Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGréta Orsósné Megváltozta több, mint 10 éve
1
A kapcsolt energiatermelés jövője Vinkovits András Budapesti Erőmű Zrt. MaTáSzSz konferencia 2011. május 16. Eger
2
KÁT leváltásának legfontosabb Kormányzati céljai Kapcsolt és megújuló támogatási rendszer átalakításával a villamosipari-fogyasztók terhei 60-70 MdFt-ra csökkenjenek Távhő-fogyasztók terhei ne növekedjenek 2011/12-es fűtési idény ellátásbiztonsága ne sérüljön (távhő-termelők és a döntően önkormányzati tulajdonú távhő-szolgáltatók ne lehetetlenüljenek el) Kapcsolt és megújuló támogatási rendszer külön választása (amennyire lehet) Kapcsoltan termelt villamosenergia támogatása helyett kapcsoltan termelt hő támogatása Kormányzat legfontosabb energetikai célja a rezsiköltségek befagyasztása 2
3
Új támogatási rendszer kialakítása 1. A kétlépcsős megoldás eredetileg a KÁT szabályok nagyobb átdolgozásával számolt, majd a kapcsolt bizonyítvány rendszer 2012 végi bevezetésével. Mára eljutottunk oda, hogy két teljesen új rendszert kellene kidolgozni. Felmerül, hogy nem célszerűbb-e egyből a Kapcsolt Bizonyítvány rendszer bevezetése 3 Csak részben épül a korábbi KÁT-os rendszerre Villamosenergia-kereskedők és fogyasztóknál csak kisebb változás Változik a számítás alapja és esetleg a kedvezményezettje is Nincs hazai/EU példa Teljesen új szabályok kellenek EU-s elfogadtatás 0-ról indul Kapcsoltan termelt hő támogatása (átmeneti 1-1,5 év) Kapcsolt Bizonyítvány Több Tagállam 6-8 éve használ zöld- ill. kapcsolt bizonyítvány rendszereket Működési modell, jogszabályok átvehetőek más tagállamoktól EU-s elfogadtatás könnyebb az elő példák miatt Hatóságok – Minisztérium, MEH, GVH évek óta szeretné bevezetni
4
Új támogatási rendszer kialakítása 2. 4 Kétszeres tranzakciós költségek minden résztvevőnél Hatóságoknak két független, egymásra nem épülő rendszert kell kidolgozni Villamosenergia-kereskedők és fogyasztók kétszer változtathatják szerződéseiket MAVIR kétféle elszámolást épít ki Nehézkes a finanszírozó bankok megtartása a hosszabb kiszámíthatatlanság miatt Téma két évig a sajtó fókuszában, bizonytalanságban tartva a választókat Átmeneti hőtámogatási-, majd a végleges Kapcsol Bizonyítvány rendszer bevezetése Kapcsol Bizonyítvány rendszer bevezetése már 2011/12-ben, majd ennek a finomítása Még a fűtési idény előtt bevezethető külföldi minták felhasználásával 2012-ben már a rendszer finom- hangolására koncentrálhatunk Támogatás mértéke folyamatosan és fokozatosan illeszthető a Kormányzati elképzelésekhez Nem vonunk el erőforrásokat energiapolitika fontosabb területeitől Tapasztalat gyűjthető a megújulók támogatási rendszeréhez Jól kommunikálható, azonnali eredmény Kapcsolt Bizonyítvány rendszer 2011/12-es fűtési idény előtti bevezetése esetén a fogyasztóknak csak egyszer kell átalakítani a szerződéseiket
5
Kacsolt Bizonyítvány rendszer működése 1. három függetlenül értékesített termék 5 Termelő Nagy hatásfokú, kapcsolt hő- és villamosenergia termelésekor minden MWhe után 1 Kapcsolt Bizonyítványt kap Kapcsolt hő értékesítés regulált áron Villamos energia Piaci alapon értékesítve (szervezett piac lehetősége) Kapcsolt Bizonyítvány Fogyasztás évente előre meghatározott %-ban Távhő-szolgáltató Villamosenergia kereskedő (fogyasztó) MWhe forgalmának/ fogyasztásának évente előre meghatározott %- ban Kapcsolt Bizonyítványt vásárol Regulátor Bizonyítvány kibocsájtása Regulátor Felhasználás ellenőrzése Regiszter Elszámolás
