Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A JÁTÉKTERVEZÉS PSZICHOLÓGIÁJA

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A JÁTÉKTERVEZÉS PSZICHOLÓGIÁJA"— Előadás másolata:

1 A JÁTÉKTERVEZÉS PSZICHOLÓGIÁJA
Mérő László: A JÁTÉKTERVEZÉS PSZICHOLÓGIÁJA

2 A játék: - önjutalmazó - nem létfontosságú - metastabil
de azért egy kis mazsola belefér... - nem létfontosságú Grastyán Endre kísérletei - metastabil nem egyensúlyi állapot hosszabb ideig fenn tud maradni Például: - közlekedési dugó a semmiből (sőt, akár forgalomcsökkenésből) - emocionális állapotok - nehéz döntési helyzetek - játékok

3 Játéktervezés = metastabilitás tervezése
- a játék szabályaiban a műszaki tapasztalat: nehéz metastabilitást tervezni - a játszásmódban még az egyszemélyes videojátékok is egyfajta szociális térben zajlanak - hát még az internetesek! - a játékélményben kooperáció es versengés egyidejűleg - a játékpiacon mennyire jó, ha sikeres egy játék? A játék: popműfaj! a lényeg: minél több élményforrás legyen benne (metastabilitás)

4 Metastabilitás a játékszabályokban
A játék maga a szabály - de csak kevés szabály generál jó játékot Amőba - miért épp 5? Rubik-kocka - a nem létező tárgy Tetris - a végtelen játék Sakk - a háború logikája - a jövendölés logikája Tudományos célokra is: Például: csendes, ill. hangos párbaj kölcsönös sorsirányítás fogolydilemma és társai egyszám-játék ultimátum-játék

5 Metastabilitás a játszásmódban
Sakk: - ki játszik jobban? - előnyt adni sértés - mélyen racionális - akárki taníthat - “jó” lépés Gó: - ki küzd jobban? - előnyt adni kötelező - mélyen intuitív - csak a mester taníthat - “szép” lépés + internetes játékok + mobiltelefonos játékok

6 A kooperáció és a versengés metastabilitása
Közös cél: jó meccset játszani (még a sakkban, góban is) - a Nyuszivadászat-játék amikor a versengés javítja az együttes eredményt - a pálya és a kispad miért annyira más játékok népszerűek az USÁban? - a “piros télapók” amitől a grafikusok és a programozók is nehezen maradnak meg a játékiparban

7 A játékipar természete
- “hard core”, illetve “mass market” játékosok két, élesen szétváló piac - hol van a videojáték-piac hiányzó fele? talán a The Sims? - mennyit lehessen egy játékkal játszani? legyen olcsóbb, mint a mozi - evolúciós fejlődés nem kell a nagy ötlet - szerelmes-e Barbie GI Joe-ba? ez is metastabilitás

8 A játéktervezés: alkalmazott pszichológia
- A koncepció, tervezett metastabilitás - Addiktivitás, fiziológiai háttér - Percepció, figyelem - Húsvéti tojások, a “mazsola” - Fókusztesztelés - Marketing

9 Szóval - mitől jó egy játék?
NEM: zseniális ötlet szép kivitelezés profi marketing HANEM: izgalomba hoz izgalomban tart azaz: metastabil Ugyanattól jó egy játék, mint amitől szexi egy nő (vagy egy nő számára egy férfi) - a kettő ugyan egészen más, de ez az egy közös bennük: a metastabilitás.


Letölteni ppt "A JÁTÉKTERVEZÉS PSZICHOLÓGIÁJA"

Hasonló előadás


Google Hirdetések