Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMariska Faragóné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása Németh Ágnes 1, Aszmann Anna 1, Kovacsics Leila 2, Kökönyei Gyöngyi 1, Örkényi Ágota 1, Páll Gabriella 1, Sebestyén Edit 2, Várnai Dóra 1, Zakariás Ildikó 1 1 Országos Gyermekegészségügyi Intézet 2 Nemzeti Drogmegelőzési Intézet
2
Nemzetközi WHO-kollaboratív kutatás Health Behaviour in School-aged Children (HBSC)
3
Résztvevő országok 2005/2006
4
A kutatás elméleti háttere I. Életmód/stílus-kutatás: a viselkedésnek, szokásoknak, attitűdöknek és értékeknek azok a relatíve stabil mintázatai, melyek tipikusak arra a csoportra nézve, melyhez a személy tartozik vagy tartozni szeretne a viselkedésnek, szokásoknak, attitűdöknek és értékeknek azok a relatíve stabil mintázatai, melyek tipikusak arra a csoportra nézve, melyhez a személy tartozik vagy tartozni szeretne (egészséggel kapcsolatos aspektusok vizsgálata) (egészséggel kapcsolatos aspektusok vizsgálata)
5
Szociálpszichológiai megközelítés: az egészség és életmód vizsgálata a szocializációs közegek (settings) hatásmechanizmusa szempontjából, az egyéni jellemzőkkel összefüggésben Népegészségügyi megközelítés: egészség és életmód monitorozása Makrotársadalmi kontextus: a társadalmi- gazdasági helyzet, egészségpolitika, törvények, GDP, stb. bevonása az elemzésbe A kutatás elméleti háttere II.
6
Célkitűzések Információgyűjtés, nemzetközi adatbank létesítés: a fiatalok önminősített egészségi állapotának, jól- létének (közérzetének) és egészségmagatartásának monitorozása (életstílus, életmód) Az ezzel összefüggő háttértényezők feltérképezése (demográfiai, gazdasági-társadalmi, egyéni, társas) A résztvevő országok kutatási potenciáljának növelése: nemzetközi együttműködés Az eredmények és tapasztalatok publikálása a felhasználók számára (döntéshozók, egészségügyi szakemberek, pedagógusok, szülők és a fiatalok)
7
Fő témakörök DEMOGRÁFIAI: kor, nem, háztartás összetétele, szülők foglalkozása, iskolázottsága, anyagi háttér EGÉSZSÉGMAGATARTÁS: dohányzás, alkohol- fogyasztás, kábítószer-használat, fizikai aktivitás, szabadidős tevékenység, szexuális magatartás, táplálkozási szokások és szájhigiéné EGÉSZSÉG-PERCEPCIÓ: egészséggel és élettel való elégedettség, testi-lelki panaszok és tünetek, krónikus betegségek EGYÉNI ÉS TÁRSAS ERŐFORRÁSOK: depresszió és önértékelés, testkép, biológiai érés, családi kapcsolatok és támogatás, kortárskapcsolatok és támogatás, iskola és tanárok percepciója
8
Adatbevitel Adatbevitel és elemzés Adatfelvétel PublikációkMegvitatás Próbafelvétel Továbbfejlesztés A 4 éves ciklus menete Magyarország: 1985-2006 között 6 országos felmérés
9
Mintaválasztás 11-15 (17) éves korosztály Reprezentatív, többlépcsős, rétegzett (régiók, településtípus, iskolatípus) Adatfelvétel Anonym, önkitöltéses, felkészített kérdezőbiztosokkal (Magyarország : 1986: 5087 fő, 1990: 5816 fő, 1993: 5746 fő, 1997: 5800 fő, 2002: 5986 fő) Adatfeldolgozás SPSS-PC, egy- és többváltozós, többdimenziós módszerek (leíró statisztika és összefüggés-elemzések) Nemzetközi összehasonlíthatóság Közös protokoll, tesztelt itemek, törzskérdések, független fordítás Anyag és módszer
10
Az adatok prezentálása Leíró adatok (gyakoriságok) Trendvizsgálat: időbeli változások az egészségmagatartásban Faktorok és prediktorok: azonosítani az egészséggel és egészség- magatartással kapcsolatos tényezőket és azok összefüggéseit
11
Egészséggel összefüggést mutató tényezők (életkörülmények, anyagi helyzet, szociális kapcsolatok, stb.) nagy része nem az egészségügy területére tartozik: széleskörű összefogás szükséges Beavatkozás különböző szinteken: nemzetközitől a helyi közösségekig Beavatkozás különböző szinteken: nemzetközitől a helyi közösségekig Az érintettek (gyerekek, serdülők) bevonása Az érintettek (gyerekek, serdülők) bevonása Országok közötti különbségek: mit tanulhatunk egymástól? Konkrét beavatkozások Egészségfejlesztési programok hatásvizsgálata Kutatás és egészségfejlesztés Kutatás és egészségfejlesztés
12
Háttértényezők I. Anyagi-társadalmi háttér Szocio-ökonómiai státusz (SES): szülők iskolai végzettsége és foglalkozása alapján ötfokozatú skála (1. fokozat: legalacsonyabb státusz, 5. fokozat: legmagasabb státusz) Családi Jómódúság Skála (CSJS): család autóinak és számítógépeinek száma, van-e a tanulónak saját szobája, hányszor volt nyaralni a család az elmúlt évben kérdések alapján háromfokozatú skála (1. fokozat: „rossz” anyagi helyzet, 3. fokozat: „jó” anyagi helyzet) Szubjektív Jómódúság Skála (SZJS): a tanuló hogyan ítéli meg családja anyagi helyzetét kérdés alapján háromfokozatú skála (1. fokozat: nem jómódú, 3. fokozat: jómódú)
13
Az apai és anyai SES megoszlása Inaktívak: apák 11,1%-a, anyák 26,2%-a Nem besorolhatók: apák 7,1%-a, anyák 4,6%-a Nincs szülő / nem találkozik vele a tanuló: apák esetében 4,7%, anyák esetében 1,5% anyák esetében 1,5%
14
A CSJS és az SZJS megoszlása A tanulók 13,1%-a tartotta nagyon jómódúnak és 1,6%-a tartotta egyáltalán nem jómódúnak a családját tartotta egyáltalán nem jómódúnak a családját A szubjektív megítélésben nemi és életkori különbségek mutatkoznak: a fiúk és a fiatalabbak kedvezőbbnek ítélik mutatkoznak: a fiúk és a fiatalabbak kedvezőbbnek ítélik családjuk anyagi helyzetét családjuk anyagi helyzetét
15
Háttértényezők II. Családszerkezet Kikkel él a tanuló egy háztartásban: SzülőkSzülők NevelőszülőkNevelőszülők NagyszülőkNagyszülők TestvérekTestvérek MásvalakiMásvalaki gyermekotthonban élgyermekotthonban él Hány testvére van a tanulónak
16
Családszerkezet – szülők és testvérek A fiatalok 2,3%-a nem él együtt egyik édes szülőjével sem Egyszülős családban él 18,3% (csak anyával: 15,5%, csak apával: 2,8%) 2,8%) A tanulók 13,7%-a nagymamájával, 7,0%-a nagypapájával együtt él A kisebb településeken élőkre nagyobb arányban jellemző, hogy három vagy több gyereket nevelő családban élnek három vagy több gyereket nevelő családban élnek
17
Köszönöm figyelmüket! www.ogyei.hu www.ogyei.hu www.ogyei.hu www.hbsc.org
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.