Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egyéb dinamikus elméletek

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egyéb dinamikus elméletek"— Előadás másolata:

1 Egyéb dinamikus elméletek
Individuálpszichológia, énpszichológia, tárgykapcsolatelméletek. A pszichoszociális fejlődés elmélete

2 Alfred Adler individuálpszichológiája

3 Alfred Adler (1870-1937) 1895 orvosi diploma
A Bécsi Pszichoanalitikus Társaság alapító tagja 1911 szakítás Freuddal a hadseregben orvos 1935 az USA-ba költözik

4 Újításai Freudhoz képest:
Az ember örökletesen társadalmi lény, alapvetően a közösségi érzés motiválja Lecsökkenti a szexuális szféra jelentőségét A tudatos szférát teszi a személyiség központjává A személyiség egyediségének hangsúlyozása Életstílus, kreatív én

5 Adler főbb koncepciói Fiktív finalizmus Fölényre törekvés
Kisebbrendűségi érzés Társadalmi érdeklődés Életstílus Kreatív én

6 Az individuálpszichológia alapelvei
Az ember egy feloszthatatlan egység, minden rész az egészre ad felvilágosítást. Az ember egy cél felé törekszik Minden élőlény egy bizonyos fejlődési potenciállal születik. Ha egy felnőtt leáll a fejlődéssel, akkor az tünet. Fontos, hogy az ember találkozzon nehézségekkel, hogy legyen mit leküzdenie.

7 Az ember önmegvalósításra törekszik. A személyes határok elérése a cél.
Az ember szociális lény, szüksége van megértésre a csoportban. Az ember nem áldozat, hanem saját sorsának aktív irányítója Az ember megértéséhez fontos tudni, ő hogyan értelmezi azt, ami történik vele. Az ember maga ad értéket a dolgoknak, ezért ő maga felelős a sorsáért. A túlélés előfeltétele a kooperáció, aki nem akar kooperálni, az egyedül marad.

8 Heinz Hartmann ( ) 1939 Az énpszichológia és az alkalmazkodás problematikája Az egora vonatkozó megállapítások Az idre vonatkozó megállapítások A szuperegora vonatkozó megállapítások

9 Az egora vonatkozó megállapítások
Születéskor már létezik – veleszületett pszichés apparátusok Konfliktusmentes én-szféra is van – primer autonómia A konfliktusos én-szférában – másodlagos autonómia Intraszisztematikus konfliktusok is vannak – énerő Humán alkalmazkodás: állapot és folyamat

10 Tárgykapcsolat- és kötődés-elméletek
Margaret Mahler John Bowlby és Mary Ainsworth Karen Horney

11 Margaret Mahler A pszichológiai én születése: szeparáció-individuáció
A fejlődés fokozatai: Normál autizmus (0-1 hó) Normál szimbiózis (1-3 hó) Differenciáció (4-8 hó) - testhatárok kialakulása - idegenre adott reakció

12 6. Az individualitás konszolidációja (24-36 hó)
4. Gyakorlás (8-18 hó) -kúszás, mászás - két lábon járás – testi elkülönülés – „tankolás” 5. Újraközeledés (18-24 hó) - ambivalencia 6. Az individualitás konszolidációja (24-36 hó) - emocionális tárgykonstancia A későbbi kapcsolatok prototípusa az anyával való kapcsolat

13 Karen Horney (1885-1952) Fő koncepciója: alapszorongás
Háromféle orientáció (ember-irányú, embertől távolodó, emberellenes) Neurotikus szükségletek (egy irány túlhangsúlyozása) Aktuális én, idealizált én, valódi én A terápia feladata az önmegvalósítás elősegítése

14 Kötődéselméletek Bowlby: a kötődés funkciója, munkamodell
Ainsworth: idegenhelyzettel felmért kötődési típusok

15 Kötődési típusok Biztonságos: interakciót, közelséget, kapcsolatot keres a visszatérő szülővel Elkerülő: aktívan elkerüli a visszatérő szülőt Ambivalens: a gyermek kapcsolatot keres, de a harag jeleit mutatja Megzavart: ellentmondásos jelzések, és rendszerint csak az egyik szülő felé

16

17 Kötődés és partnerkapcsolat

18 A pszichoszociális fejlődés elméletei
Erik Erikson

19 Erikson fő tételei Énidentitás Kompetencia Pszichoszociális krízis
Az epigenetikus fejlődés elve Az életen át tartó fejlődés

20 A fejlődés nyolc szakasza

21 Az egyes fejlődési szakaszok
1. A csecsemőkor (orál-szenzoros) - a krízis a bizalom-bizalmatlanság - a kialakuló énminőség: a remény 2. A kisgyermekkor (anál-muszkuláris) - a krízis: autonómia-kétely - a kialakuló énminőség: az akarat

22 3. Óvodáskor (fallikus-lokomóciós)
- krízis: kezdeményezés-bűntudat - énminőség: szándék, cél 4. Iskoláskor (latencia) - krízis: teljesítmény-kisebbrendűségi érzés - énminőség: kompetencia 5. Serdülőkor (pubertás és adolescens) - krízis: identitás-szerepkonfúzió - énminőség: hűség

23 6. Fiatal felnőttkor. - krízis: intimitás-izoláció
6. Fiatal felnőttkor - krízis: intimitás-izoláció - énminőség: szeretet 7. Felnőttkor - krízis: alkotóképesség-stagnálás - énminőség: gondoskodás 8. Időskor - krízis: énintegritás-kétségbeesés - énminőség: bölcsesség


Letölteni ppt "Egyéb dinamikus elméletek"

Hasonló előadás


Google Hirdetések