Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
KOMPETENCIA ALAPÚ MODULÁRIS KÉPZÉS
Szerkesztette: Géczi József 2004. szept. 30. KOMPETENCIA ALAPÚ MODULÁRIS KÉPZÉS 2004.szept.30. GjDzsozi GjDzsozi
2
2004.szept.30. GjDzsozi
3
Mi a kompetencia? A szakképzett dolgozótól elvárt ismeretek,
képességek és attitűdök összessége, mely által képes lesz a szakmai feladatok eredményes elvégzésére. (attitűd: viselkedés, hozzáállás, magatartás). 2004.szept.30. GjDzsozi
4
Mi a modul? Önálló tananyagegység, amely formailag egységes és tartalmilag meghatározott. A modulokból rugalmasan állíthatók össze a különböző képzési programok. A modulok egy vagy több kompetenciát tartalmaznak. A modul magában foglalja a belépő szintet és az elérendő végcélt. A modul tartalmazza az oktatási, tanulási stratégiákat, módszereket, eszközöket, az értékelés módját és szempontjait. Minden modul egy előre meghatározott szintre juttatja a tanulót. 2004.szept.30. GjDzsozi
5
Miből áll a kompetencia alapú képzés?
A SCID tananyagfejlesztés alapja a kompetencia alapú képzési módszer (CBE). Szokták teljesítmény alapú képzésnek is nevezni (PBE). Pontosan meghatározottak és egyértelműen megfogalmazottak a célok, a kompetenciák. A képzés kimenetszabályozott. Ismertek az elvárások, amellyel a tanulói teljesítményt értékelik. Individualizált módon ad lehetőséget minden tanulónak mindegyik kompetencia elsajátítására. Épít a tanulók aktivitására, motiváltságára és az önálló ismeretszerzésre. A tanár tanulásmenedzserré és forrásszeméllyé válik. A teljesítmény mérése figyelembe veszi a tanuló ismereteit és attitűdjét. A képzés nagy súlyt helyez a szakmai gyakorlatokra, valóságos munkakörnyezetben. A képzési program gondosan előre tervezett és szisztematikus. A képzés során a tanulók saját ütemük szerint haladhatnak a képzési anyag elsajátításában. A képzés alatt mindvégig érvényesül a gyakori visszajelzés (feedback). Az elméleti ismeretekből annyit szükséges elsajátítani, amennyi a kompetenciák elsajátításához szükséges. Az oktatás moduláris. A kompetenciá(k)ból sikeres teljesítményszint-mérő vizsgát tesznek. 2004.szept.30. GjDzsozi
6
Mia DACUM? (Developing A CurriculUM)
A DACUM módszer lényege, hogy a szakmát gyakorló szakemberek műhelymunka során összeállítanak egy szakmai feladatokból, illetve tevékenységekből álló DACUM- táblázatot. Ez a tevékenységtáblázat képezi a további tantervfejlesztés alapját, és egyben biztosítja a képzés során a szükséges szakmai képességek elsajátítását, a gyakorlatorientált képzést. A táblázat alapján összeállítható az oktatáshoz szükséges eszközlista is. 2004.szept.30. GjDzsozi
7
Mi a SCID? (Systematic Curriculum and Instructional Development)
A CID egy hatékony szisztematikus tananyag- és oktatásfejlesztés. Öt fő fázisból és huszonhárom komponensből álló, tananyag-fejlesztési módszer. A fejlesztés legfontosabb feladatai: a szakmai feladatok kiválasztása, a kompetenciaprofil elkészítése, a képzési terv kidolgozása, a modulok meghatározása, a képzési módszerek meghatározása, valamint a tanulási útmutatók elkészítése. Fontos a DACUM tábla alapján készített kompetenciaprofil. A későbbiekben ennek alapján állapíthatók meg a modulok. 2004.szept.30. GjDzsozi
8
A SCID fázisai 2004.szept.30. GjDzsozi
9
Az elkészült DACUM-tábla részlete
2004.szept.30. GjDzsozi
10
Listák 2004.szept.30. GjDzsozi
11
2004.szept.30. GjDzsozi
12
Szabványos feladatelemzés
2004.szept.30. GjDzsozi
13
Kompetenciaprofil 2004.szept.30. GjDzsozi
14
Modultérkép 2004.szept.30. GjDzsozi
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.