Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBéla Orbán Megváltozta több, mint 10 éve
1
Az országos közúthálózat legfontosabb biztonsági kérdései Dr. Lányi Péter Közlekedési Infrastruktúra Főosztály 2009. október 20.
2
. Autópályán értek gyorshajtáson egy 14 éves fiút. Amikor a rendőrök megállították, kiderült, hogy a szülei is vele utaztak. (forrás: HVG, Origo 2009.08.25.) 148-cal repesztett lakott területen (forrás: Origo 2009.09.04.) Percenként egy gyorshajtót mértek be a Balaton felé (forrás: Origo 2009.06.13.) Heten haltak meg az utakon vasárnap óta (Forrás: Origo, 2009. 10.12.) Sokkoló számok! Két nap alatt 19-en vesztették életüket az utakon (Forrás: MTV, 2009.10.12.)
3
A jogszabály-változtatások és a koordinált szakmai munka hatására közlekedésbiztonsági mutatóink javultak: Eredmények (2008. I-III. negyedév) Személyi sérüléses közúti balesetek:-8% Meghaltak:-23,8% Súlyos sérültek:-3,8% Könnyű sérültek:-6,1% Ittasan okozott személyi sérüléses közúti balesetek:-22%
11
Országos közúthálózat legfőbb ráfordításai
12
Biztonság gazdasági válság idején Főutakon szolgáltatási szint nem csökkenhet Mellékutakon a forgalom függvényében Min. bizt. követelmények: jelzésrendszer, láthatóság,gyalogosok védelme Útfelújítás _ veszélyes helyek megszüntetésével Baleseti gócpontokra folyamatos program
13
-4,5% -7,1% +7,5% (úthossz: + 16%) Balesetek száma az ÁAK zrt. gyorsforgalmi úthálózatán (2007-2009 első félévek)
14
+55,6% -14,6% -42,6% +10,9% M0 déli szektorban a balesetek 50%-a 27-28 km szelvény között történt M0 új szakaszán az úthossz háromszorosára, forgalom a duplájára nőtt M0 új szakaszán az úthossz háromszorosára, forgalom a duplájára nőtt úthossz 17%-kal nőtt 2008. évi passzív védelem program pozitív hatásai Személyi sérüléses balesetek számának alakulása pályánként (2007-2009 első félévek)
15
Gyorsforgalmi utak biztonsági feladatai Az elért biztonsági szint megtartása Torlódásos szakaszok felügyelete Kamion forgalom szabályozása, ellenőrzése Pihenőhelyek zsúfoltsága Egységes sebességszabályozási szemlélet
16
A leggyakoribb baleseti okok 2009. I. félév
17
Az előző ábra főbb tanulsága: A balesetek döntő többsége ( több mint 50%) vezetői hibán alapszik. Ezek csökkentésével már közelebb kerülnénk a Közúti Közlekedésbiztonsági Akciótervben nevesített célkitűzésekhez, amely szerint a 2001. évi balesetben elhunytak számát 30%-kal kívánjuk csökkenteni.
18
Közlekedés biztonság az emberi hibára visszavezethető közúti balesetek számának mérséklése jogi és műszaki szabályozás fejlesztés fokozottabb ellenőrzés a biztonsági szempontokat jobban érvényesítő Infrastruktúrára való törekvés Teendők az elkövetkezőkben
19
A Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram fő elemei – INFRASTRUKTÚRA 2. PILLÉR: Infrastruktúra 2.1. Prioritás (Akciócsoport): Biztonsági szempontok növelése az út és útkörnyezet kialakításában Közúti Biztonsági Audit (Road Safety Audit) Megbocsátó környezet 2.2. Prioritás (Akciócsoport): Balesetveszélyes helyek, góchelyek megszüntetése Balesetveszélyes csomópontok felülvizsgálata 2.3. Prioritás (Akciócsoport): Pályázatok biztonságnövelő beruházásokra Ún. kisköltségű forgalomtechnikai, közlekedésbiztonsági beavatkozások
20
Programok, intézkedések: Közúti jelzésrendszer felülvizsgálata Forgalmi rend felülvizsgálatával kapcsolatos előkészítő munkák elvégzése Új KRESZ rendelet elkészítése Egységes közlekedésbiztonsági információs rendszer létrehozása (igazodva a nemzetközi adatbázisok struktúrásához) Közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. ( II.5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) 2009. évi módosításának szabályozási koncepciója A KRESZ rendelet rendelkezéseinek módosítása során kiemelten tervezzük kezelni a biztonságot fokozó változtatásokat, a forgalomtechnikai korszerűsítésekhez kapcsolódó szabályozási elemek átalakítását, a forgalmi folyamatok lebonyolódását segítő (a közlekedés minőségét javító) szabályok előtérbe helyezését.
21
Eredmények: Gyorsforgalmi úthálózat, 400 körforgalom, kerékpárúthálózat, 900 km mellékút felújít. 2008 év baleseti statisztikája Akcióprogram, tárcaközi bizottság Közlekedésbiztonsági audit bevezetése ITS fejlődése: VJT, központok, utastájékoztatás, navigáció
22
Köszönöm a figyelmet! (Püspökladány, Kiss Ferenc utca)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.