Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

PUCHARD Zoltán Az MSZ EN 13108 szabvány-sorozat alapján készített előírások, valamint az aszfaltrétegekre vonatkozó új ÚME főbb szabályozási elemei Puchard.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "PUCHARD Zoltán Az MSZ EN 13108 szabvány-sorozat alapján készített előírások, valamint az aszfaltrétegekre vonatkozó új ÚME főbb szabályozási elemei Puchard."— Előadás másolata:

1 PUCHARD Zoltán Az MSZ EN szabvány-sorozat alapján készített előírások, valamint az aszfaltrétegekre vonatkozó új ÚME főbb szabályozási elemei Puchard Zoltán Technológiai változások és új vizsgálatok az EN-hez igazított hazai szabályozás tükrében Szeged, november 12. Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

2 Rövid áttekintés, helyzetismertetés
PUCHARD Zoltán Rövid áttekintés, helyzetismertetés 1.1. Az útépítési aszfaltkeverékkel kapcsolatos EN szabványok rendszere a különféle aszfaltkeverék (típusok) követelményeire vonatkozó termék- szabványokból, az aszfaltok alapanyagaira, a vizsgálati módszerekre és az aszfaltkeverékek anyagelőírásaira vonatkozó un. „támogató”- szabványokból áll. (vizsgálatok, alapanyag, gyártásközi ellenőrzés) Valamennyi termék- és támogató szabvány MSZ EN formájában 2007 elejére hazánkban is hatályossá vált. Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

3 Termékszabványok kiegészítése:
„Nemzeti melléklet” Az aszfaltkeverékekre vonatkozó (összesen nyolc) termék-szabvány egy-egy EU- tagországban való használhatóságához un. „nemzeti-mellékleteket” kell készíteni. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az EN szabvány által kínált széles spektrumú menüből kell kiválasztani a nemzeti viszonyokra legjobban megfelelő előírásokat, követelményeket. Ez lehet szabvány (például Ausztria, Szlovénia) de lehetnek Műszaki Szállítási Feltételek, Műszaki Előírások (például Németország, Franciaország) Mind a szabvány, mind az MSZF, vagy ÚME formációknak vannak előnyeik, illetve hátrányaik. Gondoljunk itt az általános „kötelezőség” korábban megszokott gyakorlatára, vagy éppen a könnyebb és gyorsabb „karbantarthatóság” egyes kérdéseire, sőt költség-vonzatokra is. Szeged, Puchard Zoltán

4 Az útépítési aszfaltkeverékekre vonatkozó termék-szabványok:
MSZ EN Aszfaltbetonok (Kopó- kötő- és alapréteg típusok) MSZ EN Aszfaltbetonok nagyon vékony rétegekhez MSZ EN Lágy aszfalt MSZ EN Érdesített homokaszfalt MSZ EN Zúzalékvázas masztixaszfalt MSZ EN Öntöttaszfalt MSZ EN Porózus aszfalt MSZ EN Visszanyert aszfalt Szeged, Puchard Zoltán

5 1.2. Út-pályaszerkezeti aszfaltrétegek
A CEN nem készített szabványt a beépített aszfaltrétegek követelményeire, minőségére vonatkozóan, nincs EN szabvány az aszfalt-utak méretezésére és megerősítésére, a forgalmi terhelési (építési) osztályokra, igénybevételi kategóriákra sem. Ezen szabályozási területek várhatóan a jövőben is kizárólagosan nemzeti szabályozási keretek között maradnak, fontos, hogy az aszfaltrétegek különféle beépítési- jellemzőinek vizsgálati módszereire is vannak már hatályos MSZ EN szabványok. Ha valamely jellemző vonatkozásában még nincs EN, vagy prEN szabvány, akkor ÚME szerinti vizsgálati módszer is alkalmazható, Szeged, Puchard Zoltán

