Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBenjámin Kerekes Megváltozta több, mint 10 éve
1
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola
2
Bevezetés A kollokációk: „Olyan szókapcsolatok, melyeknek két vagy több szava »általában együtt fordul elő«, gyakori használatuk során állandósulnak” (Burger 1998). Egy szemantikailag autonóm tagból és egy ahhoz affin kollokátorból áll (Hausmann 1984).
3
A kollokációk vizsgálatának területei frazeológia korpusznyelvészet anyanyelvi kommunikáció stilisztika nyelvművelés idegennyelv-oktatás (fordítás)
4
A kutatás célja A kollokációk előhívása tükrözi-e a mentális lexikonban feltételezett tárolási sajátosságokat? Vannak-e eltérések a tipikus fejlődésű és diszlexiás tanulók között? A mondat mint kontextus hatással van-e a kollokációk feldolgozására?
5
Kísérleti személyek 1. 20 fő diszlexiás tanuló (17,9 év) 20 fő gimnáziumi tanuló (17,4 év)
6
Kísérleti személyek 2. 20 fő 8. osztályos általános iskolai tanuló 20 fő 5. osztályos általános iskolai tanuló
7
Anyag és módszer 1. - feleletválasztós feladatok - 20 eltérő gyakoriságú kollokáció (pl. dugába dől, betette a kiskaput, karót nyelt) saját kidolgozású feleletválasztós (multiple choice) teszt 10 perces megoldási idő (diszlexiások és 5. osztályosok +5 perc)
8
Anyag és módszer 2. - magyarázatok - 20 kollokáció (pl. Isten háta mögött, vérszemet kapott, megüti a bokáját) saját kidolgozású teszt magnetofonra rögzített, 2:18 perces, felolvasott mondatok (női beszélő) kollokációk jelentésének magyarázata megoldási idő: 10 s szünet a mondatok között (diszl., 5. osztályos: +5 s)
9
Hipotézisek - feleletválasztós feladatok - minden személy megválaszol minden kérdést a diszlexiások és az 5. osztályosok kevesebb helyes választ adnak mindegyik csoport jobb eredményt mutat, mint a magyarázatok esetében a fonetikai hasonlóság mindegyik csoportnál befolyásolja az eredményeket
10
Hipotézisek - magyarázatok - a diszlexiások és az 5. osztályosok kevesebb helyes választ adnak a diszlexiások és az 5. osztályosok kevesebb kérdésre adnak választ a gimnazisták adják a legtöbb helyes választ
11
Az eredményeket befolyásoló tényezők a nyelvi zavar ténye életkor a szavak fonetikai hasonlósága a szavak jelentésének ismerete a kontextus
12
Átlageredmények - feleletválasztós feladatok -
13
Átlageredmények - magyarázatok -
14
Átlageredmények (pontszám)
15
A hibátlan teljesítményt elérők száma az összes csoport esetén (fő)
16
A leggyakoribb hibás válaszok eredete
17
Hibatípusok fonetikai hasonlóság összeszűri a levet ~ összeveszik valakivel hegyezi a fülét ~ hallójáratot tisztít szemantikai hasonlóság felkopik az álla ~ leesik az álla karót nyelt ~ egyest kapott az iskolában
18
A hibátlanul aktivált kollokációk - feleletválasztós feladatok -
19
Az 50% alatt aktivált kollokációk - feleletválasztós feladatok - 5. osztályosok csütörtököt mond karót nyelt
20
A hibátlanul aktivált kollokációk - magyarázatok - 8. osztályosok falra mászik
21
Az 50% alatt aktivált kollokációk - magyarázatok -
22
5. osztályosok nem sok vizet zavar csapja a szelet valakinek tőrbe csalta bekötik a fejét kötélnek állt forr a vére
23
Következtetések a kontextus nem minden esetben segítette elő a kollokációk megértését „értem, de nem tudom megfogalmazni” rossz rögzülés fejlődés: 11-14 év között (14-18 év között nincs!) a diszlexiások eredményeinek okai
24
A kollokációk megértési nehézségének okai észlelési zavar lexikális bizonytalanság vagy hiány morfológiai bizonytalanság szintaktikai bizonytalanság tárolási probléma a mentális lexikonban asszociációs zavar feldolgozási lassúság
25
A magyarázatok magyarázata „ízelítő” 1. Isten háta mögött ~ vidéken kötélnek áll ~ fűzni kellett vérszemet kapott ~ betegség számot vetett az életével ~ öngyilkos lett „Ha valakinek a körmére ég a munka, lassan dolgozik.”
26
A magyarázatok magyarázata „ízelítő” 2. végleg betette a kiskaput ~ full off öngólt rúgott saját magának ~ leoltotta magát kenyértörésre kerül sor ~ összekötjük a bajszunkat; el kell válniuk (nem házastársi értelemben) forr a vére ~ fiatalosan aktív; szexuálisan még használható; a falu bikája
27
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.