Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Erdélyi Luca 14 éves fotója számítógépes effektekkel Készítette: Bisztriczky Réka
2
Feszültségcsökkentés helyett elhárítás
- A közlés domináns módja a beszéd - A természet utáni rajz gazdagabb - Részletek felhalmozása - Grafikus sémák mechanikus rajzolása Balogh Bori 10 éves
3
Narratív rajz – képregény
- Az ábrázolás a leképezéstől a megjelölés felé tolódik - A korosztályt érdeklő témák és szimbólumok - Jelentős a szubkultúra szerepe - Kiegészítő feliratok megjelenése Balogh Bori 11 éves képregénye. Borinak megszületett a hatodik kistestvére, ezt dolgozta fel a csigacsalád-képregényben.
4
A rajzfejlődés megtorpanása?
Erdélyi Luca 12 éves, Balogh Bori 10 éves Nagy László(1905): intenzív analízis működik, viszont a szintetizálás nem elégséges, megáll a spontán gyermekrajz fejlődése H. Gardner(1980): rajzi törés kiskamasz-korban Herbert Read(1970): az alkotóképesség éves korban bekövetkező hanyatlása a túl korai és elhibázott fejlesztés számlájára írható
5
A környezet és a kultúra hatása
Más fejlődési tempó, más eszköztár A rajzolási kedv fenntartását segítik: - Családi ösztönzés - Hagyományos vizuális kultúra beépülése a mindennapokba - Motíváló téma - Bőséges eszköztár Koreai és tibeti gyermekrajzok
6
Kulturális különbségek
svéd, román curacao-i , koreai gyerekrajzok
7
Erdélyi Luca 12 éves freskója szobája falán
Ha eszközváltásra kerül sor, a tündéri realizmus alkotásai is felbukkannak a korai kamaszkorban.
8
A „nyugati” szemlélet, a realista ábrázolás túlhangsúlyozott szerepe nem kedvez a kamaszkori alkotásnak. A kultúra hatása nemcsak a rajzfejlődést, hanem a képalkotó teljesítmény megjelenését vagy elmaradását is magyarázza Balogh Bori 8- 9 éves és 13 éves korában készült rajzai.
9
Háborús rajzok 2005 februárjában emberi jogvédő szervezetek munkatársai látogatták meg a darfuri menekült tábort. Amíg a szülőkkel beszélgettek, a gyerekeknek papírt, ceruzát adtak, hogy lefoglalják őket. Nem mondta nekik senki, mit rajzoljanak, mégis mindenki az őket körülvevő háború kegyetlenségeit rajzolta le. Jobbra fent: Egy katona ágyékon lőve végez ki egy felkelőt.( Ott ez a szokás) Jobbra lent: A lovas katona megerőszakolják az asszonyt, mire az rádiótelefonon próbál segítséget hívni.
10
Két fő vizuális típus differenciálódik (Löwenfeld)
Optikus vagy vizuális típus: A gyermek az ábrázolás során a környezet látványából indul ki Balra lent: Erdélyi Luca 10 éves Jobbra fent: Balogh Bori 12 éves Haptikus vagy motorikus típus: Azt rajzolja, amit érez
11
Török, ausztrál és amerikai gyerekrajzok a háborúról.
12
A kamaszkori rajzi fejlődés korszakai Lőwenfeld szerint
Pszeudo- naturalista korszak életév - Tér és mozgásábrázolás fejlődése - A rajz elveszti spontaneitását, sablonossá válik - Elégedetlen alkotó - A képességek hiányának felismerése - A kifejezési forma módosulása Erdélyi Luca 12 éves
13
Nyelvváltozás- a kifejezési forma módosulása
Erdélyi Luca 14 éves mobiltelefon fényképezőjével készített fotói Korai kamaszkorban a leválási igény erős kötődési korszakokkal váltakozik A vizuális kommunikáció az én- meghatározás eszköze lesz.
14
A kamaszkori rajzi fejlődés korszakai Lőwenfeld szerint
Csoportkorszak vagy a szemléleti realizmus kora: életév - Előtérben a verbális közlés - Megtorpan a fejlődés - Nyelvváltás - Kortársak hatása a motívumvilágra - Megnő a realista ábrázolás, a technikák és konvenciók megismerésének igénye Állandó szoba-átalakítás, igény a szokásostól eltérő környezetre. Erdélyi Luca 13 éves fehér ikeás papirlámpája
15
A kategorikus észlelés kezdete - Clauss-Hiebsch(1977)
A gondolkodás kezd átlépni a konkrét fogalmi szintről az absztrakt gondolkodás szintjére. A gondolkodás kategorikus képzetekben folyik, dominál a soralkotás, osztályozás, a tartalmi kapcsolatok kialakítása. Ez már a felnőttre jellemző észlelési forma: a jelenségek osztályba sorolását, a látvány rendszerbe helyezését jelöli. Erdélyi Luca 13 éves fotói iskolai környezetben.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.