6 2. Munkaprogram A MAÚT „Aszfaltutak” szakbizottságából és a HAPA bizottságaiból létrejött 9 fős ad hoc bizottság mintegy másfél éve kezdte meg munkáját, az EN szabványokkal konform műszaki szabályzatok készítésére. E program keretében: az aszfaltkeverékekre és aszfaltrétegekre egyaránt vonatkozó ÚT Útügyi Műszaki Előírást szét kellett választani; - típusonként külön-külön aszfaltkeverékekre, és - aszfaltrétegekre, az aszfaltkeverékek vonatkozásában a jelenlegi első ütemben csak négy aszfalttípusra (aszfaltbetonra, aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez, zúzalék vázas masztixaszfaltra és az öntöttaszfaltokra) vonatkozó előírás, továbbá a visszanyert aszfaltra vonatkozó előírás nemzeti mellékletének kerülhetett sor. Bizottsági tagok: Görgényi Ágnes, Balogh Lajos, Bartha Géza, Fülöp Pál, Jencs Árpád, Karoliny Márton, Orbán Balázs, Dr. Pallós Imre témavezető, Puchard Zoltán Szeged, Puchard Zoltán

7 3. Az első körben elkészülő Nemzeti Alkalmazási Dokumentumok
PUCHARD Zoltán 3. Az első körben elkészülő Nemzeti Alkalmazási Dokumentumok ÚT /1: Útépítési aszfaltkeverékek. Aszfaltbeton ÚT /2: Útépítési aszfaltkeverékek. Aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez ÚT /5: Útépítési aszfaltkeverékek. Zúzalékvázas masztixaszfalt ÚT /6: Útépítési aszfaltkeverékek. Öntöttaszfalt Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

8 3.1. ÚT 2-3.301/1: Aszfaltbeton Szemléletébeli változás:
PUCHARD Zoltán ÚT /1: Aszfaltbeton Szemléletébeli változás: korábban a hazai gyakorlat az empirikus aszfalttervezési elveket követte, ez a szabvány a FUNDAMENTÁLIS irányt alkalmazza, vagyis az aszfaltkeverékek összetételét csak 4 ponton írja elő, de e mellett aszfaltmechanikai követelményeket támaszt. A fundamentális előírás új szemléletmódot kíván. Az aszfaltot, mint terméket nem az egyes összetevők kontrollján alapuló ellenőrzés eredményei minősítik, hanem a „produktum”, vagyis az aszfaltkeverékek mechanikai vizsgálati eredményeinek megfelelősége. További kontroll: szerinti gyártásközi minőség-ellenőrzés Garancia időszak Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

9 ÚT 2-3.301/1: Aszfaltbeton Szemeloszlás 4 ponton előírva:
PUCHARD Zoltán ÚT /1: Aszfaltbeton Szemeloszlás 4 ponton előírva: 0,063 mm; 2,0 mm; D mm; 1,4 x D mm. Minimális bitumentartalom: 3,0 % Teljesítendő követelmények: hézagtartalom, vízérzékenység, nyomvályú, modulus, fáradás Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

10 ÚT 2-3.301/1: Aszfaltbeton AC Jelölés: 16 kötő (NM) PmB 10/40-65
PUCHARD Zoltán ÚT /1: Aszfaltbeton Jelölés: AC 16 kötő (NM) PmB 10/40-65 Hasonlóan: AC 32 alap (F) B 35/50 AC 22 kötő B 50/70, AC 8 kopó B 50/70 Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

11 ÚT 2-3.301/1: Aszfaltbeton Alapanyagok:
PUCHARD Zoltán ÚT /1: Aszfaltbeton Alapanyagok: Alapvetően az eddigi gyakorlathoz hasonlóan Alkalmazható bitumenek köre kiszélesedett Mészkőliszt adagolásban, illetve zúzott homokban kis változások Az EN-nek megfelően újrahasznosított aszfalt adagolás megengedett!!! 10 %-ig: valamennyi keveréknél; 20 %-ig: „N” igénybevételi osztályig, 20 % felett: alaprétegek „N” osztályban Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

12 ÚT 2-3.301/1: Aszfaltbeton Aszfaltmechanikai követelmények:
PUCHARD Zoltán ÚT /1: Aszfaltbeton Aszfaltmechanikai követelmények: Hézagtartalom Vízérzékenység Maradó alakváltozás (keréknyom) Modulus Fáradás Háromféle paraméter-megadási forma: i) konkrét számérték kerül megadásra (pl. vízérzékenység ITSR > 80 %) ii) NR – erre az aszfalttípusra nincs követelmény iii) NR megadandó – azt jelenti, hogy az aszfalttípusra vonatkozó értéket tájékoztató jelleggel meg kell adni Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

