Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMagda Bodnárné Megváltozta több, mint 10 éve
1
MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 Prof. Dr. Noszkay Erzsébet elnök MTA VSZB TM Albizottság Tudásközösségek és közösségi tudások a praxisban Magyar Televízió TM fejlesztésének esete TUDÁSKÖZÖSSÉGEK - KÖZÖSSÉGI TUDÁSOK MTA VSZB TM ALBIZOTTSÁG VIII. WORKSHOP, GYŐR
2
MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 … tudásközösségek az MTV-ben … a videojournalista tudásközösség bemutatása … Knoco a tudásközösségekről Amiről szó lesz TM a Magyar Televízióban
3
MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 TM a Magyar Televízióban A PoziTeam Kft. és az MTV 3 éves együttműködése Alulról szerveződő kezdeményezés A tudásmenedzsment szükségessége az MTV-ben Eddigi eredmények Számos tudásintenzív munkakör az MTV- ben Az MTV munkaerő- állománya elöregedett 60-80 fő aktív részvétele a tudásmenedzsment programokban Gyakornoki program, mentori rendszer Pilot projektekből működő tudásközösség Intranet, SharePoint bevezetés
4
A tudásközösségek Tapasztalati közösségek (hálózati szerveződésűek, lehetnek: tudásközösségek, szakmai közösségek;- céljaik szerint) MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 MAG (közösségi koordinátor, guru = a közösség „arca”, néhány aktív koordinátor - szervező) Aktív csoport Periférikus résztvevők Kívülállók
5
Milyen megközelítések esélyesek a TM rendszerek és közösségek kiépítése kapcsán? Hogyan hatolhatunk be a szervezetbe) Att A TM rendszertől függ! Lehetséges módok: 1.1. A vállalati stratégia részeként felülről (felsővezetői döntéssel és részvétellel építkezve); Legkedvezőbb hatékonysága: az információ kezelés és hozzáférhetést lehetővé tevő (pl. könyvtár, egyéb közös dok. tárak, stb.); a folyamatokban lévő explicit tudás kezelését célzó rendszerek kiépítése során; kompetencia- központok; NVO üzleti modellek, klaszterek, stb. 1.2. Alulról építkezve (szervezeti résztvevők, nem felsővezetői döntés mentén) Kiváló hatékonyságot érhetünk el pl. tudásközösségek, szakmai közösségek, stb.) kiépítésében; 1.3. „Szendvics – módszerrel”1.3. „Szendvics – módszerrel” a.) felülről és alulról;a.) felülről és alulról; b.) középrőlb.) középről MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011
6
Tudásközösségek a Magyar Televízióban 1 2 3 4 5 Tudástérkép projekt Mentorprogram projekt Web 2.0-ás kommunikációs projekt Műszaki intelligencia projekt Videóújságíró projekt
7
A tudás és a tudásgazdák megtalálására helyezik a hangsúlyt (tudás helyének, tulajdonosának, értékének, felhasználási módjának, elvesztési kockázatának és az áramlás akadályainak azonosítása, stb.) Microsoft Share Point bevezetése: hasznos segítség a közösségeknek Munkatársak adatainak felmérése a kulcskompetenciáik Ösztönzik munkatársainkat, hogy használják tudásuk megosztását mások megtalálására is MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 Tudásközösségek a Magyar Televízióban 1 2 3 4 5 Tudástérkép projekt Mentorprogram projekt Web 2.0-ás kommunikációs projekt Műszaki intelligencia projekt Videóújságíró projekt
8
Több feladatot is ellát: az újoncok képzése, beilleszkedésének segítése Nyugdíj közeli korosztály és kilépők tudásának megtalálása Munkatársak nyilvántartása, értékelése, tudásuk mérése Mentori szerep a tudás elismerése is egyben MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 Tudásközösségek a Magyar Televízióban 1 2 3 4 5 Tudástérkép projekt Mentorprogram projekt Web 2.0-ás kommunikációs projekt Műszaki intelligencia projekt Videóújságíró projekt
9
Gyakorlati tapasztalat alapján indult ki – egy jelentős eseményt web 2.0-s felületeken (Facebook, YouTube, Twitter, Blog.hu, Indavideo.hu és eszközöket: pl. videoblog) kezdtek meghirdetni, ami sikeres volt Rájöttünk, hogy a web 2.0-s eszközök alkalmazása elengedhetetlen a vállalati kommunikációban A tagok az MTV közösségi munkafelületeket kezelik, kezdeményezték a terület szabályozását MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 Tudásközösségek a Magyar Televízióban 1 2 3 4 5 Tudástérkép projekt Mentorprogram projekt Web 2.0-ás kommunikációs projekt Műszaki intelligencia projekt Videóújságíró projekt
10
Cél a műszaki terület szakmai színvonalának növelése Műszaki szakmai műhely létrehozása, ahol megismertetik a munkatársakkal a legújabb technikákat-technológiákat, segítik ezek bevezetését További hangsúly az adatbázisok létrehozásán-alkalmazásán, a folyamatos információáramlás segítésén és a szakmai továbbképzésen. MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 Tudásközösségek a Magyar Televízióban 1 2 3 4 5 Tudástérkép projekt Mentorprogram projekt Web 2.0-ás kommunikációs projekt Műszaki intelligencia projekt Videóújságíró projekt
11
MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 Videóújságíró – egyszemélyes stáb „Én vagyok a riporter, az operatőr és a vágó. Ahogy én hívom: „Három az egyben”. A főnökök szeretik, mert olcsó, gyors, rugalmas és mégis minőségi. Az operatőrök, riporterek, vágók már kevésbé, mert „veszélyezteti a munkájukat”. Hol használják? A világ nagy közszolgálati tévéiben és kis lokális csatornáknál. „Szerencsés találkozása a vezetői igénynek és a vállalati alulról építkezésnek.” „Amikor megkerestek, hogy milyen tudásközösségépítési ötletem lenne, azonnal és automatikusan dobtam be az egyszemélyes stábokat.”
