Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZalán Hegedűs Megváltozta több, mint 10 éve
1
Felsőfokú/felsőoktatási szakképzés Helyzet és perspektívák Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó BGF, 2011. december 1.
2
2 Forrás: OKM statisztika – Tucsni Anna szerkesztése
3
3 Forrás: felvi.hu adatok, saját szerkesztés
4
4 2011. évi felvételi eljárás – felvettek száma (pótfelvételi előtt) alapképzés és egységes, osztatlan képzés mester- képzés felsőfokú szakképzés nappali5132683439509 levelező1795773191461 esti45615937 távoktatás1202-- összesen709411582111007
5
5 Képzési szint Jelentkezők Felvettek összesen Összesen Első helyen Alapképzés1042559586765022 Osztatlan képzés12924102305919 Felsőfokú szakképzés21797935411007 Mesterképzés261412550215821 Összesen16511714095397769 2011. évi felvételi – aug. 15-i állapot
6
6 Szak Jelentkezők Felvettek Össz. Első Állami Össz. Állami idegenforgalmi szakmenedzser3208882312913301263 csecsemő- és gyermeknevelő-gondozó15526011497582510 ifjúságsegítő15373941500434395 banki szakügyintéző15203751472472442 vendéglátó szakmenedzser14794571441564530 nemzetközi szállítmányozási és logisztikai szakügyintéző14645051420570500 pénzügyi szakügyintéző14342961397452438 reklámszervező szakmenedzser12683231238414392 web-programozó12284131107426353 kereskedelmi szakmenedzser11632961103344287 jogi asszisztens1026270961444398 intézményi kommunikátor1021227993351330 logisztikai műszaki menedzserasszisztens981332960280255 számviteli szakügyintéző947205924275265 idegen nyelvi kommunikátor896194881254248 titkárságvezető881318861344323 hulladékgazdálkodási technológus852260812289245 sportkommunikátor844251826346329 gépipari mérnökasszisztens802216771232194 általános rendszergazda752222627230158 televízióműsor gyártó szakasszisztens577136559184171 adóigazgatási szakügyintéző568154543158139 gazdálkodási menedzserasszisztens55296542181173 médiatechnológus asszisztens543128535142137 FSZ hallgatói jelentkezések rangsora – 2011 (pótfelvételi nélkül, legalább 500 jelentkező)
7
7 Szak Jelentkezők Felvettek Össz. Első Állami Össz. Állami agrárkereskedelmi menedzserasszisztens10241993935 gyakorlati oktató10274983121 bortechnológus9526902823 hálózati informatikus8717832019 munkavédelmi mérnökasszisztens8632832120 vadgazdálkodási technológus8422772218 értékpapírpiaci szakügyintéző79187432 audiovizuális szakasszisztens76217666 képzési szakasszisztens74127022 orvosdiagnosztikai laboratóriumi technológus7351713327 könnyűipari mérnökasszisztens628541413 mezőgazdasági menedzserasszisztens60135487 erdőgazda5923542014 terméktervező műszaki menedzserasszisztens31430-- faipari termelésszervező27425-- színházi moderátor23622-- vegyész mérnökasszisztens202 -- baromfitenyésztő és baromfitermék-előállító technológus191114-- farmakológus szakasszisztens18609- élelmiszeripari menedzser14313-- sertéstenyésztő és sertéstermék-előállító technológus12311-- mezőgazdasági laboratóriumi szakasszisztens82531 FSZ hallgatói jelentkezések rangsora – 2011 (pótfelvételi nélkül, kevesebb mint száz 1. helyes jelentkező)
8
8 Forrás: felvi.hu, saját szerkesztés
9
9 Forrás: NEFMI statisztika – saját szerkesztés
10
10 Forrás: NEFMI statisztika - saját szerkesztés
11
11 Forrás: vonatkozó kormányhatározatok
12
12 Forrás: vonatkozó kormányhatározatok
13
13 Forrás: NEFMI statisztika – saját szerkesztés
14
14
15
15 6 semester/ 180 credit PhD programmes One cycle programmes 4 + semester/ 120 credit Master programmes 6 + semester/ 180 (+30) credit Bachelor programmes 4 semester / 120 c redit Higher level vocational training Multilevel HE system in Hungary LLL Labour market Secondary school level Postgraduate specialised training courses
16
