Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaElvira Vassné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A társadalmi egyeztetés alapfogalmai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője 2009. február
2
MIT jelent a társadalmi egyeztetés? A társadalmi egyeztetésen olyan kommunikációs folyamatot értünk, amely egy döntés előkészítésének része. Folyamatos és kölcsönös információ-áramlás során a közvetlenül vagy közvetetten érintett szereplők (egyének vagy szervezetek) szabadon nyilváníthatnak véleményt, amelyet a döntéshozó mérlegel és figyelembe vesz.
3
MIÉRT érdemes belevágni? I. Döntés minőségére, megvalósíthatóságára vonatkozó hasznok: Legitim döntés Jobb minőségű döntés Sikeresebb végrehajthatóság Konfliktus megelőzés A szereplők igényeinek figyelembevétele Demokratikusabb döntés Bizalom növekedése
4
MIÉRT érdemes belevágni? II. Civil szervezetek tevékenységére vonatkozó hasznok: Ismertség növekedése Információáramlás javulása Együttműködési lehetőségek További források
5
MIBE lehet beleszólni? Minden olyan döntéshozatali folyamatnál kötelező a társadalmi egyeztetés, amely a társadalmat érinti. Közigazgatási és közfeladat-ellátási döntések helyi, kistérségi és regionális szinten Terület-, és vidékfejlesztési döntés-előkészítés, döntés Összefogás, együttes kistérségi, regionális fellépés (civil delegálás, civil érdekképviselet szabályozása; országos államigazgatási döntések) Egyéb szereplők döntéseinek befolyásolása, ahol civil és államigazgatási szereplők megjelennek
6
KIK a szereplők? Civil szervezeteken (2003. évi L. törvény a Nemzeti Civil Alapprogramról alapján) a következőket értjük: Társadalmi szervezeteket (kivéve a pártokat, a munkaadói és munkavállalói érdek-képviseleti szervezeteket, a biztosító egyesületeket, valamint az egyházakat) Alapítványokat (kivéve a közalapítványokat) Szükséges, hogy a résztvevők megfelelően értelmezzék és megértsék saját szerepüket.
7
KIVEL érdemes együttműködni? A lehetséges partnerek körét azok a szervezetek alkotják, amelyek érdeklődnek vagy érdeklődhetnek a felvetett probléma iránt, azaz abban érintettek. Lakosság Civil szektor Vállalati szektor Államigazgatási szereplők
8
HOGYAN lehet egyeztetni? Alapelvek Folyamatos információnyújtás és információszerzés Partnerség Bizalom Koncentráltság, konszenzusra való törekvés Nyitottság Nyilvánosság, átláthatóság Dokumentáltság Közérthetőség és hatékony kommunikáció Tervezhetőség és strukturáltság Folyamatosság Folyamatos monitoring és értékelés Visszacsatolás Befolyásolhatóság (korai és közvetlen részvétel) Rugalmasság
9
HOGYAN lehet egyeztetni? Formák Honlap, telefonos és személyes információs szolgálat Közvetlen megszólítás levélben, e-mailen keresztül Kérdőíves információgyűjtés Sajtómegjelenés Személyes vagy internet alapú fórumok, konferenciák, közmeghallgatás, alkalmi és rendszeres szakmai beszélgetések Testületi, bizottsági munka Tüntetések, tiltakozó petíciók stb.
10
MIÉRT érdemes egyeztetést kezdeményezni, abba bekapcsolódni? Az érdekképviselet folyamatos tevékenység. Korai részvétel, döntésbefolyásolás a leghatékonyabb. Koncepcionális szakaszban való bekapcsolódás alapja a jövőkép.
11
HOL lehet egyeztetni? Helyi, településszintű döntésbefolyásolás Térségi és kistérségi szintű döntésbefolyásolás Megyei szintű döntésbefolyásolás Regionális szintű döntésbefolyásolás Országos szintű döntésbefolyásolás
12
Köszönöm a figyelmet! Nonprofit Információs és Oktató Központ (NIOK) Alapítvány 1024 Budapest, Margit krt. 43-45. IV.3. Tel.: +36 1 315 3151 Fax: +361 315 3366 Web: www.niok.hu/egyeztet.html, www.nonprofit.huwww.niok.hu/egyeztet.htmlwww.nonprofit.hu Email: contact@niok.hucontact@niok.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.