Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaEmma Dobosné Megváltozta több, mint 10 éve
1
UEFA „A” ELIT UTÁNPÓTLÁS KÉPZÉS A tehetségek felfedezése és fejlesztése ELMÉLET
Marc Van Geersom , 13: :30
2
Program A tehetségek felfedezésének szervezeti célterületei
Célterületek A folyamat/Célcsoportok/Utazási Menetrend Alapfelállási terv(zóna ) Tovább fejlődés
3
BELGIUM -ÖRMÉNYORSZÁG
Brüsszel 11/10/08 B+
4
1 3 4 2 5 8 11 7 10 9 6 Stijnen Kompany (86°) Simons Gillet (°85)
Vandamme (°82) 6 8 Vertonghen (°87) Fellaini (°87) 7 11 Witsel (°89) 10 Defour (°88) Dembele (°87) 9 Sonck
5
BELGIUM -SPANYOLORSZÁG
Brüsszel 15/10/08 B+
6
1 11 4 3 5 2 8 7 10 9 6 Stijnen Kompany (86°) Vanbuyten Simons
Vermaelen (°85) Vandenborre (°87) 6 8 Vertonghen (°87) Fellaini (°87) 7 10 Witsel (°89) Dembele (°87) 9 Sonck
7
Célterületek Minden fiatal fejlődésének a legjobb lehetőségeket biztosítani Ez csak akkor lehetséges, ha minden egyes játékos a neki megfelelő szinten dolgozik A tehetség felfedezése és a fejlődés megfelelő szintjére való irányítás a lényeg (a mennyiségi változás másodlagos fontosságú)
8
A felfedezéstől az „A” csapatba való bekerülésig
Mit keresünk? Kritériumok? 2. KLUB TAGSÁG Abszolut fontos (fejlődés-értékben) Teszt? 3. FEJLŐDÉS 4. BEKERÜLÉS AZ „A” CSAPATBA
9
6 Alkalmasság GYŐZTES MENTALITÁS STABIL ÉRZELMEK LÉLEKJELENLÉT ROBBANÉKONYSÁG A JÁTÉK ÁTLÁTÁSA LABDA ÉS TESTKONTROL
10
Kiértékelési lap – Belga LSZ
11
Jellemzők Kapus Szélső hátvéd Középső védő Védekező középpályás Támadó középpályás Szélső csatár Ék játékos
12
Feladatok Keresni, felismerni, kiválasztani A tehetségek fejlődését a Belga LSZ irányelvei szerint irányítani A minőség kialakításáról gondoskodni Az edzések, edzőtáborok, meccsek megszervezése Kiértékelés Kapcsolattartás a Belga LSZ és a klubok között
13
A felépítés Kiválasztás régiós szinten Kiválasztás országos szinten
14
A kiválasztás kritériumai
A játék átlátása Gyors cselekvés, anticipációs képesség... Mentális erő és viselkedés Győztes mentalitás és emocionális stabilitás... Fizikai kapacitás Állóképesség, robbanékonyság, erő a párharcokban... Technikai készség Bánásmód a labdával, mindkét láb használata...
15
Régiós felépítés Technikai felelős (válogatott edző)
Technikai tanácsadó (válogatott edző) Fő megfigyelő Megfigyelő asszisztens (titkár) Koordinátor (végzett edző) Edzők (1 fő kategóriánként) Régiós megfigyelő (+/- 25 régiónként)
16
Régiós kiválasztó rendszer
Célcsoportok – 6 kiválasztó D1 : játékosok az 5-ik régiótól a 3-ik nemzeti bajnokságig D2 : játékosok az 5-ik régiótól a 3-ik nemzeti bajnokságig C2 : játékosok az 5-ik régiótól a 3-ik nemzeti bajnokságig C1 : játékosok az 5-ik régiótól a 2-ik nemzeti bajnokságig (*) B2 : játékosok az 5-ik régiótól a 3-ik nemzeti bajnokságig (*) B1 : játékosok az 5-ik régiótól a 2-ik nemzeti bajnokságig (*) (*) Megjegyzés: Azok a játékosok, akik részt vettek az elmúlt évi kiválasztáson és egy 2-ik osztályú klub leigazolta őket, lehetőséget kapnak a pótkiválasztóra
17
Régiós kiválasztó rendszer
Munka menetrend Periódusok Periódus 1. (Augusztus 15-től November 30-ig) A kiválasztás lebonyolítása Periódus 2. (November 30-tól Május végéig) Régiós kupa mérkőzések Kiválasztó napok Tevékenységek mérkőzések edzések Edző táborok Mérkőzések, vagy tornák
18
Kiválasztó rendszer: Országos/Régiós
