Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Építőmérnöki alapismeretek

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Építőmérnöki alapismeretek"— Előadás másolata:

1 Építőmérnöki alapismeretek
Közlekedésfejlesztés Dr. OROSZ Csaba, egyetemi docens Út és Vasútépítési Tanszék, BME dr. Csaba OROSZ PHD, associate Prof. BUTE, Dep. of Highway and Railway Engineering

2 1. Problémák a városi közlekedésben

3 1980 óta az agglomerációval együtt közel 3 millió fő ↓ Urban sprawl

4

5

6

7

8 Parkoló a BME előtt 8:30 - kor Parkoló a BME előtt 10:00 - kor

9 Veszteség a várható élettartamból (0-36 hónap) a PM 2.5 következtében

10

11 Problémák: Növekvő forgalom Torlódások kialakulása és állandósulása
Parkolási helyzet (szabad helyek, feltételek) Land use? Közösségi közlekedés helyzete (farebox revenue, adósság, szolgáltatás minősége, járművek állapota) Környezetszennyezés (levegőminőség – egészségi kihatás)

12 2. Megoldási lehetőségek

13 a) A gépjármű-tulajdonlás befolyásolásának eszközei.
A közlekedési igények, útvonalválasztás befolyásolási lehetőségei Gépjármű- szabványok tárolási követelmények Országos és területi kvóták Fogyasztási adó az első vásárláskor Éves gépjárműadó Jogi eszközök Pénzügyi eszközök a) A gépjármű-tulajdonlás befolyásolásának eszközei. Parkolás szabályozás Autóbusz- sávok, külön tgk és szgk sávok Behajtási engedélyek korlátozások Tervezett késleltetések Fizikai, jogi közl. terv. eszközök Jó tömeg- közlekedés Pénzügyi eszközök Üzem- anyag- adó Parkolási díjak Útvámok Viteldíjak a tömeg- közleke- désben Területi úthaszná- lati díj Közterületi parkolási Magánterületi parkolóhelyek adóztatása Járműút hossza szerint Kiegészítő engedély (cimke) vásárlás Belépődíjas rendszer b) A gépjárműhasználat befolyásolásának eszközei Előnyök buszoknak és több utassal (HOV) közlekedő szgk-nak P+R parkolj és utazz tovább Rugalmas munkaidő Jogi, szabályozási eszközök Taxik több utassal Munkáltatói többletadó a csúcsórákban közlekedő alkalmazottak száma szerint Pénzügyi eszközök c) A közlekedési szokások befolyásolása

14 a) A GÉPJÁRMŰTULAJDONLÁS BEFOLYÁSOLÁSÁNAK ESZKÖZEI
Jogi eszközök Gépjármű- szabványok Gépjármű- tárolási követelmények Országos és területi kvóták Pénzügyi eszközök Fogyasztási adó az első vásárláskor Éves gépjárműadó

15 b) A GÉPJÁRMŰHASZNÁLAT BEFOLYÁSOLÁSÁNAK ESZKÖZEI
Fizikai és jogi eszközök Parkolás szabá- lyozás Autóbusz- sávok külön tgk és szgk Behajtási enge- délyek Behajtási korláto- zások Tervezett késlel- tetések Tömeg- közle- kedés

16 b) A GÉPJÁRMŰHASZNÁLAT BEFOLYÁSOLÁSÁNAK ESZKÖZEI
Pénzügyi eszközök Üzem- anyag- adó Parkolási díjak Útvámok Viteldíjak a tömeg- közleke- désben Területi úthaszná- lati díj Közterületi parkolási díjak Magánterületi parkolóhelyek adóztatása Belépődíjas rendszer Kiegészítő engedély (cimke) vásárlás Járműút hossza szerint

17 c) A KÖZLEKEDÉSI SZOKÁSOK BEFOLYÁSOLÁSA
Jogi, szabályozási eszközök Előnyök buszoknak és több utassal közlekedő szgk-nak P+R parkolj és utazz tovább Rugalmas munkaidő Pénzügyi eszközök Munkáltatói többletadó a csúcsórákban közlekedő alkalmazottak száma szerint Taxik több utassal

18

19 Költséggörbék személygépkocsik éves futásteljesítménye függvényében
Előnyös esetben: c = cá + k * s = 50 000 Ft + 20 Ft/km * s Kis teljesítménynél kicsi a költség. Kedvezőtlen esetben: c = cá + k * s = 170 000 Ft + 5 Ft/km * s Ösztönzi a magas futásteljesítményt. 1 + „Félix” függvény! 1+ ½ x

20 Az egyéni gépjárműhasználat iránti kereslet a költségek függvényében

21

22 A B C D E 1 Forgalomnagyság (E/h) Sebesség (km/h) Egyéni költség (eurocent/Ekm) Differenciális ktg. (eurocent/Ekm) Kereslet 2 50 19,25 12727 3 1000 40 21,88 25,16 11200 4 2000 30 26,25 37,91 9333 5 3076 19,24 36,04 79,66 6799 6 4000 10 61,25 271,25 7 4900 533,75 26258,75 459

23

24 A kaliforniai 91-es autópálya díjpolitikája [toll policy]

25 Főbb nemzetközi útdíj tapasztalatok
Város Útdíj bevezetésének időpontja Főbb eredmények Szingapúr 1975 44% csökkenés az autók számában, 30-ról 70%-ra nő a közösségi közlekedéssel utazók aránya Teherán 1979 27% csökkenés az autók számában Oslo, Bergen, Trondheim 1990 átalakuló szokások, autók számának növekedési üteme csökkent, társadalmilag elfogadott Róma 2001 10%-os forgalomcsökkenés London 2003 18% forgalom csökkenés, 30% átlagsebesség növekedés Stockholm 2006 22%-os fogalom csökkenés Milánó 2008 66%-ról 47%-ra csökkent az autóhasználók aránya

26 Parkolásmenedzsment:
Q = f(p) Q = f(p, időjárás, évszak, közösségi közlekedés, üzemanyag költség, útdíj, helyi szokások, csomagok száma, barátnők/barátok száma, nemzeti szokások, utazási láncok (otthon > óvoda > munka > bevásárlás > otthon)) Differenciált díjak: Rövididejű (short stay – 2 óra -) Hosszúidejű (long stay – 2 óra +) Anglia – sok helyen maximum 1 óra és 2 óráig nem lehet visszatérni a helyre (criminal offense) Fontos hogy 10% szabad hely mindig legyen!

27 Köszönöm a figyelmet! Email:


Letölteni ppt "Építőmérnöki alapismeretek"

Hasonló előadás


Google Hirdetések