12
MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 A videóújságíró tudásközösség működése Belső képzés Továbbfejlesztés Együttműködés a P OZI T EAM -mel Heti találkozók 3 hónapon keresztül Operatőri, vágási, gyakorlati alapismeretek Közben folyamatos tudásmegosztás az igoogle felületén keresztül Youtube-os próbafelület, majd műsoridő igénylése Tudásbővítési módok sokasága: skype találkozók, személyes találkozók, YouTube felület, intranetes tudásbázis felület, nyitott szemléletmód Hosszabb tanfolyam mellett gyorstalpaló indítása Médiaguru műsor indítása a szélesebb közönség oktatására Tudásközösségekről szóló szakmai ismeretek nyújtása Saját benchmark módszerek a tudásközösségekre a PoziTeam Nyitott Műhelyein Folyamatos konzultáció Szervezeti háttér
13
MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 A Videojournalizmus eredményei Üres kapacitások produktívvá tétele a belső átképzéssel Egyes műsortípusok feltámasztása Saját műsoridő nyerése - Médiaguru Új tudásbázis épülése a Magyar Televízióban a tapasztalatokból Külföldi érdeklődés a képzés és módszere iránt A dél-afrikai foci VB-ről már VJ módszerrel tudósítottak dokumentumfilm Oknyomozó riport Utazós műsor Beépülős újságírás
14
Az alulról induló kezdeményezések menedzselése A tudásközösségek közötti kapcsolatok kialakítása, Nyitás az érdeklődők felé Facebook csoporton keresztül Pl. ANAMORF alkotói filmklub Saját filmek vetítése, közös munka megosztása egymással Alakuló kommunikációs csatornák: email, hírlevél, hirdetőtábla Motivációs rendszer: a legjobb filmek díjazása,vendégek meghívása MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 További lépések Folyamatos új kezdeményezések A közösség összefogása, irányítása 1 2
15
Knoco a tudásközösségekről I/III Knoco (TM fejlesztési módszer – Poziteam franchise szerződése a brit Knoco Ltd.-vel) Lényegi összetevői: Közösségi stratégia Jó ha van TM stratégia, amibe beleillik a tudásközösség Felülről építkező Alulról építkező Tudásközösségek erőforrásai Vezető, vagy mentor – (teljes munkaidős vezető?) Felső-vezetés anyagi és erkölcsi támogatása Fizikai tér – (BBC) Tudásközösség elindulása Induló meeting 2-3 napos – fontos, hogy szemtől-szembe találkozzanak Minél több tag meghívása – kritikus tömeg
16
Knoco a tudásközösségekről II/III Felépítés Részvétel szintje alapján osztályozunk Guru ill. k oordinátorok, központi csoport, alkalmi résztvevők: bujkálók, újoncok Életciklus Hatékonyság mérőszámai Egy, vagy több ciklus KOMMUNIKÁCIÓEgy helyenKülön helyen Egy időbenMeeting, műhely konferencia Virtuális találkozó – twitter, telefon, online konferencia Külön időbenProjekt iroda, csoport szoba Email, fórum, sharepoint, wiki
17
Knoco a tudásközösségekről III/III Közösség értékelése Előzetes felmérés, Aktivitás mérése, 6 hónapos felmérés Történetek anekdoták Üzleti mérőszámok – ki lehet mutatni Közösség tudása Tudásbank létrehozása – folyamatos frissítés! Tudástérkép – ki, mit tud? Felelős hozzárendelése Szervezeti határokon túl Ha nincs meg a kritikus tömeg, ha túl fiatal a kutatási terület Szükség, vagy lehetőség Kapcsolatépítés és bizalom Felelősség és szerepek
18
Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Várom kérdéseiket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.