Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLilla Somogyiné Megváltozta több, mint 10 éve
1
HÁLÓZATI TANULÁS Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon TÁMOP 3.1.4 nyitókonferencia EGER, 2009. szeptember 3.
2
Amiről szó lesz… Egy kis „hálózatelmélet” arról, hogy miért léteznek hálózatok, amióta ember él a Földön. Egy izgalmas külföldi példa a tanuló hálózatok működéséről. A hazai tapasztalatok…
3
Miről beszélünk? A hálózat egy azonos értékű elemekből álló rendszer, amelyben az elemek különböző módon kapcsolatban állnak egymással. Az elemek lehetnek pontok, emberek, városok, sejtek, számítógépek, honlapok, üzletek, iskolák…
4
Mi é rt szeretj ü k a h á l ó zatokat? Mert skálafüggetlenek, kisvilágok, egymásba ágyazottak, gyengén kapcsoltak
5
Skálafüggetlenek: Annak a valószínűsége, hogy valamely elemnek egy nagyságrenddel több szomszédja legyen, egy nagyságrenddel kisebb. A skálafüggetlenség kiszámíthatóvá teszi a kiszámíthatatlant, szépséget és izgalmat hoz az életünkbe
6
Kisvilágok: A kisvilágság segít megőrizni a biztonságérzetünket az elidegenedett világban.
7
Egymásba ágyazottak: Az egymásba ágyazottság segít megérteni a világot magunk körül.
8
Gyengén kapcsoltak:. A gyenge kapcsolatok a hálózat két, egymástól távoli pontját kötik össze. Gyakran változnak. A gyenge kapcsolatok stabilizálják a hálózatokat.
9
Ki tanul a tanuló hálózatban? Az egyén: diák, tanár, szülő – konstruktivista tanuláselmélet A szervezet – Senge öt alapelve: Közös jövőkép Személyes kontroll Közös tanulás Gondolati sémák Rendszergondolkodás A hálózat, mint tanuló szervezet Cél: minden egyes diák tanulási képességeinek és teljesítményének a fejlődése
10
Egy angol példa: „Networked Learning Communities” Az elmúlt évek legnagyobb szabású programja a tanuló hálózatok témájában. Irányítója: NCSL 2002-2006 között 134 együttműködő iskolahálózat 35.000 szakember 675.000 diák minden szereplő számára (diák igazgató) hasznos eredmények http://www.ncsl.org.uk/networked-index.htm
11
Tanulságok: a tanuló hálózatok jellemzői Szándék és tartalom Szándék és tartalom – „fegyelmezett innováció” Kapcsolatok – közös tanulás szakmai kultúra; társadalmi tőke Együttműködés – tapasztalatcsere az eredményesebb munka érdekében. Vizsgálódás – információgyűjtés, reflektivitás eredményesebb gyakorlat Irányítás – jövőképfejlesztés, támogatás, információterjesztés, a diákok teljesítményének növelése érdekében Elszámoltathatóság –akkor valósul meg, ha a dolgozók megfelelő tudással, képességekkel és értékelési rendszerrel úgy irányítják a változásokat, hogy javuljanak a tanulók teljesítményei. Teljesítménybővítés és támogatás – a teljesítménybővítés és az iskolafejlesztés tervezett stratégiái iskolán belül és intézmények között. A támogató stratégiák túlsúlya a biztos jövő érdekében.
12
Hazai példák Comenius 2000 OOIH Ökoiskola IPR TIOK TÁMOP A hálózati tanulás a horizontális tanulás egyik legeredményesebb formája. De a hálózatok fenntartása és működtetése energiát igényel! ? Szándék és tartalom ? Kapcsolatok ? Együttműködés ? Vizsgálódás – ? Irányítás ? Elszámoltathatóság ? Teljesítménybővítés és támogatás
13
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ÉS EREDMÉNYES TANULÁST KÍVÁNOK! szabo.maria@ofi.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.