Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pozicionálás 1. Kurzor elhelyezése a képernyőn 2. Színkezelés.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pozicionálás 1. Kurzor elhelyezése a képernyőn 2. Színkezelés."— Előadás másolata:

1 Pozicionálás 1. Kurzor elhelyezése a képernyőn 2. Színkezelés

2 Képernyőkezelő eljárások A CRT könyvtár A CRT könyvtár képernyőkezelő eljárásokat tartalmaz, mint például a képernyő törlése, színek beállítása, hangok megválasztása stb. Ahhoz hogy bármelyik függvény vagy eljárást használni tudjuk, előbb meg kell nyissuk a CRT könyvtárat, és ehhez a következő utasítást kell használjuk: Uses CRT; ClrScr = Clear Screen: töröld a képernyőt ClrEol = Clear End Of Line: töröld ki a sort, a képernyő pozíciójától a sor végéig

3 Képernyő felosztása A karakteres képernyő 25 sorból és 80 oszlopból állt. Mindenik pontnak két koordinátája van: sor és oszlop szám, éppen ahol elhelyezkedik. Ahhoz hogy a kurzort pozícionálni tudjuk a képernyőn, használnunk kell a Gotoxy eljárást. gotoxy( oszlop_szám, sor_szám ); Pl.: helyezzük a kurzort az 5 oszlopba és a 15 sorba.

4 Gotoxy(1,1); képernyő bal felső sarka Gotoxy(80,25); képernyő jobb alsó sarka Gotoxy(1,25); Gotoxy(80,1); Oszlopok x Sorok y

5 1.progr.: Írassátok ki a saját neveteket a képernyő közepére

6 2.progr.: Írassátok ki a saját neveteket a képernyő mind a négy sarkába.

7 3.progr.: Írassátok ki a saját neveteket a képernyő két szembeni sarkába és alája helyezzetek három csillagot.

8 Feladat: Írassátok a képernyő mind a négy sarkába és a képernyő közepére a neveteket alája pedig három csillagot!

9 2. Színkezelés A Pascal nyelvben 16 szín van, mindenik kétféleképen értelmezhető: - egy szám segítségével: 0- tól 15- ig - egy konstans segítségével Ahhoz hogy egy színt tudjunk alkalmazni, használnunk kell a következő utasítást: textcolor ( ); A háttér színének egy választásáért: textbackground ( ); A villogás hatása a következő utasítással érhető el: textcolor (128); vagy textcolor (BLINK);

10 SzínekKódAngol megnevezés (konstans) Fekete0Black Kék1Blue Zöld2Green Cián3Cyan Vörös4Red Bibor5Magneta Barna6Brown Világos szürke7Light Sötét szürke8Dark Világos kék9Lightblue Világos zöld10Lightgreen Világos cián11Lightcyan Világos vörös12Lightred Világos bibor13Lightmagneta Sárga14Yellow Fehér15White

11 1.progr.: Színezzétek be a tiszta képernyőt ahová a szöveg kerül, majd írassátok ki a képernyő közepére piros színnel, hogy „Szia!” és kék villogással azt hogy OK!

12 Feladat: Írd ki a képernyő négy sarkába sárga színnel az iskola nevét, majd villogó piros színnel új sorban az iskola címét! A hangok megszólaltatásáért: Sound ( ); Delay ( ); No sound;

13 Feladat: Készítsd el a saját családfádat, amely tartalmazza nagyszüleidtől kezdődően a család alakulását. Pl. nagyszülők nagynénik, nagybácsik, anyukád, apukád férjek, feleségek gyerekeik (unokatestvérek) A program elkészítése során alkalmazz szintenként más és más színt, a saját nevednél használj villogást valamint pozícionálj.


Letölteni ppt "Pozicionálás 1. Kurzor elhelyezése a képernyőn 2. Színkezelés."

Hasonló előadás


Google Hirdetések