Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

GÉPJÁRMŰVEK LÉGSZENNYEZŐ ANYAG KIBOCSÁTÁSÁRA VONATKOZÓ KÖRNYEZETVÉDELMI KÖVETELMÉNYEK ALAKULÁSA Galyatető, 2007. május 17-18. GÉMOSZ Konferencia Dr. Kovács.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "GÉPJÁRMŰVEK LÉGSZENNYEZŐ ANYAG KIBOCSÁTÁSÁRA VONATKOZÓ KÖRNYEZETVÉDELMI KÖVETELMÉNYEK ALAKULÁSA Galyatető, 2007. május 17-18. GÉMOSZ Konferencia Dr. Kovács."— Előadás másolata:

1 GÉPJÁRMŰVEK LÉGSZENNYEZŐ ANYAG KIBOCSÁTÁSÁRA VONATKOZÓ KÖRNYEZETVÉDELMI KÖVETELMÉNYEK ALAKULÁSA Galyatető, 2007. május 17-18. GÉMOSZ Konferencia Dr. Kovács Endre Szaktanácsadó Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium

2 Magyarországon a közúti közlekedésből származik - a szén-monoxid kibocsátás 80 %-a, - a nitrogén-oxid kibocsátás 62 %-a, - a szénhidrogén kibocsátás 56 %-a, - a kisméretű szállópor (PM10) kibocsátás 30%-a, - a széndioxid kibocsátás 20 %-a. Az ipari kibocsátások folyamatos csökkenése mellett a levegő minőségének alakulásában egyre nagyobb szerepe van a közúti közlekedésnek.

3 A közlekedési eredetű levegő- szennyezést befolyásoló tényezők: a gépjárműállomány nagysága a gépjárművek átlagos éves futása a forgalmi körülmények (város, országút, átlagos utazási távolság stb.) éghajlati tényezők, üzemanyagok minősége a gépjárművek átlagos fajlagos kibocsátása (g/km)

4 A gépjárművek átlagos fajlagos kibocsátását meghatározza: A típusok, az új gép- kocsik emissziója: ami jelentős javu- lást eredményez komponensek szé- les körét érintheti, de csak hosszú távon változtat A gépkocsik műszaki állapota: ami szerényebb eredményt hoz, csak néhány komponenst érint, de azonnal érezhető változást hoz

5 Új típusok és új gépkocsik emissziós követelményeinek alakulása Benzin üzeműDízel üzemű Előírásg/km CONO x CH 1976 (ECE 15-02)26,73,002,15 1978 (ECE 15-03)21,72,552,30 1982 (ECE 15-04)16,72,42,20 CO - szén-monoxid NO x - nitrogén oxidok CH - szénhidrogének PM - részecske

6 Új típusok és új gépkocsik emissziós követelményeinek alakulása Benzin üzeműDízel üzemű Előírásg/km CONO x +CHCONO x +CHPM 1996. EURO-12,720,972,721,20,14 1997. EURO-22,20,51,00,70,08 2002. EURO-32,20,350,640,560,05 2006. EURO-41,00,180,50,30,025 CO - szén-monoxid NO x - nitrogén oxidok CH - szénhidrogének PM - részecske

7 …és az EURO-4 nem csak ennyi

8 Párolgási teszt - “hot soak” + 24 órás hőmér- sékleti profil : 2 g/teszt Alapjárat / emelt üresjárat - minimális követelmény: CO ≤ 0,5/0,3 V/V %, λ = 1,0 ± 0,03 Forgattyúház kibocsátás – nem lehet OBD rendszer beépítése Szigorított gyártás megfelelőség ellenőrzés és tartóssági teszt : 100 ezer km tartósság, hiba esetén visszahívásra kötelezés

9 ..és ugyanaz nehéz dízelekre terv

10 A változást a motortechnika követte karburátorok, elektronikusan vezérelt karburátorok központi és multipoint befecskendezők szabályozott keverékképzés és katalizátor fűtött -szonda, előkatalizátor szélessávú -szonda és OBD SCR katalizátor + oxidációs kat.+részecske szűrő

11 Mára…SCR katalizátor NO redukció: 2NH 3 + NO+NO 2  2N 2 + 3H 2 O 4NH 3 + 4 NO + O 2  4N 2 + 6H 2 O 8NH 3 + 6 NO 2  7N 2 + 12 H 2 O

