Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A TRANZITFOGLALKOZTATÁSI MODELL Debrecen, 2013. június 17.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A TRANZITFOGLALKOZTATÁSI MODELL Debrecen, 2013. június 17."— Előadás másolata:

1 A TRANZITFOGLALKOZTATÁSI MODELL Debrecen, 2013. június 17.

2 Tranzitfoglalkoztatási programok létrejötte  A tranzitfoglalkoztatási programokat a 90-es évek társadalmi – gazdasági rendszerváltása indukálta  Munkanélküliség megjelenése  Ifjúsági korosztályok hátrányai o Általános iskolát be nem fejezők o Középfokú képzésbe be nem kerülők o Középfokú képzésből lemorzsolódók o Szakképzettek, de a szakma strukturális válsága  Útkeresés: OFA innovatív kezdeményezései  HEFOP – TÁMOP programok

3 A tranzitfoglalkoztatási programok kialakulása A munkaügyi kormányzati szervek intézkedései: o- Munkaügyi központok: munkaerő-piaci képzés o- PHARE programok: MÜM, MKM, OM. o- Országos képzési tanács által támogatott programok o- OFA foglalkoztatási programok:  1996-97: foglalkoztatás + képzés  1998: Tranzitfoglalkoztatási pályázat,  14 nyertes  1999-2004: tranzitfoglalkoztatási projektek,  6 cikluson át  HEFOP 2.3.1. intézkedés  ÚMFT - TAMOP

4 Szükség van-e második esélyt nyújtó programra? IGEN A társadalomban mindig lesznek olyanok, akik halmozottan hátrányos helyzetüknél fogva nem tudják kihasználni a társadalom nyújtotta lehetőségeket.  Nő a hátrányos helyzetű rétegek aránya  Nő az alapiskolát be nem fejezők száma  Nő a magatartási és beilleszkedési zavarokkal küzdők száma  A „hagyományos iskola” nem tudja kezelni a problémát  Előítélet  Pedagógiai felkészületlenség  Alulképzettség, szakma hiányában nincs esély a munkaerő-piacon

5 A tranzitfoglalkoztatási programok sikere abban rejlik, hogy a célcsoport szükségleteihez igazodtak szolgáltatásai 1. A hátrányos helyzetű célcsoport főbb jellemzői:  Halmozottan hátrányos helyzet  Szakképzettség hiánya  Alulképzettség – funkcionális analfabétizmus  Belső motiváció és akaraterő hiánya (környezeti pozitív példa hiánya)  Súlyos magatartászavar, esetleg deviancia  Negatív életvitel, higiéniai problémák  Labilis idegállapot, alacsony ingerküszöb  Alultápláltság és gyenge fizikum  Felnőtt tanulási módszerek hiánya  Súlyos anyagi – szociális gondok FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásbanDunaújváros, 2013. április 24.

6 Mire van szüksége a célcsoportnak?  Megélhetést biztosító anyagi támogatás (munkabér, ösztöndíj)  Közismereti és kommunikációs felzárkóztatás  Pszicho-szociális – mentális támogatás  Személyiség és életvitel pozitív irányú fejlesztése (életviteli tréning)  Szakmai elméleti – gyakorlati képzés  Kulcsképességek fejlesztése  Munkaerő-piaci felkészítés  Utógondozás Ezeket az igényeket csak egy olyan komplex program tudja kielégíteni, amely egyesíti:  a képzést  a foglalkoztatást  pszichoszociális - mentális fejlesztést.

7 A tranzitfoglalkoztatás lényege Tranzitfoglalkoztatás = foglalkoztatás + képzés + személyiség fejlesztés (mentális, kulcsképesség, stb.) Tranzitfoglalkoztatás és termelőiskola kapcsolata:  A termelőiskola is tranzit, de nem minden tranzit termelőiskola.  A célcsoport egy része nem vihető be a valós munkahelyekre (leépültek).  Ezen egyének számára a foglalkoztatás, a termelés iskolai műhelyekben történik: - saját termék előállítás és értékesítés - külső megrendelésre végzett szolgáltatások - „saját részre” végzett tevékenység: építés, felújítás, zöldség termelés, konyhai étkeztetés.