13 3.2. ÚT 2-3.301/2: Aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez
PUCHARD Zoltán ÚT /2: Aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez Alkalmazása: Jó teherbírású szerkezetre építhető Sima felület szükséges Kiváló zaj és érdesség várható Empirikus alapon! Vizsgálatok: Jelölés: BBTM 5, BBTM 8, BBTM 11 Nyomvályú Vízérzékenység Hézagtartalom megadandó Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

14 ÚT 2-3.301/2: Aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez
PUCHARD Zoltán ÚT /2: Aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

15 3.3. ÚT 2-3.301/5: Zúzalékvázas masztixaszfalt
PUCHARD Zoltán ÚT /5: Zúzalékvázas masztixaszfalt Jelölés: SMA 4, SMA 8, SMA 8 (F) és SMA 11 (F) Szemeloszlás: SMA 8 vázasabb lett hézagtartalom, vízérzékenység, nyomvályú + Új vizsgálat: kötőanyag lefolyás (MSZ EN :2005 D13, MSZ EN ) Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

16 PUCHARD Zoltán ÚT /6: Öntöttaszfalt Jelölés: MA 4, MA 8, MA 8 (F) és MA 11 (F) Bontott aszfalt visszaadagolása növelhető (Bontott öntöttaszfaltból „N” kategóriában akár 40% !!!) Minimális mészkőliszt adagolás csökken Benyomódás ill. benyomódás-növekmény határértékek EN szerint változtak (szigorodtak) Minimális kötőanyag-tartalom növekedés, illetve a felhasználható bitumenek köre bővült (10/20) Megszűnt a bitumenek keverésének lehetősége Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

17 4. Az aszfaltrétegekre vonatkozó műszaki
előírással kapcsolatos változások Az ÚT ÚME rétegekre vonatkozó részét is át kellett alakítani elsősorban figyelemmel az aszfaltkeverékekre vonatkozó előírásokra, továbbá korszerűsítési igényekre, miközben ezen előírás eredeti (már megszokott) szerkezetét, szabályozási elemeit- rendszerét igyekeztünk megtartani. Szeged, Puchard Zoltán

18 Jelentősebb változások
A következőkben néhány fontosabb változást csak felvillantás-szerűen mutatunk be: módosultak az igénybevételi kategóriák, a tervezhető aszfalttípusok köre, jelölései megváltoztak, a mintavételi gyakoriság megváltozott, a beépített réteg tömörségi foka helyett a beépített réteg hézagtartalma az előírt követelmény, a felületi egyenletesség meghatározására alternatív módszerek lettek specifikálva, az aszfaltkeverék megfelelőségét a konkrét helyre beépített minta vizsgálatával kell tanúsítani a rétegekre vonatkozó előírásban szabályozottak szerint. Szeged, Puchard Zoltán

19 Javaslatok aszfaltbeton keverékekre
AC 16 alap és AC 11 kötő: - Kötő és alaprétegek, de kisforgalmú helyi utak kopórétegeként is javasolt keverék Követelmények: AC 16 alap AC11 kötő V%: (F: 3-6) ITSR%: (PmB,F: 80) PRD%: NR NR (PmB:3, F:5) S (MPa): NR NR (F: megadandó) ε6: NR NR (F: megadandó) Szeged, Puchard Zoltán

20 Javaslatok aszfaltbeton keverékekre
AC 16 F kopó: - nagy forgalmú városi utak felújítására - Csak és kizárólag felújítás során használható !!! Követelmények: AC 16 F kopó V%: ,5 – 5,5 ITSR%: PRD%: (PmB: 5) S (MPa): NR ε6: NR Szeged, Puchard Zoltán

21 Javaslatok aszfaltbeton keverékekre
AC 22 kötő (NM): - nagy forgalmi terhelés esetén alap és kötőrétegként is építhető !!! (PmB esetén bármely félmerev vagy hajlékony pályaszerkezet alaprétegeként, de B 10/20 kemény bitumennel csak hajlékony pályaszerkezetbe építhető) Követelmények: AC 22 (NM) V%: ITSR%: (PmB: 80) PRD%: S (MPa): ε6: Szeged, Puchard Zoltán

