil szemmel Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége – Föld Barátai Magyarország.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Klímatörvény civil szemmel Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége – Föld Barátai Magyarország."— Előadás másolata:

1 Klímatörvény civil szemmel Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége – Föld Barátai Magyarország

2 Magyar Természetvédők Szövetsége 120 környezet- és természetvédő csoport szövetsége A küldetés: a természet egészének védelme, hozzájárulás a fenntartható fejlődés megvalósításához Főbb tevékenységek: Természet- védelem, Környezetpolitika és Fenntarthatóság, Agrár- és Vidék- fejlesztés, Regionális Politika, GMO, Klíma és Energia, Környezeti Nevelés Nemzetközi aréna: Föld Barátai, EEB, Bankwatch

3 Az MTvSz klímavédelmi munkacsoportja 15 (tag)szervezet aktív részvétele, kiemelt: Ökológiai Intézet, E-misszió, Reflex szakmai vezető: Dr. Gyulai Iván lobbi, vélemények energia és klímapolitika: pl. NÉS vélemény 63 civil szervezet támogatásával utcai akciók, kampány: 25 város szemléletformálás: lakosság, önkormányzatok, diákok Föld Barátai nemzetközi kampányok

4 Magyarország és kibocsátás Helyzet: 2006- Magyarország: a kiotói bázishoz képest ~32% kisebb kibocsátás, de növekedési prognózis. Az EU nem ismeri el a ’90-es évek gazdasági visszaesése miatti csökkentést, ezért akár 2020-ig is további csökkentést kell elvégezni. Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia: csökkentés, alkalmazkodás és tudatosság növelése. jelentős növekedés a közlekedési szektorban, kérdésesek a lakossági (és általában non ETS) szektor trendjei Nemzeti Éghajlatváltozási Program – gyenge kisérlet

5 További problémák Az ÜHG kibocsátás csak az egyik ok Környezeti terhelés összetevői: - erőforrás használat -> 130% ökológia lábnyom - térhasználat -> természetes felszínborítottság rombolása - szennyezés - > ÜHG kibocsátás Energia függőség - az energia termelés fosszilis alapú (44% gáz, 24% olaj, 14% szén) – importfüggés: 66% Gazdasági válság - hagyományos támogatási rendszerekre nincs forrás - IMF hitel, erős függés a külföldi szereplőktől

6 Hajtóerők ok-okozati rendszere ÁLLAPOT STRUKTÚRÁLIS INTÉZMÉNYI KULTURÁLIS a környezet állapota gazdasági szektorok, termelési-fogyasztási szerkezet jogi és közgazdasági szabályozó rendszer társadalmi viszonyrendszer és értékek

7 Milyen megközelítés elfogadható? Foglalkozzon az éghajlatváltozás hajtóerőivel - nem technikai vagy technológia probléma - értékek és társadalmi viszonyrendszer megváltoztatása - fogyasztási értékrend átalakítása Strukturális változásokat célozzon - hatékonyságnövelés és modernizáció nem elég - termelési és fogyasztási struktúrába kell beavatkozni - hatásos közgazdasági és jogi szabályozás Egyszerre legyen gazdaságélénkítő, környezetbarát és szociálisan igazságos

8 Milyen nem? Nem kérünk az új szektorból ! Az ÜHG kibocsátás elleni küzdelem fetisizálása - az output oldali kezelés átterhelést okoz Biomassza probléma - fosszilis felhasználás a termeléshez - térhasználat és monokultúrák – biodiverzitás fenyegetése, - élelmiszerárak növekedése – társadalmi problémák Atomenergia - magas társadalmi kockázat, hulladékprobléma - importfüggés - magas beruházási költségek, hosszú idő

9 Milyen megoldásra van szükség? 1) Nem elég a stratégia, törvényi szintű szabályozás kell 2) Input oldali szabályozás – a fosszilis energiafelhasználás csökkentése 3) Hatékony közgazdasági eszközrendszer 4) Támogatás az energiahatékonysági és megújuló energia beruházásokhoz 5) Gazdaságélénkítő hatás

10 Éghajlatvédelmi törvény tartalma 1 Rögzítse Magyarország ÜHG kibocsátás csökkentési kötelezettségét a 2050-re 80%-os, 2020-ra 40%-os csökkentés. Input oldali szabályozás szükségesség - a fosszilis energia felhasználás korlátozása - csökkentés: 2050 - 80%, 2020 - 40% jelenlegihez képest Hatékony közgazdasági eszközök - fosszilis energia kvóta rendszer kiépítése - kvótapénz – pénzhelyettesítő - környezettudatos termékek és szolgáltatások piaca

11 Éghajlatvédelmi törvény tartalma 2 Természetes felszínborítottság növelése - szén-dioxid elnyelés, kedvezőbb mikroklíma, - az ökológiai szolgáltatások növekedése Visszatérülő alap a lakossági, közösségi és üzleti energiahatékonysági és megújuló beruházásoknak - 100%-os visszatérítendő támogatás, visszafizetés a megtakarításokból – kamatmentes kölcsön, kvótapénz Több teret a megújuló energiának - nap és szél energia előnye a biomasszával szemben - technikai potenciál növelése – K+F Tudatosság és K+F

12 Mi a klímatörvény előnye? Környezetbarát - csökkenti Magyarország ÜHG kibocsátását Növeli a biztonságot - csökken a külső és belső energiafüggőség Szociálisan igazságos - az jár jól anyagilag is, aki keveset használ - a legszegényebbek is beruházási támogatáshoz jutnak Élénkíti a gazdaságot - a beruházások keresletet gerjesztenek a hazai KKV-nak Növeli a tudatosságot - az erőforrások nem korlátosak

13 MTvSz társadalmi kampány MTvSz klímatörvény kampány -- utcai kampányok, hirdetések, online levelek, - országgyűlési képviselők célzott megkeresése, - ~egyhangú OGY határozat a törvény szükségességéről, - 200 civil szervezet támogatja, - kedvező lakossági fogadtatás – „Napelemér” Megvalósíthatóság szakmai és jogi ellenőrzése - ÖKO RT tanulmánya: alapvetően pozitív vélemény munkahelyteremtés, gazdaságélénkítés - KKV, források az EU vállalások teljesítésére (megújuló, EH célok), ETS szektorra kedvező hatás, jobb az alternatíváknál (pl adók), kedvező szociális és környezeti hatások - EMLA jogi elemzés

14 www.klimatorveny.hu Farkas István, Magyar Természetvédők Szövetsége, info@mtvsz.huinfo@mtvsz.hu, www.mtvsz.huwww.mtvsz.hu


Letölteni ppt "Klímatörvény civil szemmel Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége – Föld Barátai Magyarország."

Hasonló előadás


Google Hirdetések