Országos és Régiós Utánpótlás Kiválasztó Napok (YDD) Területek Tehetséges játékosok a 4-ik és a 3-ik nemzeti bajnokságból Tehetséges játékosok az Élsport iskolákból Szervezés Periódus 1: megfigyelés minden területen (Október végéig)) Periódus 2: kiválasztó mérkőzések a 3-ik nemzeti bajnokság játékosai részére (November) Periódus 3: régión belüli mérkőzések (Húsvét) Periódus 4: YDD a B és a C csoportnak Májusban
19
Kiválasztó rendszer: Országos/Régiós
Országos és Régiós együttműködés Országos stáb A régiós rendezvények megfigyelése Tanácsadás: alapfelállás Kiértékelő megbeszélések Országos utánpótlás kiválasztó napok
20
Országos kiválasztó rendszer
Felépítés Technikai felelős Edzők (4) Megfigyelők (8) Első periódus: heti értékelés Minden megfigyelő egy korosztályra van kijelölve Megfigyelés ugyanazon régión belül
21
Klubok és megfigyelés D OL A O CL W B G Ju GB HZ V G CB LI W LO M H G
Jo OH R W ZW B U K N R A Mo T ST SL Q E D M LL Ch V
22
MEGFIGYELÉSI TERV Első kör Csoport KIJELÖLÉS Született Hónap # Év
Kor-határ Koroszt. From To Res. Div. 1&2 2 -19 A1 1990 Aug Okt 10 1 -18 A2 1991 Uefa Div. 1&2 3+2 Schol Div 1&2 -17 B1 1992 Sep 2+2 -16 B2 1993 Oct Kn/Ca Div 1&2 -15 C1 1994 Nov -14 C2 1995 TSS FSE Lijsten
23
Országos kiválasztó rendszer
Működési terv Utánpótlás kiválasztás Klub lista 1-ső 2-ik osztály és régiós kiválasztás 746 játékos Érettség Régiós kiválasztó nap 4 körzetben 2-szer Nemzeti kiválasztó nap 2 nap 140 játékos 3 régiós kiválasztó
24
Országos kiválasztó rendszer
Működési terv Nemzeti kiválasztó –U/15 Fázis 1: 1-ső és 2-ik osztályú csapatok megfigyelése Fázis 2: régiós edzések szervezése Fázis 3: nemzeti edzőtábor szervezése Fázis 4: nemzetközi mérkőzések szervezése
25
Országos kiválasztó rendszer
Működési terv Nemzeti kiválasztás –U/16, -U/17,-U/18,-U/19 Terv 2 edzés a bő keretnek (30 játékos) edzőtábor (2-4 nap) 20 játékos/csoport Táborzárás: barátságos mérkőzés 2 edzés a szűkített keretnek (18 játékos) 1-2 barátságos mérkőzés torna Tevékenységek -U/17 és –U/19 vesz részt az Európa Bajnokságon -U/16 és –U/18 barátságos mérkőzéseken (tornán) vesz részt
26
Országos kiválasztó rendszer
A korán és a későn érő játékosok elkülönítése Tevékenységek -U/15 tapasztalat szerzés hazai csapatok ellen -U/16 nemzetközi tapasztalat szerzés
27
Országos kiválasztási rendszer
Eszközök Megfigyelési formák Mérkőzés kiértékelés Egyéni kiértékelés Játékosok csoportjai Klub látogatások Éves beszámoló
28
Tehetségek felfedezése: elképzelés
Alap: ÖRÖM & ALKOTÁS Több futball, több játék, több rálátás AZ ALKOTÁS FILOZÓFIÁJA: ZÓNÁK Eszközök: MÉRKŐZÉS FORMÁK Alapfelállás: Tanulási terv: minden korosztálynak külön célkitűzés MINDIG A JÁTÉKOS ÁLL A KÖZÉPPONTBAN
29
Tehetségek felfedezése: játék a zónában
Az alakzatok legtökéletesebb útja A zónában való játék támogatása = > intelligens játékos Különbség B+ és B- között (labda birtoklás, labdaszerzés) A terület racionális felhasználása Azonos felelősségvállalás Az erőfeszítés elosztása Az alakzat összeköti a posztokat
30
A tehetség fejlődése – a legfontosabb célkitűzések korosztályonként
-U/15 Az szisztéma tanulása zónában -U/16 Útbaigazítás a legfontosabb részletek átlátására Az alap feladatok végrehajtása A játék alakulásának megtanulása A lehetőségek kipróbálása -U/17 Az alapfeladatok végrehajtása csapatban Az alapfeladatok végrehajtását gátló tényezők kiküszöbölése Útbaigazítás a legfontosabb részletek átlátására csapat szinten A cselekvés hatékonyságának növelése
31
