Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dávid János 3K Consens Iroda A kékgalléros szakmák tartalmi követelményeinek változásai, a felnőttképzés előtt álló feladatok.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dávid János 3K Consens Iroda A kékgalléros szakmák tartalmi követelményeinek változásai, a felnőttképzés előtt álló feladatok."— Előadás másolata:

1 Dávid János 3K Consens Iroda A kékgalléros szakmák tartalmi követelményeinek változásai, a felnőttképzés előtt álló feladatok

2 Alapvető tények- a nem diplomás munkakörök 1. Ágazati Szakértői vizsgálat keretében (400 kérdezés) szereztünk –ismereteket az alábbi tényekről és és tendenciákról  Az következő évtizedet jelentős technológiai fejlődés jellemzi- amely új tudásokat követel a munkavállalóktól  A technológiaváltással összefüggésben  A következő tíz évben – szakértői becslések szerint - 130-140 000 gép és berendezés kezelő szakképzésére 150-200 000 érettségizett, illetve más szakmával rendelkező (át) képzésére 15-25 000 8 osztályt végzett képzésére lehet számítani A becslések a már alkalmazásban álló, csoportokra vonatkoznak

3  A következő tíz évben –a jelenlegi tendenciák szerint – évente 20-25 ezer fővel fog gyarapodni a szakmunkáshiány, amely tömeg pótlása csakis a már iskolarendszerből kilépettek –felnőtt-képzésével – lehet kielégíteni  Ezen túl – demográfiai okokból- további 10-15 ezres hiány keletkezik- (inaktívakból vagy külföldiekből fedezhető) Probléma: a keletkező hiány 50-70%-a drága, és hosszú képzési időt igénybe vevő szakmákban jelentkezik Alapvető tények: a nem diplomás munkakörök 2.

4 Alapvető tények- a nem diplomás munkakörök 3  A szakértői becslések szerint az alábbi tartalmi minőségi elemekkel szükséges a szakmunkás munkakörök betöltőinek tudását bővíteni, mélyíteni- a becsült mértékek –valószínűleg túlzók- de figyelemre érdemesek  CNC gépsorok üzemeltetőse: évi: 8 000 fő  Rajzolvasási képesség : évi: 5 500 fő  Új technológiák működtetése évi: 5 500 fő  Önálló programozásévi: 4 500 fő  Második szakma megszerzése évi: 3 200 fő  Idegen nyelv elsajátítása évi: 2 100 fő  Szakmai minősítések megszerzése évi: 3 500 fő

5 A felnőttképzés : helyzet, problémák 1.  A vállalati kezdeményezésű képzések adatok, információk hiányában nem áttekinthetők  A foglalkoztatók csak saját, bevált dolgozók képzésére hajlamosak, de komplex szakmai képzésre – bár szükség lenne rá – nem vállalkoznak  A tanulóképzés – főként a hiányszakmákban – alacsony hatékonyságú: kevés a tanuló, kevesen maradnak meg  A munkaügyi szervezet nem érdekelt a már dolgozók képzésében nem épít a vállalton belüli „lépj egyet előre” folyamat munkahelyteremtő hatásaira  A mikró és kis vállalkozások nem képesek maguk számára képezni- e helyzetre ma még nincs megoldás

6 A felnőttképzés : helyzet, problémák 2. Az iskolarendszert szakképzetlenül elhagyó fiatal felnőttek képzésbe vonása –ma még megoldatlan – megoldandó problémák  Nyomukra kéne bukkanni  Motiválás, vállalkozások bevonása, perspektívák tisztázása szükséges  Családtámogatás (jövedelempótlás) szükséges  Csoportos megoldások szükségesek Minderre a munkaügyi szervezet nem képes, nem motivált, túl drágának tartja, A felnőttképzés rendszere alkalmatlan/rugalmatlan, A vállalkozók számára túlzottam távoliak és bizonytalanok az eredmények

7 Ma még nem tudunk semmit…  A TÁMOP decentralizált programjáról,amely forrásokkal rendelkezik ilyen komplex programokhoz Ajánlások  A képzés érdekében a hangsúlyt az alábbiakra lenne érdemes tenni, sorrendben : 1, Motiválás, vállalkozói kapcsolatépítés, munka-szocializáció, munkába állítás- támogatással 2. Modulrendszerű képzés megkezdése – munkavégzés mellett- csökkentett támogatással 3. A továbbképzést ( következő modulok) – megfelelő szabályozással a vállalkozók érdekkörébe lenne érdemes helyezni. A munkavégzési képesség, az önfejlesztés kialakítása révén a tanulás terén több eredmény remélhető, mint egy egyszeri, drága, rugalmatlan –képzési érdekeltséget tükröző- komplex programtól

8 A felnőttképzés előtt álló feladatok  Középfokú-szakmaszerkezet váltás  Felsőfok: új tartalmi követelmények

9 Vízió egy tartósan működő információ-szolgáltató rendszerről


Letölteni ppt "Dávid János 3K Consens Iroda A kékgalléros szakmák tartalmi követelményeinek változásai, a felnőttképzés előtt álló feladatok."

Hasonló előadás


Google Hirdetések