Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szöveg Versenyfelügyeleti eljárások – Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok az üzleten kívül kötött szerződések, illetve a távollévők.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szöveg Versenyfelügyeleti eljárások – Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok az üzleten kívül kötött szerződések, illetve a távollévők."— Előadás másolata:

1 Szöveg Versenyfelügyeleti eljárások – Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok az üzleten kívül kötött szerződések, illetve a távollévők között kötött szerződések esetén Hidvégi Fanny Gazdasági Versenyhivatal 2011. szeptember 28.

2 GVH és fogyasztóvédelem Piaci megközelítésű fogyasztóvédelem – piacok kínálati és keresleti oldala Fogyasztó a piac szereplője Piaci kudarcok – a versenyfolyamatok nem képesek a piac korrekciójára Egyik legfontosabb keresleti oldali kudarc: információs aszimmetria Cél: a fogyasztók érdekében jól működő piac

3 GVH és fogyasztóvédelem Állami beavatkozás: költséges és hosszadalmas Eszközök 1.Kínálati oldalon: vállalkozások magatartásának befolyásolása 2.Keresleti oldalon: fogyasztói tudatosság növelése 2011. március 1-jétől megújult ügyfélszolgálat

4 Új jogszabályi környezet 2005/29/EK irányelv (UCP) Fttv. és Grt. hatályba lépése, Tpvt. módosulása Folyamatosság a GVH joggyakorlatában Versenytanács korábbi ügyekben tett megállapításai – a legtöbb esetben továbbra is érvényesek ! Feketelista: a jogsértés megállapítása során elemzés számos eleme elhagyható Versenyérintettség-teszt

5 Hatásköri rendszer és eljáró hatóságok reklámegyéb tájékoztatási formák b2c viszonyokVerseny érdemi érintettsége esetén: Fttv. alapján GVH Versenyt érdemben nem érintő kereskedelmi gyakorlatok esetén: Fttv. alapján NFH illetve PSZÁF b2b viszonyokÚj Reklámtörvény alapján GVH Versenytörvény alapján GVH

6 A GVH eljárása 2008. szeptember 1-jét követően -a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (Fttv.) (feketelista: a jogsértés megállapítása során elemzés számos eleme elhagyható -a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény (a továbbiakban: Grt.) -a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény (Tpvt.) (szűk: III.fejezet:az üzleti döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalma

7 A GVH eljárása Panasz, bejelentés Versenyfelügyeleti eljárás –Vizsgálói szakasz – vizsgálati jelentés –Versenytanácsi szakasz –VT-döntés Megszüntetés Megszüntetés kötelezettségvállalással Határozat

8 Fttv. bemutatása Tisztességtelenség – hármas felépítésű rendszer 1.Generálklauzula – szakmai gondosság és fogyasztói magatartás torzítása 2.Megtévesztő/Agresszív kereskedelmi gyakorlat 3. 31 külön nevesített tisztességtelen gyakorlat

9 Fttv. bemutatása Kereskedelmi gyakorlat: az áru értékesítésével,szolgáltatásával vagy eladásösztönzésével közvetlen kapcsolatban álló magatartása,mulasztása, reklámja, marketingtevékenysége vagy egyéb kereskedelmi kommunikációja Fogyasztó: az önálló foglalkozásán és gazdasági tevékenységén kívül eső célok érdekében eljáró természetes személy (ún. b2c viszonyok) Az ésszerűen tájékozottan eljáró fogyasztó fogalma nem jelenti a tájékozódás kötelezettségének parttalan áthárítását a fogyasztóra. (Vj- 43/2009.)

