Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaVilmos Barna Megváltozta több, mint 10 éve
1
1/171/17 Nem csak átmeneti jelenség. A szakképzés csökkenő hozamának okai Magyarországon 2006. november 3. Kézdi Gábor Közép-európai Egyetem (CEU) és MTA KTI
2
2/172/17 Vázlat Motiváció Mennyire legyen szakma-specifikus az iskolai oktatás? Változó idők és speciális ismeretek. A tranzíció példája A szakiskola csökkenő hozama Magyarországon Foglalkoztatás Keresetek Mi az oka mindennek? Dekompozíció: az általános és a specifikus tudás értékének változása A speciális tudás értéke az életcikus alatt A szakma-struktúra illeszkedésének változása Válasz Az általános tudás értéke nőtt, a speciális tudás értéke csökkent A speciális tudás értéke régebben is folyamatosan csökkent az életciklus alatt Az illeszkedési problémák legfeljebb részben magyarázzák mindezt A válasz valószínűleg a specifikus tudás inferior természete
3
3/173/17 Motiváció: specifikus v általános tudás Mennyire legyen szakma-specifikus a középiskola? Psacharopoulos (1997): a szakiskolák kudarca. Túl rugalmatlanok és túl költségesek. Bishop (1998): ellenkező vélemény Kertesi-Varga (2005): a magyar szakképzés inferior Specifikus tudás és változó környezet A számítástechnika helyettesít sok rutirn műveletet és kigészít sok nem-rutin műveletet (Autor, Katz és Kearney. Autor Levy és Murnane) „Turbulens idők” (Ljungquist és Sargent). A túl specifikus tudás hátráltatja az alkalmazkodást a változó időkhöz (Kruger és Kumar) A poszkommunista tranzíció hasonló változás rövidebb idő alatt Mi legyen az állam szerepe a szakoktatásban?
4
4/174/17 Adatok Foglalkoztatás Népszámlálás 1980, 1990 HLFS 1992-2003 Keresetek: KSH jövedelemfelvételek 1973, 1983 (egy évvel korábbi keresetekre) OMK Bértarifa felvételek 1986, 2002 A szakmastruktúra illeszkedése A képzés strukturája: oktatási évkönyvek, 1966-2001 A foglalkoztatás strukturája: Népszámlálás 1980, 1990; HLFS 1992-2003
5
5/175/17 Ami történt: képzés
6
6/176/17 Ami történt: foglalkoztatás
7
7/177/17 Ami történt: keresetek
8
8/178/17 Dekompozíció Egyszerű kis számítás 8 általános iskola = 8 év általános oktatás Szakiskola = 8+1 év általános, 2 év szakoktatás Középiskola = 8+3 év általános, 1 év szakoktatás (szakközép és gimnázium átlaga) Becsülni lehet az általáns és a szakoktatás hozamát a tranzíció előtt (1986) és után (2002) Feltéve hogy az általános és szakoktatás színvonala ugyanaz mindenütt Feltéve hogy nincs szelekció Ezek persze nagyon erős feltevések
9
9/179/17 Dekompozíció: eredmények
10
10/17 A szakképzés életciklus-hozama Korév-specifikus bérhozamok A 8 általánoshoz képest Az érettségit adó középiskolához képest 1972, 1982, 1986, 2002 Minceri regressziók Eredmények 8 általánoshoz képest: stabil 8% körüli hozam az életpálya során 1972-82-ben magasabb volt, de azonos alakú Középiskiolához képest: meredek és folyamatos csökkenés az életpálya során 1972-82-ben magasabb volt, de azonos alakú Következtetés: nem egyszerűen a tranzíció hatása
11
11/17 A 8 általánoshoz képest
12
12/17 A középiskolához képest
13
13/17 A foglalkozás-struktúra illeszkedése Iskolai kiáramlási adatok (F) osztva a mindenkori 17 évesek számával Cenzus-HLFS foglalkozási adatok (S) évekkel később A kiáramlási kohorszokra vetítve 17 foglalkozási csoportra aggreálva A mérési hiba hatásának minimalizálása érdekében Példa az 1985-ben élelmiszeripari szakmákban végzettek aránya (az akkori 17 évesekhez képest) összevetve az 1995-ben szakmunkás végzettségű élelmiszeripari szakmában dolgozók arányával (az akkori 27 éveseken belül) Stock-Flow regressziók az illeszkedés minőségére Változás az évek során (a foglalkoztatás éve) Változás a képzés megszerzésének éve alapján
14
14/17 Előzetes ábrák
15
15/17 Illeszkedés és a foglalkoztatás éve
16
16/17 Illeszkedés és a végzés éve
17
17/17 Következetetések Mi történt? A szakma-specifikus tudás nagymértékben leértékelődött Az általános tudás nagymértékben felértékelődött Miért? A szakma-specifikus tudás a szocializmus alatt is folyamatosan avult A tranzíció erre még egy lapáttal rátett De elsősorban nem a szakmai illeszkedés problémái miatt A „turbulens idők” magyarázatot támogatja Policy implikációk Jobb szakma-struktúra tervezéssel csak marginálisan javítható a szakképzés hozama A szakma-specifikus képzés szerepét csökkenteni kellene
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.