Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGusztáv Bogdán Megváltozta több, mint 9 éve
1
A NABI 2003 évi teljesítménye és jövőképe Róna Péter alapító elnök Budapest, 2004. Január 22.
2
Autóbuszértékesítés
3
Az értékesítés 2003 évi visszaesésének okai Késedelmek új amerikai típusok kiszállításaikban: 60LFW: A Társaság 60LFW típusú autóbuszának tesztelése és gyártása késéseket szenvedett különböző technikai okok következtében 45C-LFW: Gyártás indítási nehézségek Kaposváron és Annistonban, részben a hiányos technológia átadás következtében Az Optare a volatilis angliai piaci körülmények között növelte piaci részesedését, azonban az értékesítés darabszáma csökkent Az új fejlesztésű Alero kisbusz kifejlesztésének technikai problémáin túljutott a Társaság, azonban az értékesítési darabszám elmarad az előzetes várakozásoktól. A piaci körülmények leküzdésére 2004-ben kifejlesztésre kerül a típus automata váltós verziója. Midibuszok Emeletes városi autóbuszok Egyszintes városi autóbuszok Angliai autóbusz értékesítések fajtánként
4
A 2003 évi veszteség fő okai Értékesítési darabszám csökkenés: Az eredeti tervhez képest mintegy 400 darabbal kevesebb autóbuszt került értékesítésre Amelynek az árbevételre gyakorolt hatása csaknem 100 millió USD Volatilis termelés és kibocsátás a korábban említett problémák miatt: Az értékesítési volumen csökkenése és a rendkívül volatilis termelés jelentősen rontotta a fedezeti hányadot, és igen jelentős készletnövekedéshez vezetett amelyet a hitelállomány növelésével lehetett finanszírozni Garanciális javítási kampány az USA-ban amely elsősorban egy beszállítói hibára vezethető vissza, valamint az első Alero kisbuszok garanciális többletköltsége: Az USA beli kampányra a Társaság 2002-2003 során mintegy 5 millió USD-t költött, és befejezése 2004-ben várható. A deviza árfolyamokban bekövetkezett kedvezőtlen változások
5
A 2003 évi veszteség fő okai A jelenlegi devizakitettségi struktúrában (fedezés nélkül) 1%-os USD/HUF mintegy 500,000 USD üzemi eredmény változást okoz. A 2003 december 31-i 208 USD/HUF árfolyam 8%-os HUF erősödést jelent az éve eleji árfolyamhoz képest, és 25%-os HUF erősödést jelent az elmúlt két év során. A NABI a 2003. évet a 2002 november devizaárfolyamok alapján 230 USD/HUF árfolyamon tervezte. Ezzel szemben a tényleges átlagárfolyam 223.5 Ft volt, azaz 2.8%-al alacsonyabb. Ennek megfelelően a Társaság eredményét a devizaárfolyam hatás az előzetes tervhez képest 1.4 millió USD-vel rontotta. A forward szerződések realizált és nem-realizált eredménye ezt kompenzálni tudta. Amennyiben a 2004. évi átlagárfolyam 210 HUF/USD lesz ez a 2003. Évi tény átlagárfolyamhoz képest (6%-al alacsonyabb), úgy a Társaságnak további 3 millió USD vesztesége képződne forward ügyletek nélkül. - A deviza árfolyamokban bekövetkezett kedvezőtlen változások -
6
Az USD/HUF árfolyam alakulása 1) Az USA dollár leértékelődése a forinttal szemben Negyedéves átlagos USD/HUF árfolyam
7
A COGS megoszlása
8
A COGS megoszlása devizanemenként
9
2003-as eredmények Folytatódó látványos növekedés a pótalkatrész- és szolgáltatás értékesítés terén. Londonban 2003 során UNITEC szervizközpont nyílt. Bemutatásra került a NABI 30LFN típusú autóbusz az Amerikai városi autóbusz piacon, és megkezdődött annak értékesítése (70 db autóbusz Miami részére) A 45C-LFW CompoBus™ rendkívül kedvező fogadtatásban részesült a vevők részéről A 45C-LFW CNG típusú autóbusz rekordidőt jelentő 72 nap alatt teljesítette az Altoona tesztet Megkezdődött az új típusú 60BRT autóbusz fejlesztése Az Anniston-i gyárban ”lean manufacturing” rendszer került bevezetésre A deviza kitettséget forward ügyletekkel csökkentette a Társaság Az árfolyamhatás további ellensúlyozására Magyarországon jelentős költségcsökkentési projekt indult el Kifejlesztésre került a NABI 700SE elővárosi autóbusz és megkezdődött az értékesítése A Csoport két új gyárában (Kaposvár, Rotherham) ütemes termelés folyik
10
Piaci pozíciók A Csoport 20% -os piaci részesedéssel rendelkezik az amerikai városi autóbusz piacon, és mintegy 23%-os részesedéssel az Angliai egyszintes városi autóbuszok piacán A rendelésállomány összesen 3,182 darab autóbuszra vonatkozó megrendelést és opciós megrendelést tartalmaz melyek együttes értéke meghaladja az 1 milliárd dollárt A Csoport 2004 során tizenegy amerikai városba fog autóbuszokat szállítani, melyek többsége a Csoport visszatérő vevője Az amerikai és az agliai piacon egyaránt, a Csoport jó megítéléssel bír egyedülálló termékeinek köszönhetően A magyarországi autóbusz piacon szintén kedvező a Csoport termékeinek megítélése, és a 2003-ban bemutatott NABI 700SE autóbusz egy legnagyobb hazai szegmensbe, az elővárosi autóbuszok szegmensébe lépett a Társaság
11
Jövőkép 2004 év folyamán a nettó hitelállomány és a készletek jelentős csökkenése várható. Mindazonáltal jelentősebb pozitív eredmény csak 2005-től prognosztizálható. A devizakitettség csökkentése Új termékekkel kapcsolatosan nem várhatók jelentős termelés indítási költségek A folyamatban lévő kampánymunkák lezárása után nem várhatók további jelentős garanciális problémák Az elkövetkezendő években a beruházások szintje nem fogja meghaladni az értékcsökkenés szintjét. Ugyanakkor jelentősebb célirányos beszerzésekről (Pl: további kompozit szerszámok) nem mond le a Társaság Egyszerre csak egy jelentősebb fejlesztési projekt futtatása (2004-ben a 60BRT típus) A Csoport az angliai és az amerikai piacokon a legszélesebb termékskálával rendelkezik További jelentős hatékonyság növelés érdekében a folyamatban lévő belső lépéseken túl szakértők bevonásával átvilágítás kezdődött; a potenciális lehetőség több millió USD-ben mérhető
12
Látogassa meg honlpajainkat: www.nabiusa.comwww.nabi.hu www.optare.com Köszönjük a figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.