Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaHanna Feketené Megváltozta több, mint 10 éve
1
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 MCE Konferencia 2007 A controlling gyakorlata Üzleti modellek Prof. Barakonyi Károly DSc PTE, SZTE
2
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 Tartalom Bevezetés: egy példa Üzleti modell fogalma Üzleti modellek típusai Üzleti modell és stratégia Kreativitás: új ötlet megtalálása Konklúzió
3
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 Példa: könyv eladása Hagyományos könyvesbolt üzleti modellje Amazon.com üzleti modellje eBay üzleti modellje Vegyes üzleti modellek
4
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 Üzleti modell fogalma Olyan koncepcionális eszköz, amely számos egymással összefüggő elemet tartalmaz segít megfogalmazni az adott cég üzleti logikáját, leírja a fogyasztók egy vagy több szegmensének nyújtandó értéket, felvázolja a cég architektúráját, partneri hálózatát, abból a célból, hogy ezt az értéket előállítsa, piacon értékesíthetővé tegye, a fogyasztóhoz eljuttassa, hogy profitot, tartós jövedelmet teremtsen. Ostenwalder, Pigneur and Tucci (2005)
5
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 Üzleti modellek típusai Üzleti modellek típusai /1 Nyitott üzleti modell Előfizetés modell Csali és horog modell Piramis elvű modell Multi-level marketing Hálózati hatáson alapuló modell Monopolista modell Közvetítő kiiktatása Aukciós modell
6
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 Üzleti modellek típusai Üzleti modellek típusai /2 On-line aukciós modell „Tégla és klikk” modell Loyalty modell Kollektív üzleti modell Ipari és szolgáltatási modell A termék szolgáltatása modell Alacsony ktg hordozó modell On-line tartalom modell „Feemium” modell Etc.
7
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 Üzleti modellek építőkövei Üzleti modellek építőkövei /1 Infrastruktúra Ajánlat Fogyasztók Pénzügyek Alapvető képességek Partner hálózat Érték konfiguráció A fogyasztónak ajánlott érték Célfogyasztó Disztribúciós csatorna Fogyasztói kapcsolatok Költségstruktúra Bevételek áramlása
8
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 Az üzleti modell építőkövei Az üzleti modell építőkövei / 2
9
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 Üzleti modell az irányítás rendszerében Mi a modell? Üzleti ötlet Üzleti modell Stratégia Taktika Üzleti szabály Miként szerveződnek ezek rendszerré?
10
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 ADMINISTRATIV rendszerek tervezés szervezés controlling marketing pénzügyek logisztika termelés információ, kommunikáció érdekeltség, ösztönzés etc VÁLLALATI KULTÚRA egyének csoportok a vállalat VÁLLALATI SZERVEZET A STRAÉGIAI MENEDZSMENT RENDSZERE ?
11
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 Stratégiaalkotás és megvalósítás Információ gyüjtés Elemzés Stratégiai cselekvési változatok Stratégiai döntés Részletesebb tervek, taktikák Megvalósítás Visszacsatolás* Strategic Management Üzleti ötletek Üzleti modellek Üzleti szabályok
12
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 Vállalati stratégia Üzleti stratégiák Funkcionális stratégiák Teljesítmény Kiigazítás
13
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 ÜZLETI STRATÉGIÁK FUNKCIONÁLIS STRATÉGIÁK Emberi erőforrás Pénzügyek Logisztika Termelés Marketing Kétirányú kapcsolat*
14
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 Kreatív ötlet megtalálása Vásárlói hasznosság térkép A tömeg árfolyosója A megfelelő üzleti modell
15
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 Six Stages of the Buyer Experience Cycle Six UtilityLeversSix UtilityLevers
16
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 Vásárlói hasznosság elemei A vásárlónál jelentkező termelékenység Egyszerűség Megfelelőség Kockázat Imázs, öröm Környezetbarát termék
17
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 Vásárlói tapasztalati ciklus VÁSÁRLÁS LESZÁLLÍTÁS Mennyi időt visz el a szükséges termék megtalálása? A vásárlás helye vonzó, elérhető? Mennyire biztonságos a tranzakció környezete? Milyen gyorsan bonyolítható le a vásárlás? Mennyi időbe telik a leszállítás? Mennyire bonyolult a kicsomagolás, az üzembehelyezés?*
18
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 HASZNÁLATALKATRÉSZEK Szükséges betanítás, szakértői segítség? Könnyű tárolni a terméket használat után? Mennyire célszerű a forma, milyen hatékonyan működik? Működtetéséhez szükséges-e más termék vagy szolgáltatás? Ha igen, ez mennyire költséges?
19
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 KARBANTARTÁSKISELEJTEZÉS Igényel a termék további karbantartást? Mennyire könnyű karbantartani, frissíteni? A termék használata jár-e időveszteséggel? Milyen nehéz megszabadulni a terméktől? *
20
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 Kreatív ötlet megtalálása
21
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 Milyen legyen az üzleti modell? Mi a költség-cél? A ktg cél a stratégiai áron alapul? A nyersanyag helyettesíthető-e egy nem szokványos, olcsóbb anyaggal? Megszüntethetők, mérsékelhetők vagy kiszervezhetők-e a költséges, alacsony hozzáadott értékű tevékenységek? Számítógépekk alkalmazásával a költségek csökkenthetők-e?Számítógépekk alkalmazásával a költségek csökkenthetők-e? Ki lehet a partnerünk? Milyen képességek szükségesek, melyek hiányoznak ezek közül? Mely cégek rendelkeznek a nálunk hiányzó képességekkel? Időt és pénzt is tekintve, megnyerhetők ezek a partnerek az együttműködésre?Időt és pénzt is tekintve, megnyerhetők ezek a partnerek az együttműködésre? Melyik ármodellt alkalmazzuk? Az iparági ármodell korlátozza az üzleti ötlet sikerét? Melyik ármodell generálna nagyobb profitot? (direkt eladás, lízing, stb.)Melyik ármodell generálna nagyobb profitot? (direkt eladás, lízing, stb.)
22
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 Konklúzió: melyek a kritikus pontok? (amellett, hogy mindegyik fázis fontos…) Kreatív ötlet megtalálása Újszerű üzleti modell megalkotása Stratégiai döntés Megvalósítás
23
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16 Hivatkozások Kim, W. Chan -Renée Mauborgne: Knowing a Winning Business Idea, When you See One. HBR Sep-Oct 2000 Barakonyi: Stratégiai menedzsment. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp, 2002. Ostenwalder, Pigneur and Tucci (2005)
24
Magyar Controlling Egyesület Szeged, 2007 november 15-16
25
Köszönöm a figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.