Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaIda Borosné Megváltozta több, mint 10 éve
1
VI. A pszichoterápiás paradigma változásai Buda Béla dr.
2
1. A paradigma tudományos fogalma az eredeti jelentés a mutatni (deiknein, deixis) görög szóból, a bibliai példabeszéd a minta, a példa, az ábra – a magyarázatként mellékelt dolog Thomas Kuhn tudománytörténeti paradigma koncepciója
3
2. A tudományelméleti kontextus az elmélet (teória) megjelenése a görög filozófiában elméletek osztályozása – metaelméletek, teoréma – később szemlélet, világnézet (a „metaforikus” elem az elnevezésekben) a modell, az irányzat, a megközelítés és a többi (modern) analógia a tudományfelfogásokban
4
3. A paradigma tudománytörténeti vetülete megcáfolható-e a paradigma? – Kuhn – Merton – Popper, ill. az igazolás, bizonyítás dilemmája mi is a paradigma? alapfeltevések, ill. kiindulópontok, tudományos módszer, egy- egy tudomány(ág) alaptézisei? szemléleti alapmetaforák a társadalomtudományokban (a szociológia példáján) – az „antropológia” Gadamer nyomán
5
4. Paradigma a pszichoterápiában iskolák, irányzatok, elméletek – mi ezekben a paradigma? rejtett tartalmak az elméletekben – kulturális, filozófiai, tudományos implikációk – kibontásuk módjai a pszichoterápia implikált előfeltevései – a betegség, a módszer (a terápia), a „gyógyulás”
6
5. A pszichogén betegségek és gyógyításuk – a 19. századi helyzet a hisztéria betegség vagy nem betegség (szimuláció?) – antropológiai dilemmák perszuázió és megnyugtatás – az orvosi autoritás alkalmazása szuggesztió és hipnózis – tünetkeltés és tünetmegszüntetés, az akarat kérdése larvált agresszió – általános pszichiátriai kezelési módok alkalmazása (a praxisban is)
7
6. Az első komplex paradigma – a pszichoanalízis pszichogénia, a tünetek lelki realitása, funkciója, a pszichés feszültség, az első dinamikus modell, szorongás és ösztönök a tudattalan – a kor implicit tudatelméletének „negatív lenyomata” a megosztott személyiség – „ágenciák” a lélekben ingerek és feszültségek – a pszichoszociális valóság tükröződése a lélek modelljében
8
7. A fejlődés modellje a pszichoanalízisben a libidó – később a valóságérzék – fejlődési modellje – biológiai program és társas ingerek a Jackson-modell – fixáció és regresszió – a személyiség fejlődéslélektani rétegzettsége a trauma – fejlődéslélektani és dinamikai értelmezés
9
8. A magatartás szabályozásának modellje a pszichoanalízisben a felettes-én mint szociokulturális alapprogram az én „megépülése” és működése – azonosulások mint komplex adaptációs minták, tanulás a latenciakorban, viselkedésvezérlés a valóságelv jegyében a narcisztikus énfejlődés és énműködés elmélete
10
9. Betegségelmélet és terápiás módszertan szabályozási zavar, feszültség-levezetés, másodlagos betegségelőny, szenvedés (a szorongásból és az adaptációs zavarból) értelmezés – az én uralmának helyreállítása reagálás és áttétel – a pszichoanalitikus paradigma dramatikus elemei a terápiás helyzet és a terapeuta viselkedése – kapcsolódás a paradigmához
11
10. A mélylélektani paradigma ereje – plus ç a change … korai „elhajlók” – modellösszetevők módosítása, de a viselkedésszabályozási alapmodell – a tudattalan – erős kötése kiterjesztések -- Jung: kultúrtörténet, Adler: biológia (szervi csökkentértékűség), Rank: kreativitás a terápiás alapmodell (párbeszéd és kapcsolat) csekély változásai, kis eltérések a terapeuta tevékenységében – a „neofreudiánusok” sem tudnak kilépni a paradigmából a paradigma lazítása, ill. differenciálása – a „paraméter”-elv, a pszichózis kísérése, a „konténer” funkció, a mentalizáció korrekciója stb.
