Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK
Konzultáció a segítésben WJLF ÁSZM
2
KONZULTÁCIÓS TECHNIKÁK:
Figyelés, figyelemszentelés Parafrazeálás Feedback Nyitott mondatok használata Érzelmek visszatükrözése tisztázás
3
KONZULTÁCIÓS KÉSZSÉGEK I. FIGYELEMSZENTELÉS
Hallani+érteni Funkció: A partner fontosságát kommunikáljuk Belső beszéd kimondatása Minta Fizikai komponensek: Szemkontaktus Testtartás A konzultációs helyzet egészére való figyelem
4
Konzultációs szoba
5
KONZULTÁCIÓS KÉSZSÉGEK II. PARAFRAZEÁLÁS
A kliens által elmondottak megismétlése Visszhangválasz Tisztázó művelet Magyarázatadás Kognitív folyamatok tudatosítása verbális módon Funkció: Megértést közvetít Kapcsolat erősítése Ambivalenciákra, konfliktusokra világít Szelektív figyelésre ösztönöz
6
KONZULTÁCIÓS KÉSZSÉGEK III. FEEDBACK
visszacsatolás Cél: Infot ad, hogy hogyan hat viselkedése másokra Úgy lássa magát, ahogy mások látják őt Okot adhat a viselkedésváltozásra Jó feedback: Inkább leíró, specifikus Időzítés: azonnal Indoklás (+:példával; -:javaslattal)
7
KONZULTÁCIÓS KÉSZSÉGEK IV.
NYITOTT MONDATOK HASZNÁLATA Van-e…, mikor…, ki…. Kérdések helyett: hogyan…, milyen…? ÉRZELMEK VISSZATÜKRÖZÉSE Carl Rogers A partner mondanivalójának szétválasztása: Kognitív tartalom Érzelmi tartalom Milyen állapotban van a kliens
8
KONZULTÁCIÓS KÉSZSÉGEK V. TISZTÁZÁS
Kérdések feltevése a tisztább megértés érdekében Cél: A hallottak értelmezése Több információ szerzése Más nézőpontokra világítás
9
MIKRO-SKILLEK A KONZULTÁCIÓBAN
Bátorítás Fontosság elismerés Megfigyelés (megjelenés, viselkedés…) Összegzés Aktív hallgatás Önközlés (a kliens élményéhez kapcsolt saját, azonos irányú érzelem közlése)
10
TÁMOGATÓ MAGATARTÁSFORMÁK
VERBÁLIS Érthető szavak Visszatükrözés, tisztázás Értelmez, összegez Reagál Szóbeli megerősítések Keresztnév használata Önfeltárás Feszültségcsökkentő humor megértés NONVERBÁLIS Szemkontaktus Időnkénti bólintás Arcjáték Időnkénti mosoly Kézzel történő gesztikulálás Fizikai közelség odafordulás Mérsékelt beszédsebesség Esetleg időnkénti érintés Forrás: Barbara F. Okun: Effective Helping, Interviewing and Counseling Techniques
11
A verbalitás csak másodlagos!
Amire odafigyelünk… Kommunikáció= 100% NVK=70-80% VK=15-20%
12
KONZULTÁCIÓS HELYZET
13
NEM SEGÍTŐ VISELKEDÉSFORMÁK
VERBÁLIS Tanácsok adása Prédikáció, hibáztatás Engedékenység Hízelgés Sürgetés „miért” kérdések Irányítás, követelések Leereszkedő viselkedés Intellektualizálás kinyilatkoztatás NONVERBÁLIS Elfordulás Gúnyos mosoly Szemöldökráncolás Oda nem figyelés Ásítás Szemlesütés A személyes távolság megsértése
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.