Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaRegina Balázsné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Pusztai Gabriella –Kovács Klára Debreceni Egyetem, Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program Felsőoktatás-kutató és Fejlesztő Központ (CHERD-H) MSZT-konferencia, Budapest 2013. október 24-27. Az előadás az Institutional effects on student achievement in higher education c. kutatás, a RH/6885/2013 számú pályázati projekt keretében a Debreceni Egyetem támogatásával készült
2
A nem-tradicionális (NT) hallgatók számának növekedése, problémái A NT hallgatók vizsgálatának interakciós dimenziója Két speciális NT hallgatói típus erős külső kötődésekkel: vallási/sportoló közösségek tagjai Mennyire integráltak? Mennyire eredményesek? Mi járul hozzá eredményességükhöz?
3
1. …megvizsgálni Tinto integrációs elméletének érvényességét, hallgatói a kapcsolatok, integráció hatását a hallgatók eredményességére 2…..feltárni a külső és belső kötődések hatásának különbségeit a hallgatók eredményességével kapcsolatban 3. … összevetni az egyetemi integráció és a társadalmi háttér hatását a hallgatói eredményességre a vizsgált cspeciális csoportokban
4
A hallgatók intézményi integrációja meghatározza akadémiai eredményességüket: a rosszabb teljesítmény háttérében alacsonyabb intézményi részvétel áll (Astin 1993). Az integráció magasabb szintjéhez a hallgatóknak szakítani kell az intézményen kívüli kapcsolataikkal (Tinto 1993, 2003) 2. A hallgatók külső közösségekhez való tartozása hozzájárul az intézményi integrációjukhoz (Coleman 1988, Pusztai 2011) Vajon milyen típusú közösségek támogatják ezt? 3. A hallgatói eredményesség különbségei nem a társadalmi háttér hanem a kapcsolati háló eltérőségeiből erednek (Coleman 1988, Pusztai 2011)
5
KI- VAGY BEINTEGRÁLÓ ERŐ? Az „aktív együttműködés” „erőket meghaladó energiákat” mozgósít Durkheim 1912. (2002) A vallási élet elemi formái A vallásosság társadalmi tőke forrás a kapcsolathálók reguláló- orientáló hatása miatt (Coleman-Hoffer 1987, Coleman 1988) A vallási vagy spiritualis tőke ennek speciális altípusa (Berger - Hefner 2003, Finke 2003, Iannaccone 2003 ) Az integráltság hatása a gazdasági, társadalmi részvételre (Glock és Stark 1965, Iannaccone 1998, Zulehner-Tomka-Naletova 2008) A kampusz integrációt fékező ereje (Sherkat 2007, Mahaffey–Smith 2009)
6
Kutatási terület
7
AZ EHEA perifériája, regionális egyenlőtlenségek, magasabb munkanélküliség, fejletlenebb infrastruktúra, a diplomások aránya alacsonyabb mint az EU átlag A régió hallgatóinak nagy része alsó- vagy középosztálybeli, a családok nagy részében nincs diplomás. Az alacsony képzettségű szülők gyermekeinek aránya 40%, a nők aránya magasabb mint 60%.
8
HERD adatbázis N=2619 9 egyetem a vizsgált régióból (Partium): Nagyváradi Egyetem, Partiumi Keresztény Egyetem (Nagyvárad), Emanuel Egyetem (Nagyvárad), Babeş-Bolyai Egyetembranch Szatmárnémeti Kihelyezett Tagozat (Románia), Debreceni Egyetem, Nyíregyházi Főiskola Debreceni Református Hittudományi Egyetem (Magyarország) "This presentation is part of the “HERD: Higher Education for Social Cohesion Cooperative Research and Development in a Cross-border Area" (HURO/0901/253/2.2.2.) research project and supported by the European Union European Regional Development Fund."
9
Hallgatói kapcsolatok Hallgatók és a kar közötti kapcsolatok Civil tagság (kivéve vallási és sportoló közösségek) Közös hallgatói értékek
10
Kitartás: a diploma megszerzésének elhatározása és Meggyőződés a tanulmányok hasznosságáról A hatékony tanulás képességének percepciója Extrakurrikuláris tevékenység Tanulmányi elköteleződés Vizsgahatékonyság A tanulmányokhoz kapcsolódó etikai normák elfogadása Továbbtanulási szándék
14
Vallási közösség tagja Nem tagja vallási közösségnek Sportoló közösség tagja Nem tagja sportoló közösségnek Hallgatói integráció,068,165*,138*,151* Nem-,057-,076*,006-,103* Apa isk. vég.,067,056,045,062 Anya isk. vég.,109-,004,019,024 Lakhely 14 éves korban,010,038,085,007 Szubjektív anyagi helyzet -,020-,016-,027,001 Objektív anyagi helyzet,069,017,080,008 R2R2R2R2,046,038,043,039
15
A vallási közösségi és a sport mentén szerveződő kötődések nem csökkentik az intézményi integrációt Azok a hallgatók, akik sportoló vagy vallási közösségek tagjai, jobban integráltak a campus világába A társadalmi háttér hatása kisebb a hallgatók akadémiai eredményességére, mint a hallgatói integrációé A spot és a valási közösségi tagság
16
Köszönjük a figyelmet! http://cherd.unideb.hu/ gabriela.pusztai@gmail.com kovacs.klarika87@gmail.com https://sites.google.com/site/kovacsklara1987/
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.