Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Társadalmi-zenei környezet  A bebop mellőzte a jazz kifinomultabb, meghittebb árnyalatait  Jazzstílusok egymás mellett léteztek, a stílusteremtő muzsikusok.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Társadalmi-zenei környezet  A bebop mellőzte a jazz kifinomultabb, meghittebb árnyalatait  Jazzstílusok egymás mellett léteztek, a stílusteremtő muzsikusok."— Előadás másolata:

1 Társadalmi-zenei környezet  A bebop mellőzte a jazz kifinomultabb, meghittebb árnyalatait  Jazzstílusok egymás mellett léteztek, a stílusteremtő muzsikusok együttműködtek  Az egyetemi campusokon a jazzt a klasszikus zenéhez hasonló módon tálalták  A jazzfesztiválok megjelenése és a karneváli hangulat elősegítette a jazz népszerűsítését  A mikrobarázdás lemez (LP) feltalálása hosszabb felvételek rögzítését is lehetővé tette (kompozíció, improvizáció)  A hollywoodi filmzenék sok muzsikusnak teremtettek munkaalkalmakat  A cool/West Coast stílus az akadémikus európai zenei hagyomány sok elemét átvette  Az afrikai és az európai-amerikai elemek közötti feszültség faji téren is kifejezésre jutott: A fekete bopzenészek erőteljes, spontán, rögtönzéses zenét játszottak A fehérek átgondolt, kidolgozott előadásmódot részesítettek előnyben  A big bandek a hangzásbeli és harmóniai kísérletek melegágyai voltak

2 Big band törekvések Claude Thornhill  A cool stílus atyja a big band-zenében  Lebegő, majdnem mozdulatlan zenei minőség Stan Kenton  Az 50-es, 60-as években újító szellemű zenekarokat vezetett  Táncezenekar helyett koncertzenekar, nagy publicitás, ismertség  Nem szvingelő koncertzene, gazdag, modern harmóniákkal  A zenekari összjáték pontossága megközelítette a szimfonikus együttesek színvonalát  A leghangosabb big band: rezesek túlsúlya  Komoly és intenzív, hangsúly a masszivitáson  A kompozíciót előnyben részesíti az improvizációval szemben  Kiváló hangszerelőket és fiatal muzsikusok százait foglalkoztatta

3 Cool Jazz Időszak: 1950 – 1955  Népszerűvé tette, újra a mainstream felé közelítette a jazzt  Földrajzi elhelyezkedés: keleti és nyugati part  A zenekarok létszáma változatosabb a bebopénál: 3 - 10 tag  Változatos hangszerösszetétel, klasszikuszenei hangszerek alkalmazása (fuvoa, oboa, klarinét, franciakürt, szárnykürt, tuba, gitár)  Faji megoszlás: elsősorban fehér muzsikusok olyan nagyzenekarokból, mint Claude Thornhill, Boyd Raeburn, Woody Herman, Stan Kenton  Források: sokféle (swing, bebop, pop, klasszikus zene) Előadási gyakorlat  Fontos a hangszerelés. A hangszerelés és az improvizáció integrálása  Alapvetően a bebop zenei nyelve, egyszerűbb, lekerekítettebb, dallamosabb formában  A szerzemény fontos: könnyen énekelhető dallamok; szűk skála; diatonikus hangközök; egyszerű ritmusok  Polifónai, ellenpont  A cool jazz mellőzi a nyers és a rezes hangzást  A ritmusszekció alapvetően passzív  A blues alig van jelen

4 Cool muzsikusok West Coast  Gerry Mulligan (bs)  Chet Baker (tp)  Bob Brookmeyer (tb)  Dave Brubeck (p)  Paul Desmond (as)  Art Pepper (as)  Jimmy Giuffre (ts, bs, cl)  Stan Getz (ts)  Chico Hamilton (dr)  Shelly Manne (dr)  Shorty Rogers (tp)  George Shearing (p)  Jim Hall (g) East Coast  Miles Davis (tp)  Gerry Mulligan (bs)  John Lewis (p)  Gil Evans (arr)  Lennie Tristano (p)  Lee Konitz (as)  Warne Marsh (ts)  Modern Jazz Quartet Neves partnerek  Gerry Mulligan – Chet Baker  Dave Brubeck – Paul Desmond  Lee Konitz – Warne Marsh

5 West Coast East Coast West Coast East Coast Dave Brubeck  Az európai koncertzene hatása  Szabálytalan ütembeosztásokkal (5/4, 9/8) kísérletezett  Erősen ritmikus zene  A fiatal egyetemisták bálványa  Fotója 1954-ben a Time magazin címlapjára került  Time Out c. lemeze egymillió példányban kelt el 1959-ben Gerry Mulligan  A cool jazz egyik úttörője  Zongora nélküli kvartett 1952-ben  Ellenpontszerű improvizációk  A legfontosabb baritonszaxofonos az 50-es évektől  Sokoldalú muzsikus (hangszeres, hangszerelő, zeneszerző) Miles Davis  Hangzás: egyszerűség, líraiság  A szomorúság és a rezignáció hangja  A „Birth of the Cool” felvételek stílusteremtők lettek  Szokatlan hangszerösszetétel  A hangzás szövete modellé vált  Visszafogott, lírai, statikus Lennie Tristano  A cool elméleti alapjait adta  New School of Jazz  Klasszicizáló irány  Hideg, intellektuális, érzelemtelen  Lineáris improvizáció nagy szabadságfokkal  Szigorú fegyelem, belső fűtöttség

6 Cool / West Coast / Third Stream 1. Lester Young: June Bug (1949)02:36 2. Stan Getz: Of Thee I Sing (1955)04:11 3. Claude Thornhill: Robins Nest (1947)03:20 4. Stan Kenton: Egdon Heath (1954)03:10 5. Miles Davis: Boplicity (1949)03:01 6. Miles Davis: Deception (1950)02:47 7. Lennie Tristano: Cross Current (1949)02:52 8. Lennie Tristano: Intuition (1949)02:31 9. Lennie Tristano: Turkish Mambo (1955)03:34 10. Lee Konitz: Subconscious-Lee (1949)02:48 11. George Shearing: I Didn’t Know What Time It Was (1949)03:18 12. Gerry Mulligan: Bernie’s Tune (1952)02:53 13. Chet Baker: But Not For Me (1954)03:03 14. Shorty Rogers: Short Stops (1953)03:00 15. Jimmy Giuffre: A Ring-Tail Monkey (1955)02:34 16. Shelly Manne: Grasshopper (1955)02:47 17. John Lewis/Bill Perkins: 2 Degrees East-3 Degrees West (1956)06:08 18. Jim Hall: Stella by Starlight (1957)03:11 19. Art Pepper: You’d Be So Nice to Come Home to (1957)05:24 20. Dave Brubeck: Take Five (1959)05:23 21. Modern Jazz Quartet: Django (1960)04:40 22. Gunther Schuller: Transformation (1956)05:57

7 Képtár Gerry Mulligan Chet Baker Lee Konitz Paul Desmond Miles Davis Lennie Tristano

8 Art Pepper Jim Hall Stan Kenton Shorty Rogers

9 DaveBrubeck Dave Brubeck Shelly Manne George Shearing John Lewis Stan Getz Modern Jazz Quartet


Letölteni ppt "Társadalmi-zenei környezet  A bebop mellőzte a jazz kifinomultabb, meghittebb árnyalatait  Jazzstílusok egymás mellett léteztek, a stílusteremtő muzsikusok."

Hasonló előadás


Google Hirdetések