Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Serdülőkori problémák
2
Serdülők problémás viselkedését meghatározó tényezők (Jessor és Jessor, 1977)
Szocio-demográfiai háttér Személyiség szerkezete Viselkedés Észlelt környezeti rendszer Szocializáció
3
Átmeneti hajlam életkori sajátosság serdülők önészlelése nagyon fontos Családi kontextus szerepe Steinberg és Barber ( ): pszichológiai és viselkedés kontroll
4
Agresszív viselkedés
5
Agresszív magatartási zavar: gyerek legalább fél éven keresztül agresszív magatartást tanúsít, mások ellen vagy tulajdonuk ellen agresszíven lép fel Szerepek, szabályok be nem tartása nem agresszív magatartási zavar
6
Agresszió és szocializáció
Társadalmi hatások Értékváltozások Iskola Iskolai zaklatás Család Szülői nevelés Családi környezet Gyermekbántalmazás
7
teljesítményközpontú szemlélet
Társadalmi hatások önmegvalósítás, versengés teljesítményközpontú szemlélet fiatalok önállósodása, egyre nagyobb szabadság (kettősség) generációs szakadék csökken a fiatalok feletti kontroll média szerepe egyre több erőszakkal szembesülnek
8
Családi hatások Növelik az agresszivitás esélyét:
otthoni kommunikáció agresszív tartalmú elhanyagoló, fizikailag bántalmazó szülő parancsolgató szülői magatartás, primitív fogalmazás, fenyegető, bizonytalan kijelentések kritizálás, negativisztikus viszonyulás a gyerekhez anyai ellenségesség a gyermek irányába konzisztens határok, szabályok hiánya a nevelésben, főleg az agresszióval szemben
9
Iskolai zaklatás (D. Olweus)
„A diákot zaklatás vagy elnyomás éri akkor, ha ismétlődően és hosszú időn keresztül negatív cselekedeteknek teszi ki egy vagy több diák.” 3 feltételnek kell teljesülnie: agresszív viselkedés vagy sérelem okozása szándékosan ismétlődően, hosszú időn át hatalmi egyensúly hiánya
10
Mi jellemzi a tipikus áldozatot?
1. Passzív vagy meghunyászkodó áldozat: szorongók, kevésbé érzik magukat biztonságban gyakran elővigyázatosak, érzékenyek és csendesek támadás hatására sírás, visszahúzódás alacsony önbecsülés csődtömegek magányosak, viselkedésük nem agresszív
11
Mi jellemzi a tipikus áldozatot?
2. Provokatív áldozat szorongásos és agresszív viselkedésminták koncentrációs zavarok, viselkedésük irritálhatja környezetüket, feszültséget keltenek némelyikük hiperaktív, provokálják társaikat, negatívan viszonyulnak hozzájuk
12
Mi jellemzi a tipikus zaklatót?
kortársak ellen irányuló agresszív viselkedés gyakran a felnőttekkel szemben is agresszíven viselkednek impulzivitás, erős késztetés az uralkodásra, kevés együttérzés alacsony szorongásszint, biztonságérzet hiánya nem figyelhető meg népszerűségük átlagos vagy átlag feletti
13
vágynak a hatalomra ellenséges érzelem a környezetük iránt
14
Az agresszív reakció kialakulása
Elsődleges gondviselők gyermek iránti alapvető érzelmei az első években Megengedő viselkedés a gyermek agressziójával szemben Autoriter gyermeknevelési módszerek, testi fenyítés, „Erőszak erőszakot szül” Gyermek természete, temperamentuma
15
Intervenciós program Iskolai szint Osztály szintje Egyén szintje
fokozott ellenőrzés a szünetekben vonzó játszóhelyek segélyhívási lehetőség szülő-pedagógus találkozók pedagóguscsoportok tevékenysége az iskolai klíma javítása érdekében szülői vita- és beszélgető csoportok szabályok kialakítása a kegyetlenkedés ellen rendszeres osztályfőnöki órák kooperatív tanulás szülők-tanárok és diákok közös találkozói kellemes közös tevékenységek drámajátékok szépirodalom komoly beszélgetés a támadókkal és áldozatokkal érintett gyerekek szüleivel „közömbös” diákok segítése tanácsok a szülőknek vitacsoportok a támadók és áldozatok szülei között iskolaváltás
16
Bűnözés
17
Fiatalkorú bűnöző Meghatározói: Egyéni különbségek A. Személyiség Comfort (1950): személyiség kategóriák Inadaptált pszichopátiás személy Agresszív egocentrikus Erkölcsileg aberrált
18
„függő” pszichopátiás személy paranoid pszichotikus személy
fantázia bűnöző „függő” pszichopátiás személy paranoid pszichotikus személy
19
Miben különböznek társaiktól?
óvodás korban felfedezhető jegyek longitudinális felmérések korai agresszivitás hasonló szociális problémák (kapcsolatteremtés)
20
B. Kognitív és erkölcsi fejlődés
kevésbé intelligensek ahhoz, hogy a sikereket az iskolán belül megtalálják nem találtak öf. az agresszivitás és morális ítéletalkotás között C. Iskolai teljesítménybeli eltérések
21
Egészségügyi problémák
22
Alkohol fogyasztás Korán érés felnőttes tevékenység Inadaptív coping stratégia Kortársnyomás Szülői hatások
23
szülői és kortárs hatások kapcsolatteremtésben segít
2. Dohányzás szülői és kortárs hatások kapcsolatteremtésben segít
24
Táplálkozási zavarok
25
Kóros alultápláltság (anorexia nervosa)
serdülőkorban, lányoknál állandó fogyókúra, undorodik az ételtől elutasítja az étkezést, minimális fogyasztás egészségügyi problémák, életveszélyes állapot
26
menstruáció elmarad, másodlagos nemi jelleg nem fejlődik
súlyos anya-gyermek konfliktus apa háttérben, anya domináns perfekcionista légkör
27
Bulimia nervosa kórosan sok evés általában normál testsúly kényszeres evés, utána önhánytatás, hashajtózás, testedzés súlyos eü. Károsodások anorexiás – bulimiás időszakok váltakozása gyakori
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.