16 Bachelor fokozat Szakirányú továbbképzés Felsőfokú szakképés Mester program Kompetencia programok Munkavállalás Bachelor program Példa a döntési virágra Vállalkozás
17
17 FSZ Kompetencia programok Munkavállalás Bachelor program Példa a döntési virágra Vállalkozás
18
18 Forrás: NSZFI adatai A felsőoktatás részesedése a szakképzési hozzájárulásból (millió Ft) ÉvMPA képzési alaprész központi MPA képzési alaprész Fejlesztési megállapodás alapján Összesen decentralizált 2002.300,0441,52341,13082,6 2003.123,5404,03020,53548,0 2004.919,5180,93306,94407,3 2005.366,6308,94105,04780,5 2006.88,7414,54363,04866,2 2007.185,0 131,6 4405,04721,6 2008.391,3125,94467,3 4984,5 2009.141,1126,94840,8 5108,8 2010.29,311,64441,34482,2 Összesen2545,0322145,80335290,939981,735
19
19 FSZ jelenlegi szabályozás előnyei Érdekegyensúly a szakközépiskolai és felsőoktatási intézményhálózat között. Széles körű szakmai kapcsolatok kiépítettsége a felsőoktatási és szakképzési (szakközépiskolai) szektor között. Hálózatos működés, jó és viszonylag egyenletes földrajzi lefedettség. „Kényszer” a gyakorlat orientáltságra. Szakképzési hozzájárulás hozzáférhetősége
20
20 FSZ jelenlegi szabályozás hátrányai Kettős (tanulói-hallgatói) jogviszonyból adódó felvételi, finanszírozási, adminisztratív egyenlőtlenségek és feszültségek. A felsőoktatási intézmények számára nehezen elfogadható adminisztratív és szabályozási követelmények. A többciklusú rendszerhez (alapképzés) illesztés gyengeségei. Fokozat (degree) adás hiánya. Gyakori támadások a gyakorlat orientáltság gyengeségei, a túlzott továbbtanulási arány vonatkozásában. A szakképzés-irányítás a képzést „kissé” mostoha gyermekének tekinti.
21
21 FSZ integrálás kihívásai, feladatai Forrás átcsoportosítás (támogatott létszám emelése) –EU 2020 vállalás FSZ-képesítés –Új ISCED 5-ös szintje –Magyar Képesítési Keretrendszer (MKKR) 5- ös szintje
22
22 FSZ integrálás kihívásai, feladatai FSZ-bachelor képzési szerkezet összehangolása –FSZ-bachelor közötti átmenet FSZ szűrési szerepe? FSZ felzárkóztató funkciója? FSZ és OKJ képzések viszonya: átlépés, beszámítás? –Átlépés bachelorból FSZ-be FSZ-re és FSZ-ből felvételre sajátos szabályok –Verseny és szelekció Átmeneti idő: program felülvizsgálat, új programok
23
23 FSZ integrálás kihívásai, feladatai Tanári-pedagógiai követelményrendszer és akkreditációs eljárás. Hozzáférés biztosítása –Felsőoktatási intézmények közötti együttműködés –Szakközépiskolák (TISZK-ek) potenciális szerepe ? Hálózatos működés FSZ jellege –Gyakorlat orientált szakképzés –Felsőoktatás (?) Elmélet-gyakorlat (időbeli) viszonya, aránya
24
24 További kérdések, dilemmák Új FSZ és az 54-es OKJ szint viszonya –Beszámítás FSZ-be történő felvétel sajátos követelményei –Intézményi hatáskör? FSZ képzési dokumentumai, követelményei –Azonos szerkezet a bachelor KKK-val?
25
25 További kérdések, dilemmák FSZ programok szerkezete –Visszatérés az eredeti modul rendszerhez? Munkáltatók (kamarák) szerepe –Programfejlesztésben –Gyakorlati képzésben –Vizsgáztatásban
26
26 További kérdések, dilemmák A szakképzési hozzájárulás hozzáférhetősége, szerepe –Hallgatói szerződés? FSZ kínálat a felnőttképzésben Hogyan történjen az új programok kidolgozása, illetve az eddigiek átdolgozása –2013-as indulás 2012-es tájékoztatóba
27
27 További kérdések, dilemmák Az új Ftv. szerinti önálló kormányrendelet elkészítése –Menetrend –Szakmai közreműködők AIFSZ Egyesület lehetséges szerepe –A rendelet tematikája Ftv. megad egy alaptematikát
28
28 Konklúzió Történelmi lehetőség a rövid ciklusú felsőoktatás (FSZ) újraalkotására A szakma és az érdekeltek nagy lehetősége
29
29 Köszönöm megtisztelő figyelmüket http://www.nefmi.gov.hu/ pal.veres@nefmi.gov.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.