10 A Gazdasági Versenyhivatal gyakorlati tapasztalatai az atipikus szerződésekkel kapcsolatos kereskedelmi gyakorlatokról

11 Atipikus szerződések -Definíció: különböző szerződéstípusok jellemzőit ötvöző szerződések -Magyarországon nincs szerződéses típuskényszer, így jöhetnek létre -„atipikus” nem = jogsértő

12 Atipikus, mert… szerződéskötéskor fennálló szituáció megállapodás tartalma

13 Atipikus, ezért… -információs aszimmetria nő -fogyasztó tudatossági szintje, „sérülékenysége” még lényegesebb -magatartás megítélése összetett

14 Szituációból eredően atipikus megállapodások -Távollévők között létrejött megállapodások (csomagküldők) -E-kereskedelmi szolgáltatások (interaktív játékok, SMS nyereményjáték) -Üzlethelységen kívül kötött szerződések (time-share, amely tartalmából eredően is atipikus, illetve termékbemutatók)

15 Vonatkozó jogszabályok és hatákör 17/1999. (II.5.) Korm.rendelet a távollevők között kötött szerződésekről 213/2009. (VIII.29.) Korm. rendelet az üzleten kívül fogyasztóval kötött szerződésekről 141/2011. (VII.21.) Korm.rendelet a szállás időben megosztott használati jogára, a hosszú távra szóló üdülési termékekre vonatkozó szerződésekről, valamint a tartós szálláshasználati szolgáltatási tevékenységről (új time share rendelet) (régi: 20/1999. (II.5.) Korm.rendelet)

16 Csomagküldő szolgáltatás Vj-171/2006. Linea Directa, Provea – fehérnemű, ismeretterjesztő kártyacsomag megküldése vásárolni nem kívánó címzettnek kell számára költséggel járó intézkedést tenni az általa meg sem rendelt csomagok küldésének leállítása érdekében. kártyacsomagok teljes várható ára, terjedelme tekintetében nem adtak tájékoztatást fiktív eredeti ár, elállás csak bontatlan csomagolásnál

17 E-kereskedelem Vj-117/2008. Vodafone - SMS-ek nyereményjátékban – fogyasztó 1. SMS után tudta meg, több SMS megküldését követően nyerhet csak

18 Tartalom révén atipikus szerződések time-share fogyasztói csoportokban való részvétel

19 Time share Lényege nem az olcsó üdülés vagy a befektetés, hanem a drága, exkluzív nyaralás olcsóbbá tétele Problémák:  Éves fenntartási költségek mértékéről való tájékoztatás pontatlansága  Ígéret a jó áron való visszavásárlásra  Sok ígéret csak szóban  Nem valós kedvezmények  Cseréhez kapcsolódó költségek

20 Time-share eljárások Vj-20/2007. Kereknap Kft., Holiday Club Hungary Kft. -ingyenes utalvány ígérete -próbacsomag révén tagság -preferált időpontok átcsoportosítása Vj-108/2005. Kereknap 2003 Kft. –2 üdülő használati jogának értékesítése: üdülési jog vásárlása esetén: 2- 4 főre repülőjegy és szállás Tenerifén („bónusz üdülési ajánlat”)‏ –15.000.-/fő szervezési díj, Dream Espania Kft. –Információs csomag a pénzügyi teljesítés után –Indokolatlanul korlátozta a fogyasztókat a megalapozott döntés meghozatalában –Határozat: jogsértés megállapítása

21 Termékbemutató Vj-143/2009. Beck Reisen (Törökország) egy szolgáltatás ingyenességének valótlanul állítása, valamint valós tartalommal nem bíró nyereménnyel való kecsegtetés egy vállalkozás részéről azzal a céllal történik, hogy a fogyasztót a vállalkozás érdekében álló döntés meghozatalára ösztönözze nem várható el az ésszerűen tájékozottan, az adott helyzetben általában elvárható figyelmességgel és körültekintéssel eljáró fogyasztótól, hogy a számára nyereményként feltüntetett termék esetében kétségbe vonja annak valódi tartalmát Fttv. mellékletének 20. és 31. pontja Vj-105/2010. Beck Resien (Egyiptom) Fttv. 20., 31. és megtévesztő tájékoztatás a megnyert utazás költségeiről

22 Köszönöm a figyelmet! hidvegi.fanny@gvh.hu www.gvh.hu


Letölteni ppt "Szöveg Versenyfelügyeleti eljárások – Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok az üzleten kívül kötött szerződések, illetve a távollévők."

Hasonló előadás


Google Hirdetések