Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaJudit Vinczené Megváltozta több, mint 10 éve
1
Problémák az interoperábilis közlekedésre alkalmas vontatójárműveknél 2010. 04. 16. Dr. Márkus Imre vezérigazgató 1
2
Interoperabilitás fogalma A vasúti járművek képesek legyenek akár megállás nélkül egyik tagállam vasúti rendszeréről a másik tagállam vasúti rendszerére átjárni. 2
3
Közösségi (EU) jogi alapok Az Európai Parlament és a Tanács 2008/57/EK irányelve a vasúti rendszer Közösségen belüli kölcsönös átjárhatóságáról Valamennyi tagállam köteles belső jogrendjébe átültetni ! 3
4
EU szabályozás céljai a vasúti közlekedés fejlődésének elősegítése; új üzleti lehetőségek biztosítása a vasúti társaságok részére; a piacra jutás és működés költségeinek csökkentése; a vasúti közlekedés versenyképességének javítása. 4
5
Nemzeti előírások A tagállamok kötelesek a végrehajtás érdekében nemzeti szabályokat alkotni. Üzembe helyezés előtt a vasúti járművet engedélyeztetni kell. Az engedélyezési eljárás során az egyéb tagállamban kiadott engedélyeket figyelembe veszik. Az engedélyezési eljárás során alkalmazhatják korábbi előírásaikat, amennyiben azok nem ütköznek az EK jogával. 5
6
Átjárhatóság kockázati tényezői A tagállamok biztonsági előírásai, illetve hatósági engedélyezési szabályai közötti lényeges eltérés, melynek eredménye: az eljárás magas költsége; az eljárás igen hosszú átfutási ideje. A változó Közösségi és nemzeti előírások miatt: az eljárás átláthatósága; az eljárási folyamat kiszámíthatósága. 6
7
Mozdonyok határátlépése az EU csatlakozás ELŐTT 1.A mozdonyok határátlépése és a szomszédos állam területén történő közlekedése a viszonosság és a kölcsönös kiegyenlítés elve alapján történt. 2.Járműveink kölcsönös használata kétoldalú együttműködéseink alapján harmonikusan működött. Korábban a V43, V63, M41 és M62 sorozatú mozdonyaink a Szlovák Köztársaság területén történő közlekedésnek megfeleltek, hatósági engedély birtokában használhatták a vasúti infrastruktúrát. 7
8
Mozdonyok határátlépése az EU csatlakozás UTÁN 1.Az EU-s csatlakozás óta eltelt idő alatt járműveinket modernizáltuk, korszerűbb hajtóművekkel, fedélzeti berendezésekkel láttuk el, nem utolsó sorban a határon átnyúló vasúti közlekedésben történő részvétel biztosítása érdekében. 2.A környező országok mozdonyainak magyar vasúti pályahálózaton történő közlekedését engedélyező Nemzeti Közlekedési Hatóság az engedélyeket a magyar mozdonyokkal szemben támasztott azonos feltételek alapján adja ki. 3.A mozdonyok műszaki követelményeivel kapcsolatos többlet- felszereltséget nem követel meg. 8
9
Fennálló problémák 1.A viszonosság és kölcsönös kiegyenlítés elvén alapuló korábbi együttműködés akadályokba ütközik. 2.A korábban engedélyezett járműveink engedélyei visszavonásra kerültek a szlovák hatóság részéről, holott azok műszaki felszereltsége az engedélyezés időpontjához képest lényeges javult. 3.Az engedélyezési procedúra 2007 óta tart, mozdonyaink szlovák vasúti pályahálózaton történő közlekedése azóta sem megoldott. 9
10
Megoldási javaslat Együttműködés a viszonosság és kölcsönös kiegyenlítés elve alapján: a szomszédos vasúti infrastruktúrán történő közlekedés; a kapcsolódó hatósági engedélyeztetés során: –a közös gazdasági érdekek; –egymás üzleti tevékenységének; –a versenyképesség növelésének figyelembevételével. 10
11
Egyetértési nyilatkozat Javasoljuk, hogy a G4 vezérigazgatói értekezlet vitassa meg és fogadja el az alábbi Egyetértési nyilatkozatot 11
12
KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! 12
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.