8 Tranzitfoglalkoztatási program elemei, szakaszai Kiválasztás (1-3 hónap) Felkutatás - lakóhelyen - nem regisztráltak Pályaorientáció - valóságos - kipróbálás a gyakorlatban Kiválasztás - képezhetőség felmérése - egyéni szükségletek feltárása - nem a tudáshiány a fő szempont Foglalkoztatás, képzés (8-13 hónap) Közismereti felzárkóztatás - szakmatanuláshoz szükséges alapok Foglalkoztatás, termelés - partnervállalatok - iskolai műhelyek Szakmai képzés - elméleti oktatás - tanműhelyi oktatás Külső munkahelyi gyakorlat - eltérő technológia - potenciális munkahely Pszicho szociális gondozás - magatartási zavarok csökkentése - egyéni szociális gondok megoldása Kulcsképességek fejlesztése Lemorzsolódás megelőzése - hiányzás maximalizása - többlethiányzás ledolgozása - hiányzók felkutatása - „fegyelmi” elbeszélgetések - anyagi ösztönzés Munkaerő-piaci tréning - álláskeresési technikák Elhelyezkedés előkészítése - nyílt napok - próbamunka Utógondozás (2-6 hónap) Munkába helyezés - elkísérni Résztvevők munkában tartása - rendszeres munkahelyi látogatás - havi munkáltatói igazolások Utógondozás - problémás egyénekkel kiemelt foglalkozás - közreműködés a munkahelyi problémák rendezésében - új munkahely keresés

9 Tranzitfoglalkoztatási programok eredményei Csak az OFA által támogatott projektek eredményei összegzettek 1. Az OFA által támogatott hat ciklus számokban  A projektbe lépők száma: 1037 fő  A projektet befejezők száma: 1036 fő (96,6%)  OKJ bizonyítványt szerzett: 958 fő (92,47%)  Elhelyezkedett az első hónapban: 831 fő (80,2%)  A hatodik hónapban dolgozott: 893 fő (86,2%) 2. A termelőmunka eredményei Külső megrendelésre végzett munka árbevétele: 306.254.000 Ft Saját részre végzett munka értéke:108.521.000 Ft Összesen:414.775.000 Ft

10 Tranzitfoglalkoztatási programok eredményei 3. A hat ciklus alatti projekttámogatás összege OFA támogatás:1.458.263 000Ft Külső (munkaügyi) támogatás: 357.535 000Ft Összes támogatás:1.815.798 000Ft 4. A fiskális szemlélet ellenérvei A projektrésztvevők által létrehozott érték az összes támogatás 22,8 %-a A projekt által befizetett járulékok és adók (ÁFA, TB, Mvj, Eühj) az összes támogatás 33,9 %*-a

11 Tranzitfoglalkoztatási programok tartalmi, társadalmi eredményei Mire jó a tranzitfoglalkoztatás?  bármely életkorú és összetételű, hátrányos helyzetű csoport felzárkóztatására  bizonyítvány, illetve szakmaszerzésre  mentális leépülés megelőzésére, a leépültség mérséklésére, megszüntetésére  az egész életen át történő tanulásra való felkészülésre  a munka világába történő bejutásra, bennmaradásra  pozitív életvitel kialakítására, megerősítésére  negatív életvitel mérséklésére, megszüntetésére  deviancia megelőzésére, megszüntetésére

12 Tranzitfoglalkoztatás társadalmi hatásai  Csökken a résztvevők alulképzettsége, alkalmassá válnak az egész életen át történő megújulásra  Nő a szakképzett népesség aránya, csökken a hiány munkaerő száma  Nő a foglalkoztatottság, emelkedik a résztvevők életminősége  Segélyezettekből adófizetőkké válnak  A résztvevőknél mérséklődnek a társadalmi beilleszkedési, életviteli, magatartási zavarok  Csökken a társadalmi előítélet  Mérséklődik a hátrányos helyzet családon belüli újratermelődése  Értéket teremtenek, erősödik a munkaalapú társadalmi felfogás Tranzitfoglalkoztatási programok tartalmi, társadalmi eredményei

13 Tranzitfoglalkoztatás perspektívái  Folyamatos forráshoz jutás nélkül nem lehet ütőképes személyzetet kialakítani, megtartani  Folyamatos pályázati lehetőség  Több évre szóló pályázatok  Utcáról toborzott, alkalmi team-ekkel nem lehet eredményes szakmai, munkát végezni  TÁMOP 1.4.6-13/1 Építőipari tranzit pályázat  Min. 20 fő  Min. 6 hónapos foglalkoztatás  4,5 millió/fő fajlagos költség  Min. 60 millió, max. 150 milliós projektméret  Konzorcium max. 7 tag

14 BŐVEBB INFORMÁCIÓ Országos Tranzitfoglalkoztatási Egyesület Kiadványai Tranzitfoglalkoztatás 2004. 100 szó a tranzitfoglalkoztatásról 2006. www.orszagostranzit.hu Első Magyar – Dán Termelő Iskola Alapítvány Termelőiskolai modell 2010. www.termeloiskola.hu

15 Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! Molnár Máté Debrecen, 2013. június 17.


Letölteni ppt "A TRANZITFOGLALKOZTATÁSI MODELL Debrecen, 2013. június 17."

Hasonló előadás


Google Hirdetések