Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Javaslatok a környezetvédelmi adóreformra Lukács András – Pavics Lázár Levegő Munkacsoport „Adózás a fenntartható fejlődésért” Budapest, 2008. május 9.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Javaslatok a környezetvédelmi adóreformra Lukács András – Pavics Lázár Levegő Munkacsoport „Adózás a fenntartható fejlődésért” Budapest, 2008. május 9."— Előadás másolata:

1 Javaslatok a környezetvédelmi adóreformra Lukács András – Pavics Lázár Levegő Munkacsoport „Adózás a fenntartható fejlődésért” Budapest, 2008. május 9.

2 CÉLOK Az ökoszociális államháztartási reform, illetve a környezetvédelmi adóreform segítse elő a környezet és lakosság egészségi állapotának javulását, a foglalkoztatottság növelését, a nemzetgazdaság szerkezetének korszerűsödését, a hazai munkaerő versenyképesebbé válását, az államháztartási hiány és az államadósság csökkenését, az ország külgazdasági mérlegének javulását, a társadalmi feszültségek mérséklődését, a nyersanyagok és energiahordozók hatékonyabb felhasználását, az oktatás, a kultúra, az egészségügy és a tudományos kutatás kiemelt fejlesztését, a fekete és szürke gazdaság visszaszorulását, a következetesebb jogalkalmazást, az államigazgatás hatékonyabbá válását, a nemzetközi együttműködésben (különösen az Európai Unión belül) való eredményesebb részvételünket.

3 A TEENDŐK az élőmunka terheinek csökkentése, adóegyszerűsítés, a kis- és középvállalatok terheinek csökkentése, az oktatásra, kultúrára, egészségügyre és tudományos kutatásra fordított állami hozzájárulás mértékének növelése, a fogyatékosok társadalmi lehetőségeinek javítása, a biztonság javítása az ellenőrző szervek erősítésével a lakáspolitika környezetbarát és igazságos átalakítása, a környezet és az egészség védelmét elősegítő állami hozzájárulások növelése…

4 HOGYAN? Konkrét javaslatok

5 A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíjának bevezetése Évente 100 milliárd forint bevétel

6 Készült az Európai Bizottság PHARE Access programja és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium támogatásával. A kutatás vezetője: Dr. Kiss Károly (Budapesti Corvinus Egyetem)

7 Útépítés és útfenntartás210 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600 Adóelkerülés bérelszámolásnál110 Fekete/szürke gazdaság egyéb vonatkozásai200 Közlekedésbiztonsági stb. szabálysértés130 Külföldi napidíj kedvezménye11 Elvonás vasúti árufuvarozástól100 ÖSSZESEN ≈2530 A tehergépkocsikkal összefüggő állami kiadások 2004-ben (milliárd Ft) Autópálya-építések áfamentessége27

8 Üzemanyagok jövedéki adója54 Gépjárműadó (belföldi)12 Gépjármű átírási illeték1 Termékdíjak5 Túlsúlydíj1 Autópályadíj6 Gépjárműadó (külföldi)3 ÖSSZESEN81 A tehergépkocsikkal összefüggő állami bevételek 2004-ben (milliárd Ft)

9 TEHERGÉPKOCSIK KIADÁSOK ÉS BEVÉTELEK EGYENLEGE: –2500+80 ≈ –2400 milliárd Ft

10

11 A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!).

12 A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek.

13 A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás.

14 A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak.

15 A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt.

16 A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás.

17 A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége.

18 Results of Optimising Charges Joint ECMT-EC Research: Reforming Transport Taxes 2003

19 A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. Vajon javítja-e az EU versenyképességét, ha kamionok olasz ásványvizet szállítanak Svédországba, és svéd ásványvizet Olaszországba?

20 A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. 9.Hatékonyabbá válik a közúti fuvarozás.

21 Az üres fuvarok arányának alakulása a németországi közúti áruszállításban Megjegyzés: Az útdíjjal érintett utakon a javulás az átlagosnál nagyobb mértékű. Forrás: Statistische Mitteilungen des Bundesamtes für Güterverkehr und des Kraftfahrt-Bundesamtes, Reihe 8

22 A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. 9.Hatékonyabbá válik a közúti fuvarozás. 10.Javul a vasúti árufuvarozás versenyképessége.

23 A vasúti árufuvarozás aránya Németországban 2001 óta folyamatosan növekszik A vasúti teherszállítás piaci részesedése (tonnakilométerben mért aránya a teljes fuvarozási teljesítményen belül – beleértve: vasút, közút, folyami hajózás, csővezetékes szállítás)

24 A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. 9.Hatékonyabbá válik a közúti fuvarozás. 10.Javul a vasúti árufuvarozás versenyképessége. 11.Visszaesnek a jogsértések.

25 A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. 9.Hatékonyabbá válik a közúti fuvarozás. 10.Javul a vasúti árufuvarozás versenyképessége. 11.Visszaesnek a jogsértések. 12.A díj jelentős részét külföldiek fizetik.

26 A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. 9.Hatékonyabbá válik a közúti fuvarozás. 10.Javul a vasúti árufuvarozás versenyképessége. 11.Visszaesnek a jogsértések. 12.A díj jelentős részét külföldiek fizetik. 13.Erősödik az innováció, növekszik a hozzáadott érték.

