Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Sass Magdolna, MTA KTI Szanyi Miklós, MTA VKI

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Sass Magdolna, MTA KTI Szanyi Miklós, MTA VKI"— Előadás másolata:

1 Sass Magdolna, MTA KTI (sass@econ.core.hu) Szanyi Miklós, MTA VKI
Klaszterek és a multinacionális vállalatok helyi beszállítói hálózatának fejlődése Sass Magdolna, MTA KTI Szanyi Miklós, MTA VKI

2 Klaszterkoncepció Cél: a globális versenyképesség erősítése regionális/helyi szinten Központi elem: kooperáció különféle vállalati funkciók területén (eladás, vásárlás, oktatás-képzés, innováció, logisztika, marketing stb.) Eszközök: a klaszterszolgáltatások közös/megosztott használata, személyes és informális kapcsolatok, tudásgenerálás és –megosztás, és a közös fellépés előnyei

3 A klaszterek jellemzői
A tevékenység regionális koncentrációja Ágazati fókusz (traded clusters) A résztvevők heterogén struktúrája Együttműködés és verseny Innováció (tudásgenerálás és -megosztás) Kritikus tömeg (méret, pénzügyi függetlenség) Életciklus

4 Folyó kutatásunk Magyarországon a vállalatközi kapcsolatokban igen fontosak a (külföldi tulajdonú) vállalat helyi (hazai vagy külföldi tulajdonban levő) vállalatokkal megvalósított beszállítói kapcsolatai Kérdés: 1. Milyen tényezők határozzák meg egy-egy külföldi tulajdonban levő vállalat helyi beszállításainak nagyságát? 2. Jó alapot adhatnak-e ezek a beszállítói kapcsolatok egy mélyebb, klaszterszerű együttműködés kifejlődéséhez? Módszer: az UNCTAD (2001) alapján a beszállításokat meghatározó tényezők vizsgálata a feldolgozóiparban Vállalati kérdőív alapján Részletes esettanulmány alapján (Electrolux-Lehel – kiemelkedően magas helyi beszállítói arány, helyi hozzáadott érték, fejlesztési tevékenység is együttműködésben – mégsem fejlődik belőle egy magasabb szintű klaszter-együttműködés)

5 Beszállítások A külföldi részvételű és a hazai vállalatok közötti legfontosabb együttműködési forma A tovaterjedő hatások (spillovers) egyik legfontosabb csatornája, így az FDI fogadó gazdaságra gyakorolt (pozitív) hatásának egyik legfontosabb eleme Egyfajta alacsony szintű klaszternek is tekinthető Alap lehet a mélyebb együttműködésre Viszonylag alacsony szinten általában Magyarországon, bár vannak kivételek

6 A helyi beszállításokat meghatározó tényezők
A belépés módja Ágazat Export- versus hazai piacra orientált A „külföldi” és a „hazai” szektor közötti különbség nagysága A beruházás (vállalat) kora A (potenciális) helyi beszállítók által nyújtott minőség (tág értelemben) A beruházó nemzetisége (TB és vállalati kultúra) A multi globális stratégiája A leányvállalat szerepe a multi nemzetközi termelési hálózatában

7 Helyi beszállítói részesedések privatizált vállalatoknál (Ipargazdasági Kft., 2002)
A cég neve és tevékenysége Magyar beszállítás aránya a helyi hozzáadott értékből ABB Kft. (energetikai gépgyártás) 45 % Adtranz Kft. (dízelvonatok, tehervagonok gyártása) 55 % BPW-Rába Rt. (tehergépkocsi futóművek gyártása) 35 % Electrolux Lehel Kft. (elektromos háztartási készülékek gyártása) 40 % GE Lighting Tungsram Rt. (fényforrás-gyártás) 50 % Knorr-Bremse Kft. (fékrendszerek gyártása) 30 % SVT-Wamsler Rt. (háztartási elektromos készülékek gyártása) ZF Hungária Kft. (sebességváltó-gyártás)

8 Helyi beszállítói arány zöldmezős beruházásoknál (Ipargazdasági Kft
A cég neve, tevékenysége A magyar beszállítás aránya a hozzáadott értékből Denso Kft. (diesel-adagoló pumpa gyártása) 0 % IBM Storage Kft.* (merevlemez-meghajtó-gyártás) 5 % alatt LEAR Kft. (járműipari belső rendszerek gyártása) 10 % Opel Hungary Kft. (motor-, hengerfej- és sebességváltó gyártása) Philips-csoport (elektronikai termékek gyártása) Phycomp Kft. (kondenzátor- és ellenállás-összeszerelés) Sony Hungária Kft. (elektronikai termékek gyártása) Thyssen Production System Kft. (autóipari gépek gyártása) Tower Automotive Kft. (karosszéria-elemek összeszerelése) Zeuna Starker Kft. (kipufogórendszerek gyártása) 15 % Zollner Elektronik Kft. (elektronikai alkatrészek gyártása) 6 %

9 Az első 10 magyar exportőr, 2006
Vállalat Külföldi részesedésű? (belépési mód) Ágazat Részesedése a magyar exportból (%) Export/értékesítés (%) Helyi beszállítók részesedése (%) 1. MOL (igen) (tőzsdei privatizáció) Energia 9.98 59.0 2. Audi igen (zöldmezős) Autóipar 9.66 99.7 10 3. Philips Elekrtonika 4.72 99.5 4. GE Hungary Elektronika 4.08 97.3 50 5. Suzuki 3.10 85.1 40 6. Samsung 2.94 88.0 15+ 7. Flextronics 1.70 99.0 10- 8. Alcoa-Köfém igen (privatizált) Fémfeldolgozás 1.60 84.7 9. Michelin Gumiipar 99.8 20+ 10. Robert Bosch Electronics Ltd. 1.37 99.9

10 Klaszterek beszállítói hálózatokból?
Privatizáció vs. Zöldmezős: nem releváns (klaszter: viszonylag új jelenség) Ágazat: releváns lehet, de többféle; és mobil iparágak Klaszter-részvétel: relevánsabb, ahol a vállalat maga aktívan részt vett a beszállítói hálózat kiépítésében, fejlesztésében (kapcsolatok, bizalmi tőke) Felkészületlen helyi résztvevők (bizalom hiánya!, rövid távú megfontolások) Klaszter: a beszállításhoz képest más minőséget jelent Multik: az előnyök miatt aktívabbak lehetnek a klaszterekben Kiemelkedő szerep: a szociális tőke, bizalom A klasztermenedzsment jelentős szerepe


Letölteni ppt "Sass Magdolna, MTA KTI Szanyi Miklós, MTA VKI"

Hasonló előadás


Google Hirdetések