12
11. A viselkedésterápia a tanuláselméleti emberkép – a betegség mint maladaptív viselkedés (elégtelen vagy hibás tanulás) terápia mint korrektív tanulás – a fejlesztés perspektívájának megjelenése a terapeuta mint „viselkedésmérnök”
13
12. A kognitív fordulat a korai behaviorizmus bizalmatlansága az élménydimenzióval, különösen annak kognitív leképezésével szemben a „verbális viselkedés” és ennek szociális érvényessége kognitív sémák – a külső és belső valóság közvetítői
14
13. A csoportterápiás paradigma pszichoanalitikus csoport-kép – tudattalan közösség csoport mint korrektív hatásrendszer csoport mint viselkedéstanulási és – kipróbálási tér
15
14. A (korlátlan) fejlődési paradigma a humanisztikus pszichológiában az aktív, önfejlesztő szelf koncepciója a Rogers-féle terapeutaváltozók és a „találkozás” a terápiás helyzetben és kapcsolatban „betegségelméleti” bizonytalanságok – „fejlesztési mérnökség”
16
15. A pár- és családterápia paradigmái rendszermodell, nyílt rendszer, koevolúciós fejlődéskép rendszerpatológia és tünethordozás, a tünetek rendszerfunkciója a terapeuta belépése a rendszerbe – a korrigált koevolúció
17
16. Indoktrináció, önsegítés, közösségi hatásrendszer – az első kritikus paradigmák szemléleti tanulás, „nyelvtanulás”, „megtérés” a pszichoterápiában (a TA példája) önterápiák – AA és „beszélgetős” önsegítő csoportok a közösségi környezet terápiás (ill. legalább nem traumatikus, ill. provokatív) átalakítása
18
17. A pszichoterápia „placebo- paradigmája” az egymás ellen küzdő iskolák, irányzatok dilemmája – mindenkinek nem lehet igaza a hatáskutatás és a belőle következő paradigmaváltás – Eysenck támadása – mégis mindenkinek igaza van (?) a nemspecifikus hatótényezők – „tudattalan” és „hamistudat” a korábbi paradigmákban? – szuggesztió új változatban (?)
19
18. A szintetikus paradigmák egy régi modell mint paradigma: edukáció és re-edukáció a terápiában eklekticizmus, indikációs szemlélet, stratégia és taktika a terápiás munkában integrációs elméletek – a rejtett hatások nyomában – egzisztenciális, transzperszonális, pozitív pszichológiai szintéziskísérletek
20
19. A segítés szociokulturális rendszertényezői – mint paradigma a beteg-szerep és társadalmi implikációi terápiás szerepek – a korábbi tanácsadó és korrektív szerepek új megjelenési formái terápiás interakciók és a változás kényszere – a placebo-elem újra értelmezve társadalmi rendszerválság a pszichoterápiában? – képzés, jogosítás, a szabályozás dilemmái
21
20. A terápia szubjektív és személyközi hatótényezői társadalmi szuggesztiók és kognitív sémák átvétele és a terápiás segítség keresésének motivációi társas kényszerhelyzetek és indukciók, a betegminősítés társadalmi ereje a terápia szabályain és intézményein át terápia a nemspecifikus hatástényezők (ma még) kiszámíthatatlan érvényesülésével – a jó és a rossz peremfeltételek: terápia-analogonok a társas környezetben versus „ellenállásjátszmák” és deviáns szerepfejlődések a terápiával szemben irányzati, ill. „paradigmatikus” önvizsgálat és kutatás szükségessége
22
21. Függelék A főbb, bizonyított, nemspecifikus hatástényezők. A. terápiás terek (szabályok, egyezmény, szerződés), terápiás szerepek (szakmai, etikai, jogi felelősség), társadalmi, ill. közösségi elfogadás a terápiával kapcsolatban (pozitív szuggesztiók), segítő intézményes környezet (pl. egészségügyben, oktatásban stb.), megfelelő tudományos háttér (a támogató érdeklődéstől a kutatásokig) – kedvező financiális háttér
23
B. terapeuta-változók, a terapeuta személyiségének minimálfeltételei (játszmamentesség), terápiás kapcsolat (gondoskodás, törődés, felelősség), szupervízió és „elszámolási” készség, a terápiás terek biztonsága, a terápiás problémák és szövődmények esetében támogató külső hálózatiság, a közösségi és kulturális háttér legalább minimálisan támogató mértéke (ismeretek, segítő civilszervezetek, önsegítés stb.)
24
C. „betegségnyomás”, feltáró kommunikáció (kísérő belső párbeszéd), „katarzis” valamilyen formája és mértéke, megértés (szempont-, fogalom- és élménytanulás), érzelmi és motivációs önismeret, „találkozás” a terapeutával, önhatékonysági növekedés, korrektív emocionális élmény, belátás és kognitív átalakulás, önkontroll (a testi érzések, emóciók, feszültségek vonatkozásában)
25
C. (folyt.) (segítő és fejlesztő) szuggesztív hatások befogadása, korrektív (gyakorló jellegű) alkalmazása, énképkorrekció, kommunikációs fejlődés, intimitás növekvő készsége, fejlődés az önazonosság élményeiben és strukturáltságában, új és proszociális társas szerepek (különös tekintettel a csoportra és szervezetekre), a saját egzisztencia pozitív átélése (traumák és veszteségek feldolgozása, szembenézés a végességgel és a „végtelennel” (spirituális dimenzió) stb.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.