A tehetségek fejlődése – a legfontosabb célkitűzések korosztályonként
-U/18 A játékosok továbbfejlődése a kivételes tehetségekkel együtt a csapatban Megtanulni, hogyan lehet többféleképen alakítani a játékot Az együttes automatizmusok ismétlése Új játékosok beilleszkedése -U/19 Megtanulni a csapatért játszani A lelki tulajdonságok hangsúlyozása A játék belga útjának teljes megismerése Ellenfél megbecsülése
32
Az Élsport projekt részletei
A feladatok magas szintje segíti a klubokban követett feladatokat (SEGÍTŐ FELADAT) A tehetségek, akik elérik az Élsport státuszt: automatikusan utánpótlás válogatottak vagy a kiválasztáson megfelelnek (D1, D2 - a régiós kiválasztásokon)
33
Flandria - Vallónia Flamandok: Vallónia:
A flamandok Élsport konvenciója alapján indul a es születésűek kiválasztása – önállóan, de együttműködve más szövetségekkel 12 óra (8 óra futball, 2 óra elmélet, és 2 óra fizikai felkészítés) az Élsport általános és technikai képzés 2-ik és 3-ik fokozatán Vallónia: A es születésűekkel a flamand modellhez hasonlóan indul, de más sportszövetségek részvétele nélkül 8 óra futball a 2-ik és a 3-ik fokozaton
34
Az Élsport Egész Flandria = 206 Összesen : 229 játékos
44 47 Brugge Merksem 44 34 Gent 37 Genk 25 Leuven 21 23 Mouscron Tubize Liège Összesen : 229 játékos Egész Vallónia = 69 Geográfiai elosztás alapján
35
Minden játékosnak joga önmaga kifejtése a korosztály határain belül
Továbbfejlődés Minden játékosnak joga önmaga kifejtése a korosztály határain belül A tanulás akkor a legegyszerűbb, ha: Minden játékos hisz a saját lehetőségeiben (jó hangulat kialakítása) Mindenki maga dönt, mit tanul meg(tanácsadás) Mindenkit irányítanak és elfogadja azt, amit tesznek és tanulnak
36
21 éves korban az „A” csapat élvez 100%-os elsőbbséget
Továbbfejlődés 21 éves korban az „A” csapat élvez 100%-os elsőbbséget A beilleszkedés egyéni megtervezése Figyelni a hiányosságokra Túlterhelés Időbeosztás (futball és diploma)) Megtanulni, hogyan kell elviselni a nyomást Kivételek
37
UEFA ‘A’ ELIT UTÁNPÓTLÁS Hogyan történik a tehetségek felfedezése és fejlesztése? GYAKORLAT
Marc Van Geersom , 15: :00
38
A gyakorlati feladat leírása
Regionális edzőmérkőzés 1994-es születésűek részére Feladat 1: (1’-20’): a 3 legjobb játékos megnevezése Feladat 2: (21’-40’) : egy játékos megfigyelése az előzőekben leírt 6 kritérium alapján Feladat 3: (41’-60’) : a teljes mezőnyből megnevezni egy játékost, akiről úgy gondolja a megfigyelő, hogy később a profi első osztályban tud középső védőt játszani
39
Feladat 1 (1’-20’) Nevezd meg a 3 legjobb játékost és okold meg, miért
1. Csapat szine : Mez száma : A döntés oka: 2. Csapat szine : Mez száma : A döntés oka: 3. Csapat szine : Mez száma : A döntés oka:
40
feladat 2 (21’-40’) Kövesd a 8-as számú játékost (sárgáknál) és döntsd el, a megadott 6 kritérium alapján kiválasztanád-e őt az U/15 válogatott részére Csapat szine : Mez száma : Döntés, IGEN/NEM (ÁTHÚZNI, AMI NEM MEGFELELŐ) 1. Győztes mentalitás 2. Emocionális stabilitás 3. Lélekjelenlét 4. Robbanékonyság - gyorsaság 5. Elképzelés, játékintelligencia, a játék „olvasása”, döntésképesség 6. Labda és test kontrol
41
Feladat 3 (41’-60’) Nevezz meg egy játékost, aki később a profi első osztályban szerinted képes lesz középső védőt játszani és indokold meg döntésedet Csapat szine: Mez száma: A döntés indoklása :
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.