22 4.1. Igénybevételi kategóriák
járulékos igénybevétel Az ÚT szerinti forgalmi terhelési osztályok Jele a forgalmi, a terep és a klimatikus körülmények A B C D E K R I. Hűvös, árnyékos, hegyvidéki útszakaszok, magas épületek közötti utak. N F II. Jó benapozású sík- és dombvidéki útszakaszok és ezek településen átvezető szakaszai, belterületi gyűjtő utak. III. Csatornázottan közlekedő forgalommal járt utak, kapaszkodó sávok, szintbeli csomópontok jármű-osztályozói, körforgalmú főúti csomópontok, belterületi főutak, autóbusz- és trolibusz-sávok. Jelentős nehéz forgalmat viselő gyorsforgalmi utak Szeged, Puchard Zoltán

23 AC 16 kötő (NM), AC 22 kötő (NM) 5)
4.2.Tervezhető aszfaltkeverék-típusok réteg Utak, útszakaszok igénybevételi kategóriái szerinti az egyes aszfalt-pályaszerkezeti rétegekként tervezhető aszfalttípusok N F Kopó AC 4 kopó 1), AC 8 kopó, AC 11 kopó BBTM 5 2), BBTM 8 2), BBTM 11 2) SMA 8, SMA 11, SMA 4 MA 8, MA 11, MA 4 1) AC 16 alap3) AC11 kopó (F), AC 16 kopó (F) SMA 8 (F), SMA 11 (F) MA 11 (F) 4) Kötő AC 11 kötő3), AC 22 kötő AC 16 alap, AC 22 alap, AC 32 alap AC 22 kötő (F) AC 16 kötő (NM), AC 22 kötő (NM) 5) AC 16 kopó (F) 6) Alap AC 32 alap (F) AC 22 kötő (NM) 7) Kiegyenlítő AC 8 kopó, AC 11 kopó, AC 11 kötő nem építhető Szeged, Puchard Zoltán

24 Keverékekhez kapcsolódó megjegyzések:
1) Csak kerékpár- és gyalogútra tervezhető aszfalttípusok. (AC 4 kopó, MA 4) 2) Zajcsökkentő burkolat külsőségi és városi útszakaszokra. Útfelújításoknál kizárólag megfelelő teherbírású, profilhelyes meglévő rétegre építhető. (BBTM) 3) A és B forgalmi terhelési osztályokba tartozó utak, kis forgalmú városi utak és kommunális utak kopórétegeként is tervezhető típus. (AC 16 alap, AC 11 kötő) 4) K és R forgalmi terhelési osztályok esetén nem tervezhető aszfalttípus MA 11 (F) 5) E, K és R forgalmi terhelési osztályú utak esetén kötőrétegként és alaprétegként egyaránt tervezhető aszfalttípus. AC 22 kötő (NM) 6) Új pályaszerkezet építésekor nem, csak burkolat-felújítás esetén tervezhető aszfalttípus. AC 16 kopó (F) 7) Ha az aszfaltkeverék típusokat polimerrel modifikált bitumennel gyártják, úgy félig merev és hajlékony típusú útpályaszerkezet alaprétegeként egyaránt tervezhető. Ha B 10/20 fokozatú kemény útépítési bitumennel gyártják, akkor csak hajlékony pályaszerkezetbe tervezhető aszfalttípus. AC 22 kötő (NM) Szeged, Puchard Zoltán

25 4.3 Mintavételek, megfelelőség igazolás
Korábban forgalmi sávonként legfeljebb 500 folyóméterenként kellett mintát venni. Hengerelt aszfaltok esetében 6000 m2 –enként kell mintát venni. A követelmények köre egyrészt módosult, másrészt bővült. Az előadás időkorláta miatt a változások okainak ismertetését, azok műszaki indokait, előnyöket-hátrányokat itt nem tudjuk ismertetni. (Ezek közeljövőben való ismertetése, szakmai vitája azonban elengedhetetlen lesz.) Szeged, Puchard Zoltán

26 Aszfaltrétegek követelményei Az előírás/ követelmények
általános régi vastagsági réteg (szabad)hézagtartalma a tömörségi fok helyett! új a réteg aszfaltjának összetételi jellemzői kopóréteg felületi egyenletessége: - Út 02 készülékkel, vagy - IRI egyenletességi index méréssel kopóréteg makroérdessége  30 mm vastagságú kopóréteg tapadása megépült út geometriai megfelelősége Szeged, Puchard Zoltán

