Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaEgon Barta Megváltozta több, mint 10 éve
1
Dávid János 3K Consens Iroda A kékgalléros szakmák tartalmi követelményeinek változásai, a felnőttképzés előtt álló feladatok
2
Alapvető tények- a nem diplomás munkakörök 1. Ágazati Szakértői vizsgálat keretében (400 kérdezés) szereztünk –ismereteket az alábbi tényekről és és tendenciákról Az következő évtizedet jelentős technológiai fejlődés jellemzi- amely új tudásokat követel a munkavállalóktól A technológiaváltással összefüggésben A következő tíz évben – szakértői becslések szerint - 130-140 000 gép és berendezés kezelő szakképzésére 150-200 000 érettségizett, illetve más szakmával rendelkező (át) képzésére 15-25 000 8 osztályt végzett képzésére lehet számítani A becslések a már alkalmazásban álló, csoportokra vonatkoznak
3
A következő tíz évben –a jelenlegi tendenciák szerint – évente 20-25 ezer fővel fog gyarapodni a szakmunkáshiány, amely tömeg pótlása csakis a már iskolarendszerből kilépettek –felnőtt-képzésével – lehet kielégíteni Ezen túl – demográfiai okokból- további 10-15 ezres hiány keletkezik- (inaktívakból vagy külföldiekből fedezhető) Probléma: a keletkező hiány 50-70%-a drága, és hosszú képzési időt igénybe vevő szakmákban jelentkezik Alapvető tények: a nem diplomás munkakörök 2.
4
Alapvető tények- a nem diplomás munkakörök 3 A szakértői becslések szerint az alábbi tartalmi minőségi elemekkel szükséges a szakmunkás munkakörök betöltőinek tudását bővíteni, mélyíteni- a becsült mértékek –valószínűleg túlzók- de figyelemre érdemesek CNC gépsorok üzemeltetőse: évi: 8 000 fő Rajzolvasási képesség : évi: 5 500 fő Új technológiák működtetése évi: 5 500 fő Önálló programozásévi: 4 500 fő Második szakma megszerzése évi: 3 200 fő Idegen nyelv elsajátítása évi: 2 100 fő Szakmai minősítések megszerzése évi: 3 500 fő
5
A felnőttképzés : helyzet, problémák 1. A vállalati kezdeményezésű képzések adatok, információk hiányában nem áttekinthetők A foglalkoztatók csak saját, bevált dolgozók képzésére hajlamosak, de komplex szakmai képzésre – bár szükség lenne rá – nem vállalkoznak A tanulóképzés – főként a hiányszakmákban – alacsony hatékonyságú: kevés a tanuló, kevesen maradnak meg A munkaügyi szervezet nem érdekelt a már dolgozók képzésében nem épít a vállalton belüli „lépj egyet előre” folyamat munkahelyteremtő hatásaira A mikró és kis vállalkozások nem képesek maguk számára képezni- e helyzetre ma még nincs megoldás
6
A felnőttképzés : helyzet, problémák 2. Az iskolarendszert szakképzetlenül elhagyó fiatal felnőttek képzésbe vonása –ma még megoldatlan – megoldandó problémák Nyomukra kéne bukkanni Motiválás, vállalkozások bevonása, perspektívák tisztázása szükséges Családtámogatás (jövedelempótlás) szükséges Csoportos megoldások szükségesek Minderre a munkaügyi szervezet nem képes, nem motivált, túl drágának tartja, A felnőttképzés rendszere alkalmatlan/rugalmatlan, A vállalkozók számára túlzottam távoliak és bizonytalanok az eredmények
7
Ma még nem tudunk semmit… A TÁMOP decentralizált programjáról,amely forrásokkal rendelkezik ilyen komplex programokhoz Ajánlások A képzés érdekében a hangsúlyt az alábbiakra lenne érdemes tenni, sorrendben : 1, Motiválás, vállalkozói kapcsolatépítés, munka-szocializáció, munkába állítás- támogatással 2. Modulrendszerű képzés megkezdése – munkavégzés mellett- csökkentett támogatással 3. A továbbképzést ( következő modulok) – megfelelő szabályozással a vállalkozók érdekkörébe lenne érdemes helyezni. A munkavégzési képesség, az önfejlesztés kialakítása révén a tanulás terén több eredmény remélhető, mint egy egyszeri, drága, rugalmatlan –képzési érdekeltséget tükröző- komplex programtól
8
A felnőttképzés előtt álló feladatok Középfokú-szakmaszerkezet váltás Felsőfok: új tartalmi követelmények
9
Vízió egy tartósan működő információ-szolgáltató rendszerről
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.