12 A forgalomba helyezés feltételeként előírt emissziós lépcsők bevezetése hazánkban Emissziós szintM1/N1 (szgk/kistgk) időponttól N2, N3, M2, M3 („nagy haszonjármű”) Katalizátor kötelezettség (csak benzinesekre) 1996. május 1. Euro-1.1996. július1. (ENSZ- EGB 83.01) 1997. január 1. (ENSZ- EGB 49.02/A) Euro-2.1997. január 1. (ENSZ- EGB 83.02) 1998. január 1. (ENSZ- EGB 49.02/B) Euro-3.2002. július 1. (ENSZ- EGB 83.03/04) 2002. július 1. (ENSZ- EGB 49.03) Euro-4.2006. január 1. (70/220/EK*98/69/EK) 2006. október 1. (88/77/EK*1999/96/EK)

13 Üzemanyag minőség 2004.12.31-ig2005.01.01-től2009.01.01-től Motorbenzin benzoltartalom1,0 % aromásanyag-tart.42,0 %35,0 % S-tartalom150 ppm m 50 ppm m 10 ppm m Pb-tartalom0,005 g/l Dízel gázolaj PAH-tartalom11 m/m % S-tart350 ppm m 50 ppm m 10 ppm m

14 Az Európai Unió tervezete az EURO-5 követelményeire A rendelet-tervezet tartalmazza az új Euro-5-ös követelményeket benzines (minden kategória), illetve gázüzemű és diesel M1, N1 és N2 kategóriájú járművek részére.

15 A szabályozás elsődleges céljai a következők: - dízel személygépjárművek és a kis tehergépjárművek PM határértékének jelentős, 80%-os csökkentése (ez részecske szűrő beépítését igényli), és a NOx határérték 20 %-os szigorítása; - benzinüzeműeknél a katalizátor technika finomítására alapozva NOx határérték 25 %-os és a szénhidrogén határérték 25 %-os csökkentése.

16 Kiegészítő szabályként az emissziós szabályozók tartósságát illetően az eddigi 80 000 km helyett 160 000 km-re kell bizonyítani, valamint a gyártónak a javítási, karbantartási utasításokat, eljárásokat és egyéb ide kapcsolódó információkat szabványos formában hozzáférhetővé kell tennie méltányos térítés ellenében minden érdekelt javítónak.

17 A CO 2 kibocsátás szabályozás várható változása Az autók szén-dioxid kibocsátásának csökkentésére irányuló jelenlegi EU stratégia önkéntes megállapodásokon alapszik, amely azonban csak korlátozott eredményeket hozott. A stratégia fő célja annak biztosítása, hogy az EU megfeleljen az üvegházhatású gázok kibocsátására vonatkozó, a Kyotoi Jegyzőkönyv szerinti célkitűzéseknek.

18 A stratégia fő intézkedési javaslatai A Bizottság ez év végére vagy legkésőbb 2008 közepére jogszabályi javaslatot terjeszt elő az új autók és kisteherautók CO2 kibocsátás- csökkentésének szabályozására. Az EU-27-nél eladott új autók átlagos, flottaszintű CO2 kibocsátásának 2012-re el kell érnie a 120 g CO2/km célkitűzést. A gépjármű-technológiai fejlesztések eredményeképpen a kibocsátást 130 g/km-re kell csökkenteni, míg további 10g/km csökkentést kiegészítő intézkedésekkel kell elérni, így alapvetően az autók hatékonyabb üzemanyag-használatát lehetővé tevő fejlesztések útján (pl. légkondícionáló, abroncsok, bioüzemanyagok).

19 A stratégia fő intézkedési javaslatai Kisteherautók esetén az átlagos flotta-kibocsátási célkitűzés 2012-re 175g, 2015-re 160g. Támogatják azokat a kutatásokat, amelyek lehetővé tennék a kibocsátás további csökkentését, hogy 2020-ra elérhető legyen a 95g/km-es kibocsátási átlag. Üzemanyag-hatékonyabb autók vásárlását ösztönző intézkedések előírása, lehetővé tétele (pl. címkézés, adók kivetése) Az EU-s szintű ’jó reklám-gyakorlat’ szabálykönyv elfogadása.

20 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "GÉPJÁRMŰVEK LÉGSZENNYEZŐ ANYAG KIBOCSÁTÁSÁRA VONATKOZÓ KÖRNYEZETVÉDELMI KÖVETELMÉNYEK ALAKULÁSA Galyatető, 2007. május 17-18. GÉMOSZ Konferencia Dr. Kovács."

Hasonló előadás


Google Hirdetések