Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAttila Balázs Megváltozta több, mint 10 éve
1
Társadalmi-zenei környezet A bebop mellőzte a jazz kifinomultabb, meghittebb árnyalatait Jazzstílusok egymás mellett léteztek, a stílusteremtő muzsikusok együttműködtek Az egyetemi campusokon a jazzt a klasszikus zenéhez hasonló módon tálalták A jazzfesztiválok megjelenése és a karneváli hangulat elősegítette a jazz népszerűsítését A mikrobarázdás lemez (LP) feltalálása hosszabb felvételek rögzítését is lehetővé tette (kompozíció, improvizáció) A hollywoodi filmzenék sok muzsikusnak teremtettek munkaalkalmakat A cool/West Coast stílus az akadémikus európai zenei hagyomány sok elemét átvette Az afrikai és az európai-amerikai elemek közötti feszültség faji téren is kifejezésre jutott: A fekete bopzenészek erőteljes, spontán, rögtönzéses zenét játszottak A fehérek átgondolt, kidolgozott előadásmódot részesítettek előnyben A big bandek a hangzásbeli és harmóniai kísérletek melegágyai voltak
2
Big band törekvések Claude Thornhill A cool stílus atyja a big band-zenében Lebegő, majdnem mozdulatlan zenei minőség Stan Kenton Az 50-es, 60-as években újító szellemű zenekarokat vezetett Táncezenekar helyett koncertzenekar, nagy publicitás, ismertség Nem szvingelő koncertzene, gazdag, modern harmóniákkal A zenekari összjáték pontossága megközelítette a szimfonikus együttesek színvonalát A leghangosabb big band: rezesek túlsúlya Komoly és intenzív, hangsúly a masszivitáson A kompozíciót előnyben részesíti az improvizációval szemben Kiváló hangszerelőket és fiatal muzsikusok százait foglalkoztatta
3
Cool Jazz Időszak: 1950 – 1955 Népszerűvé tette, újra a mainstream felé közelítette a jazzt Földrajzi elhelyezkedés: keleti és nyugati part A zenekarok létszáma változatosabb a bebopénál: 3 - 10 tag Változatos hangszerösszetétel, klasszikuszenei hangszerek alkalmazása (fuvoa, oboa, klarinét, franciakürt, szárnykürt, tuba, gitár) Faji megoszlás: elsősorban fehér muzsikusok olyan nagyzenekarokból, mint Claude Thornhill, Boyd Raeburn, Woody Herman, Stan Kenton Források: sokféle (swing, bebop, pop, klasszikus zene) Előadási gyakorlat Fontos a hangszerelés. A hangszerelés és az improvizáció integrálása Alapvetően a bebop zenei nyelve, egyszerűbb, lekerekítettebb, dallamosabb formában A szerzemény fontos: könnyen énekelhető dallamok; szűk skála; diatonikus hangközök; egyszerű ritmusok Polifónai, ellenpont A cool jazz mellőzi a nyers és a rezes hangzást A ritmusszekció alapvetően passzív A blues alig van jelen
4
Cool muzsikusok West Coast Gerry Mulligan (bs) Chet Baker (tp) Bob Brookmeyer (tb) Dave Brubeck (p) Paul Desmond (as) Art Pepper (as) Jimmy Giuffre (ts, bs, cl) Stan Getz (ts) Chico Hamilton (dr) Shelly Manne (dr) Shorty Rogers (tp) George Shearing (p) Jim Hall (g) East Coast Miles Davis (tp) Gerry Mulligan (bs) John Lewis (p) Gil Evans (arr) Lennie Tristano (p) Lee Konitz (as) Warne Marsh (ts) Modern Jazz Quartet Neves partnerek Gerry Mulligan – Chet Baker Dave Brubeck – Paul Desmond Lee Konitz – Warne Marsh
5
West Coast East Coast West Coast East Coast Dave Brubeck Az európai koncertzene hatása Szabálytalan ütembeosztásokkal (5/4, 9/8) kísérletezett Erősen ritmikus zene A fiatal egyetemisták bálványa Fotója 1954-ben a Time magazin címlapjára került Time Out c. lemeze egymillió példányban kelt el 1959-ben Gerry Mulligan A cool jazz egyik úttörője Zongora nélküli kvartett 1952-ben Ellenpontszerű improvizációk A legfontosabb baritonszaxofonos az 50-es évektől Sokoldalú muzsikus (hangszeres, hangszerelő, zeneszerző) Miles Davis Hangzás: egyszerűség, líraiság A szomorúság és a rezignáció hangja A „Birth of the Cool” felvételek stílusteremtők lettek Szokatlan hangszerösszetétel A hangzás szövete modellé vált Visszafogott, lírai, statikus Lennie Tristano A cool elméleti alapjait adta New School of Jazz Klasszicizáló irány Hideg, intellektuális, érzelemtelen Lineáris improvizáció nagy szabadságfokkal Szigorú fegyelem, belső fűtöttség
6
Cool / West Coast / Third Stream 1. Lester Young: June Bug (1949)02:36 2. Stan Getz: Of Thee I Sing (1955)04:11 3. Claude Thornhill: Robins Nest (1947)03:20 4. Stan Kenton: Egdon Heath (1954)03:10 5. Miles Davis: Boplicity (1949)03:01 6. Miles Davis: Deception (1950)02:47 7. Lennie Tristano: Cross Current (1949)02:52 8. Lennie Tristano: Intuition (1949)02:31 9. Lennie Tristano: Turkish Mambo (1955)03:34 10. Lee Konitz: Subconscious-Lee (1949)02:48 11. George Shearing: I Didn’t Know What Time It Was (1949)03:18 12. Gerry Mulligan: Bernie’s Tune (1952)02:53 13. Chet Baker: But Not For Me (1954)03:03 14. Shorty Rogers: Short Stops (1953)03:00 15. Jimmy Giuffre: A Ring-Tail Monkey (1955)02:34 16. Shelly Manne: Grasshopper (1955)02:47 17. John Lewis/Bill Perkins: 2 Degrees East-3 Degrees West (1956)06:08 18. Jim Hall: Stella by Starlight (1957)03:11 19. Art Pepper: You’d Be So Nice to Come Home to (1957)05:24 20. Dave Brubeck: Take Five (1959)05:23 21. Modern Jazz Quartet: Django (1960)04:40 22. Gunther Schuller: Transformation (1956)05:57
7
Képtár Gerry Mulligan Chet Baker Lee Konitz Paul Desmond Miles Davis Lennie Tristano
8
Art Pepper Jim Hall Stan Kenton Shorty Rogers
9
DaveBrubeck Dave Brubeck Shelly Manne George Shearing John Lewis Stan Getz Modern Jazz Quartet
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.