27 4.4. Megfelelőség, minőségcsökkenés
A minőségi megfelelőség meghatározása változatlanul az előírt értéktől való megengedett eltérés alapján történik, amely módszert hazánkban először éppen az aszfaltos műszaki előírások alkalmaztak. A módszer még megengedhető túllépést is meghatároz, ennek vonzata azonban minőségcsökkenés-értékcsökkenés, mértéke annál nagyobb minél távolabb van az előírt mértéktől. Ezt az Európa több országában működő és elvileg jól kezelhető, egyértelmű módszert a rétegekre vonatkozó előírásunk megtartotta. Szeged, Puchard Zoltán

28 Minőségi tartományok, egyértelmű selejthatárokkal
a.) eset: előírt érték kétoldali tűréshatárral selejt értékcsökkent (megengedett túllépés tartománya) megfelelő minőség előírt érték  tűréssel b.) eset: előírt érték egyoldali tűréshatárral:  előírt érték megfelelő minőség (előírt érték egyoldali tűréssel) értékcsökkent (megengedett túllépés tartománya) selejt Szeged, Puchard Zoltán

29 További érdekességek…
a réteg hézagtartalma vonatkozásában az előírt érték az MSZ EN szerinti típusvizsgálat szerint előírt érték. Az alsó tűréshatár a keverék típusára előírt alsó határ, felső tűréshatárának megállapításánál viszont a réteg tömöríthetőségét is figyelembe kellett venni. a réteg az összetételi jellemzők vonatkozásában az előírt értékek a típusvizsgálatban rögzített (tervezett) értékek, a kétoldali tűréshatárok viszont az a gyártásellenőrzésre vonatkozó MSZ EN 13108:21 szerintiek. ilyen szabályozási mód tudja talán EN előírásokkal való konformitást biztosítani. Szeged, Puchard Zoltán

30 Az úthasználói igények?
Felületi jellemzők Szerkezeti tervezés Aszfaltkeverék tervezés Alkotó anyagok vizsgálata Szeged, Puchard Zoltán

31 Méretezési esettanulmány 86-os út felújítása
PUCHARD Zoltán Méretezési esettanulmány 86-os út felújítása A B 1 Szerkezeti réteg típusa Modulus [MPa] 2 Korábbi aszfaltrétegek vegyesen ~ 5.000 3 Itatott makadám 2.000 4 Szórt alap 360 5 Altalaj 65 6 mK-20/F kötőréteg 7.800 7 mZMA-12 kopóréteg 5.800 8 COLBASE H kötőréteg 12.000 9 RUFLEX H kopóréteg 7.000 Állapotfelvétel Nyommélység mérés Fúrásos mintavétel Rétegvastagság megh. Nyomvályú vizsgálat Teljes pszerk csere kijelölése Teherbírásmérés (Dynatest, TPA) Pályaszerkezet-méretezés (összehasonlító módszer + ALIZE!) Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

32 86-os főútra tett alternatív javaslat (112+450-115+200 km)
PUCHARD Zoltán 86-os főútra tett alternatív javaslat ( km) EREDETI szerkezet (16 cm erősítés) ALTERNATÍV szerkezet (14 cm erősítés) Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

33 Útpálya komfortérzetének mértéke = IRI
PUCHARD Zoltán Útpálya komfortérzetének mértéke = IRI (hosszirányú egyenetlenség, állapotleromlás jellemzése) Az IRI egy szabványos és tökéletes út-mérővel felszerelt járművet szimulál. Az IRI reprodukálható, hordozható és időben stabil! Nagy hullámhossz tartományok kimutatása a hosszprofilban Negyed gépkocsi szűrő (algoritmus) Bármely használatos profilmérővel ~ Hullámhosszankénti elemzés Pontszerű mérések összegzése Úthasználók elégedettségi szintje RST (IRI + RMS és keresztprofil / nyomvályú Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

