Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaNorbert Bodnár Megváltozta több, mint 10 éve
1
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek, új kihívások az ifjúságkutatásban. Tudományos konferencia. Szeged, 2009. november 28.
2
MTA Regionális Kutatások Központja Diákság az alföldi kisvárosokban hagyományos profil: mezőgazdasági és pedagógiai képzések Nemes Nagy (1971): alacsony presztízs, kedvezőtlen társadalmi összetétel a kisvárosi főiskolák ekkor a mobilitás jellemző csatornái és az értelmiségi létre való szocializáció színterei voltak napjainkig: diverzifikáció, tömegesedés – hogyan változott az intézmények hagyományos szerepköre?
3
MTA Regionális Kutatások Központja A vizsgálat helyszínek: 3 város, 4 kar minta: 227 fő módszer: survey – város, intézmény, személyes lekérdezés: tanterem és kollégium
4
MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók társadalmi helyzete A nappali tagozatos hallgatók szüleinek iskolai végzettsége Forrás: hallgatói kérdőívek (N=227).
5
MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók társadalmi helyzete a legtöbb hallgató középfokú végzettségű szülők gyermeke – ez Vásárhelyen a legjellemzőbb agrár > pedagógia szarvasi agrárosok magasabb státusza a nagykőrösi minta kétpólusú < a vallásos értelmiség és a tradicionálisan vallásos családok számára egyaránt vonzó
6
MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók társadalmi helyzete A nappali tagozatos hallgatók lakóhelyének megoszlása településtípus szerint Forrás: hallgatói kérdőívek (N=227). 0%10%20%30%40%50%60% SZTE-MGK KRE-TFK TSF-PFK TSF-MVK községkis-és középvárosmegyeszékhely és főváros
7
MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók társadalmi helyzete a lakóhelyre vonatkozó adatok egybehangzanak a szülők iskolai végzettségével pedagógiai karok: fontos mobilitási csatorna az alacsonyabb státuszú fiatalok számára vásárhelyi kar: mezővárosi középrétegek iskolája szarvasi agrárkar: magasabb státuszú fiatalok iskolája
8
MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók mentális képe iskolájuk városáról A városok hallgatói megítélése Forrás: hallgatói kérdőívek (N=227).
9
MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók mentális képe iskolájuk városáról Szarvas: vonzó, modern, élhető város imázsa Nagykőrös: statikus, provinciális imázselemek túlsúlya a fönti benyomásokat a pozityv és a negatív imázselemek egyaránt erősítik Vásárhely: kiegyenlítettebb imázs – tradicionális, ám mára kissé megkopott fényű mezőváros mentális képe
10
MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók helyi társadalmi részvétele - helyi barátok alacsony aránya - kétpólusú a minta A helyi lakosok aránya a vizsgált hallgatók baráti körében Forrás: hallgatói kérdőívek (N=227).
11
MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók helyi társadalmi részvétele A helyi barátok aránya a helyi és nem helyi hallgatók baráti körében Forrás: hallgatói kérdőívek (N=227).
12
MTA Regionális Kutatások Központja A hallgatók helyi társadalmi részvétele A hallgatók részvétele a helyi civil életben, lakóhely szerint Forrás: hallgatói kérdőívek (N=227).
13
MTA Regionális Kutatások Központja Összegzés az alföldi kisvárosi intézmények hagyományosan alacsony presztízse tovább él a mobilitási csatorna szerepet a pedagógiai karok erőteljesebben őrzik a városok hallgatói megítélésében jelentős különbségek mutatkoznak az értelmiségi létre jellemző társadalmi szerepek szocializációjára általában nem kerül sor
14
MTA Regionális Kutatások Központja Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.