Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAdrián Barta Megváltozta több, mint 10 éve
1
Navigáció hypertext- rendszerekben Varga Balázs tanársegéd ELTE IK Algoritmusok és Alkalmazásaik Tsz.
2
A szerzők Az eredeti előadás és kutatás szerzői: –Pléh Csaba –Vörös Zsófia
3
Miről lesz szó? Hypertér – valós tér tájékozódási elemei Felhasználói feladatok hypertext rendszerekben Navigáció valós térben Navigáció hypertextben Összehasonlítás
4
Hypertér – Valós tér A hypertér és a valós terek hasonlóságai HypertérValós tér Építőelemek Kapcsolatok oldalak Fizikai helyek: terek, épületek, stb. linkek Utak, utcák
5
Hypertext vs. könyv A könyvet lineárisan olvassuk. A hypertext-es szövegeket a linkeket követve ismerjük meg. A hypertext szövegek olvasása másféle megismerési feladatokat támaszt az agy számára A feladat sokkal inkább a térbeli tájékozódásra hasonlít, mint a lineáris olvasáshoz.
6
Navigáció egy weboldalon Navigációs feladat Hol vagyok? Hova mehetek? Információs feladat Megkeresni Megérteni
7
Navigáció A hypertext navigáció elemei –Csomópontok –Kapcsolóelemek A hypertext szöveg olvasása tulajdonképpen a csomópontok bejárása a kapcsolóelemeken keresztül Egy város megismerése a nevezetes helyek bejárása az utcákon keresztül
8
Megismerési sajátosságok Topológiai struktúra –Nem lineáris és nem folytonos szerveződés –Bármely két pontja összekapcsolható –Bármikor újraszervezhető Gyakori dezorientáció Kognitív túlterheltség
9
Megismerés sajátosságai A hypertext-ben történő navigáció során fellépő problémák és egyéni megoldások azt valószínűsítik, hogy a hypertext rendelkezik téri tulajdonságokkal: –Van nagysága –Van mélysége
10
Megismerés sajátosságai Mentális reprezentáció felépítése téri metaforák által: –Metafora: a világ megismerését szolgáló alapvető eszköz. –A konkrét forrás vetítése egy absztrakt területre. –Invariancia elve: a topológiai struktúra megőrződik. „Tériesítés”
11
Téri mentális modellek A téri relációk szóbeli és grafikus ábrázolása azt valószínűsíti, hogy azonos mentális alapstruktúrával rendelkeznek. Globális szinten topológiai térképek: –Megőrződik: Szomszédság Érintkezés Bennfoglalás –Elfelejtődik: Konkrét tartalom
12
Térelemek A fizikai világ dolgai általában olyanok, hogy könnyen eldönthetjük milyen célt szolgálnak. Az országok, városok, kerületek, terek is olyan fizikai dolgok, melyek azt biztosítják, hogy könnyebben navigáljunk a fizikai világban.
13
Térelemek A fizikai térben utakat, útjelzőket, csomópontokat különböztetünk meg. A fizikai környezetre vonatkozó útvonalleírásokban és térképvázlatokban nagyon kis számú elemet használunk: –Kiindulópont –Tájolás –Haladás –Végpont Ez az eszközkészlet elegendő az útvonalak közvetítéséhez.
14
Térelemek A téri elemek mentális reprezentációi tehát: –Utakkal összekötött –Iránypontok összesége A reprezentáció változik: –Elemcsoportok összetartozása alapján
15
Hypertext A hypertext is rendelkezik csomópontokkal, melyek ösvényekkel vannak összekötve. Vannak területjelzők is: –A területjelző itt is csomópontból alakul ki, annak függvényében, hogy az ösvényekkel való összekötöttségből adódóan mi lesz a struktúrában elfoglalt szerepe.
16
Hypertext A hypertextben is megvannak azok a kulcselemek, melyek szükségesek a mentális térszerű reprezentációhoz. Ezek az információk azonban szegényesebbek és struktúrálatlanabbak. A mentális térszerű reprezentáció egyénenként sokkal inkább változik.
17
Összehasonlítás Valós térHypertér Távolság100 km 20 perc vonattal A vasúton túl 3 kattintás 2 másodperc 4 kapcsolóelem aktiválása IrányKeletre balra Fel Egy szinttel lejjebb Leíró attribútumokGörög templom Neonreklám a homlokzaton Nagy gomb a képernyő alján Gomb „klikkelj ide” felirattal Értékelő attribútumokÉrdekes hely Jó filmek Hasznos információk Érdekes emberekkel lehet beszélgetni
18
Következtetések A virtuális világnak nem kell utánoznia a valós világ tulajdonságait. Olyan attribútumokkal kell rendelkeznie, ami a tájékozódást lehetővé teszi. A megjelenítésnek a téri világ mentális modelljére kell támaszkodnia.
19
Kísérletek Van-e összefüggés a navigációs teljesítmény és a tárgyközpontú perspektívát igénylő feladatok eredménye között? –Van. Hatással van-e erre a hypertext információtartalma? –Igen. Segít-e a térkép? –Igen.
20
Köszönöm a figyelmet! Elérhetőség: vba@elte.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.