34 - Belgium: IRI ≤ 2,2 mm/m Minősítő paraméterek (M5 autópálya, 2007)
PUCHARD Zoltán Minősítő paraméterek (M5 autópálya, 2007) FELÜLETI EGYENLETESSÉG ELŐÍRÁS M - 5 KONCESSZIÓS AUTÓPÁLYA 1/B ILLETVE 1/C SZAKASZAINAK FELÚJÍTÁSÁHOZ MÉRENDŐ PARAMÉTER MÉRÉSI EREDMÉNY ELŐÍRT ÉRTÉK TŰRÉS 1 TŰRÉS 2 JAVÍTÁSI KÖTELEZETTSÉG IRI a 20 m – ként mért értékből számított átlagérték 100 m hosszon, forgalmi sávonként IRI (mm/m) ≤ 1,2 Legnagyobb 5 db 20 m-ként mért érték az átlagból kihagyható, Kihagyandó még a meglévő (nem szerz. szerint Megvalósuló) Rétegekhez való csatlakozás 20 20 m es értékei ha az előzők szerintSzámított érték > 1,2 mm/m, de Kisebbmint 1,4 , kötelezően Vállalandó+2 év jótállás,Vagy Azonnali javítás VállalkozóDön ése Szerint Ha Tűrés 2 sem teljesül, kötelező javítás min. kopó rtg. cseréjével - Belgium: IRI ≤ 2,2 mm/m - Spanyolország: IRI ≤ 2,0 mm/m - Franciaország: IRI ≤ 1,3 mm/m - Lengyelország: rétegenként eltérő - Svédország: haladási sebességtől függ - Quebec: „bonus-malus” - 1,2 mm/m felett kivitelező fizet - 1,2 mm/m alatt megrendelő fizet Nemzetközi kitekintés Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

35 Csúszási súrlódási együttható >> >> közlekedés biztonság
PUCHARD Zoltán Csúszási súrlódási együttható >> >> közlekedés biztonság csúszásellenállás ASFT zajhatás Homokmélység SRT-inga (PSV, PTV) SFC-érték (SCRIM, ASFT) Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

36 COLAS Hungária összemérés
PUCHARD Zoltán ASFT mérési eredmények BFC-érték Braking Force Coefficient : fékezőerő együttható SFCSCRIM : Sideway Force Coefficient (ferde irányú csúszás) BFCASFT * k = SFCSCRIM k = 0,87 (gyártói) COLAS Hungária összemérés SFC = 0,65 (ASFT)2 – 0,35 (ASFT) + 0,42 Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

37 Gördülési zaj (útburkolat zajhatása)
PUCHARD Zoltán Gördülési zaj: L = A + B log (V) (A,B): út-gumiabroncs komb. V nagy: „A” pont ~ jó komb. V kicsi: „C” pont ~ jó komb. Zaj-kibocsátás + terjedés (érdesség, porozitás) Δ max. 15 dB Mérési módszerek: EN ISO : Statisztikai elhaladási módszer (SPBI index) EN ISO : Járműközeli („zajszigetelt”) módszer (CPXI index) Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

38 Zajcsökkentő burkolatok lehetőségei
PUCHARD Zoltán Nagy hézagtartalmú drénaszfaltok néhány év alatt elszennyeződnek. - 3 dB zajcsökkentés (zaj időtartama) >>> „forgalom feleződése”. - Pórusos (drén) aszfaltok a városi környezetvédelemben. - Forgalombiztonsági szempont < > élettartam, fenntartási kts. Low Noise < 75 LRef in dB(A) 20°C, reference speed 90 km/h) The French Road Authority (Strasbourg LRPC) data-base 75 < Intermediate < 79 79 < Noisy Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

39 Aszfaltkeverék tervezés Alkotó anyagok vizsgálata
PUCHARD Zoltán Minden időszakban gazdaságosan és biztonságosan használható teljesítőképes útpálya biztosítása Magasabb rendű követelmények megfogalmazása: Komfort (egyenetlenség, nyomvályú -mentesség) Biztonság (útpálya csúszás-ellenállása) Környezeti hatások (pl. gördülési zaj) Követelmények teljesülése Út- használó Funkcionális Felületi jellemzők Szerkezeti tervezés Strukturális Aszfaltkeverék tervezés Alkotó anyagok vizsgálata Szeged, Puchard Zoltán Budapest,

40 Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!
Szeged, Puchard Zoltán


Letölteni ppt "PUCHARD Zoltán Az MSZ EN 13108 szabvány-sorozat alapján készített előírások, valamint az aszfaltrétegekre vonatkozó új ÚME főbb szabályozási elemei Puchard."

Hasonló előadás


Google Hirdetések