27 A nehéz tehergépkocsik kilométer-arányos útdíja ELŐNYÖK 1.A költségeket azok fizetik meg, akiket illet, és nem az egész társadalom (piacgazdaság elvei, társadalmi igazságosság!). 2.Csökkenthetők a bérterhek. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészségkárosodás. 4.Kevésbé rongálódnak az utak. 5.Kevésbé károsodik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kevesebb lesz a forgalmi torlódás. 7.Csökken az ország energiaszámlája, energiafüggősége. 8.Visszaszorulnak a nemzetgazdasági szempontból értelmetlen fuvarok. 9.Hatékonyabbá válik a közúti fuvarozás. 10.Javul a vasúti árufuvarozás versenyképessége. 11.Visszaesnek a jogsértések. 12.A díj jelentős részét külföldiek fizetik. 13.Erősödik az innováció, növekszik a hozzáadott érték. 14.Javul a közúti fuvarozók társadalmi megítélése.

28 Az országos közvélemény-kutatás eredménye (2006. január)

29 A személygépkocsikkal kapcsolatos elszámolások szigorítása A magáncélú személygépkocsi- használat céges költségként történő elszámolása: évi 800 milliárd forintos adócsalás

30 A személygépkocsikkal kapcsolatos elszámolások szigorítása

31 Biztosítási adó Évi 300 milliárd Ft bevétel A biztosítási adóból származó éves államháztartási bevétel Ausztriában millió euró Adónem20052006 Biztosítási adó (2/52644 Versicherungssteuer)9801020 Gépjármű-biztosítási adó (2/52645 Motorbezogene Versicherungssteuer)12901320 Összesen22702340

32 Repülőjegy-adó Évi 50 milliárd Ft bevétel Nagy-Britannia turista osztály: 10–40 font (3 800–15 000 forint) első osztály 20–80 font (7 600–30 000 forint)

33 A földvédelmi járulék emelése és kiterjesztése Fotó: Kézdy Pál

34 Magyarországon a zöldterületek pusztításának és az e téren szinte általánossá vált súlyos korrupciónak egyik fő oka, hogy az ingatlan értéknövekedésekor a megnövekedett haszon a (magán)tulajdonos zsebébe vándorol, a társadalmat ért kárt viszont a közösség viseli. A földvédelmi járulék emelése és kiterjesztése Fotó: Kézdy Pál

35 Az áfa-kulcsok visszaállítása 15%-ra és 25%-ra ELŐNYEI Javuló versenyképesség (a hazai termékek és szolgáltatások előnyösebb helyzetbe kerülnek az importtal szemben). Nagyobb társadalmi igazságosság. Tisztább környezet. Kisebb államháztartási hiány.

36 Vállalatok egyedi támogatásának felszámolása Ezeknek a támogatásoknak a következtében torzul a piaci verseny; gyakran súlyosan szennyező tevékenységek kerülnek előnybe; hivatalnokok döntenek a piac helyett; a cégek állami támogatásért versenyeznek, nem a vevőkért; terjed a korrupció; adóemelésekre kerül sor; munkahelyek szűnnek meg; megnehezül a tervezés a vállalkozások számára (kiszámíthatatlanság!).

37

38 Az államháztartásban átcsoportosításra javasolt összeg 2000-2700 milliárd forint 2009-ben (a 2009. évi GDP 6,8-9,2%-ának felel meg)

39 A németországi környezetvédelmi adóreform eredményei  Üzemanyag-fogyasztás (>10%)  CO 2 -kibocsátás (2-2,5%)  Összesített adóteher  Nyugdíjköltségek (5,6 milliárd €)  Az ipar költségei (1 milliárd €)  Tehergépkocsik rakomány nélküli megtett útja  Importált fosszilis tüzelőanyagok (14%)  Munkahely (≈ 250.000 új)  Autó-megosztás  Tömegközlekedés  Energiatakarékossági technológiák  Energiahatékonyság  Gázüzemű személyautók (x10)  Megújuló energiák Kevesebb! Több! Forrás: Német Környezetvédelmi Minisztérium

40 A környezetvédelmi adóreform Németországban – Tapasztalatok [minden adat %-ban az előző évhez képest] Közlekedési üzemanyag- Tömegközlekedési Autó-megosztás értékesítés utasok száma utasai 2000:-2,8+0,8+26 2001:-1,0+0,8+22 2002:-2,3+0,5+ 8 2003:-3,5+1,5+15 2004:-2,3+0,9+10 2005:-4,9 Öt egymást követő évben mindez először fordult elő – megtörve az 1950 óta tartó emelkedési (üzemanyag), illetve hanyatló (tömegközlekedés) tendenciát!

41 A közlekedési széndioxid-kibocsátás változása százalékban (1996=100%) Nagy-Britannia: Az ásványolaj-adó éves emelkedése Németország: üa.adó emelése 1998 1996 20001997 200120021999 EU15 Németország Nagy-Britannia Forrás: EEA

42 Carbon-energy taxation contributed to economic growth by Mikael Skou Andersen COMETR, 2007

43 „A szocializmus azért omlott össze, mert az árak nem a gazdasági valóságot mutatták. A kapitalizmus össze fog omlani, ha az árak nem mutatják az ökológiai valóságot.” Prof. Dr. Ernst Ulrich von Weizsäcker

44 Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!

45


Letölteni ppt "Javaslatok a környezetvédelmi adóreformra Lukács András – Pavics Lázár Levegő Munkacsoport „Adózás a fenntartható fejlődésért” Budapest, 2008. május 9."

Hasonló előadás


Google Hirdetések