6
Kacsolt Bizonyítvány rendszer működése 2. Bizonyítvány mennyisége, ára Hatóság évente előre határozza meg, hogy a Kereskedők/ fogyasztók forgalmának mekkora részét kell Bizonyítvánnyal lefedni Lengyelországban ez 22,2% 2011-ben Magyarországon fogyasztók összes villamosenergia felhasználása (34,7TWh) és a nagy hatásfokú, hasznosuló kapcsolt hőtermeléshez kapcsolódó villamosenergia termelés (kb. 4,8TWh) arányából ez kb. 14% lenne Bizonyítványok árát alapvetően a piaci kereslet/kínálat határozza meg, azonban a túlzottan szűkös kínálat árfelhajtó hatásának elkerülésére (pl. meleg tél esetén) a működő rendszereknél egy ún. „kivásárlási árat” (buy- out-price) határoz meg a Hatóság Ezen az áron a kereskedők/fogyasztók a Regulátortól vehetnek Bizonyítványt Ezzel a Hatóság maximálja a Bizonyítványok árát, amit a piaci verseny lefelé tovább nyom lefelé Az induló évben ez szolgálhat árszignálul a szereplőknek A KÁT kassza célul kitűzött 60-70 MdFt-ra csökkentése esetén a kivásárlási ár 11- 14 eFt/Kapcsolt Bizonyítvány közelébe adódik 6
7
Kacsolt Bizonyítvány rendszer működése 3. Elszámolás Bizonylatok követését, elszámolását a Regiszter végzi Erre legoptimálisabb szereplő a MAVIR MAVIR ellenállása esetén megfontolandó egy, a piaci szereplők által közösen alapított társaság szerepvállalása Elszámolási időszak – negyedévente CO2-höz hasonlóan lehetőséget kell teremteni az un „bankolásra” 2011 Q4-et célszerű egyben kezelni teljes 2012-es évvel 7
8
Hatékonyan működő kapcsolt bizonyítvány rendszer bevezetése 2011. október 15-ig megvalósítható Hőoldali támogatási rendszer kialakítása kihagyható, mellesleg ugyanannyi időt vesz igénybe mint a kapcsolt bizonyítvány 8 Hő-oldali támogatás bevezetésének várható időterve Kapcsolt bizonyítvány bevezetésének várható időterve 11100908070605 2011 Kapcsolt bizonyítvány (KP) rendszer működése Kereskedési piac kialakítása Piaci szereplők felkészülése az új rendszerre Feladatok Jogszabály parlamenti elfogadása Szükség esetén módosítások végrehajtása Jogszabály EU komformításának garantálása Iparági egyeztetés Jogszabályok kialakítása Törvényi, rendeleti kodifikáció Végső rendszer-javaslat kidolgozása Piac felkészítése a kapcsolt bizonyítvány rendszerre Modell alternatívák feltárása és értékelése Minisztériumi/MEH/iparági egyeztetések Kialakított, egyeztetett modell 2011. jún. 31. KP rendszer kihirdetése 2011. szept. 1. KP rendszer bevezetése 2011. okt. 15. Mérföldkövek Koncepció- javaslat 2011. jún. 1. Javaslatok hatósági egyeztetése Jól működő nemzetközi példák megkönnyítik a rendszer kialakítását 2011 05060708091011 Jogszabály parlamenti elfogadása Szükség esetén módosítások végrehajtása Jogszabály EU komformításának garantálása Iparági egyeztetés Jogszabályok kialakítása Törvényi, rendeleti kodifikáció Végső rendszer-javaslat kidolgozása Javaslatok hatósági egyeztetése Feladatok Minisztériumi/MEH/iparági egyeztetések Mérföldkövek Hő-oldali támogatás bevezetése 2011. okt. 15. Hő-oldali támogatási kihirdetése 2011. szept. 1. Kialakított, egyeztetett modell 2011. jún. 31. Hő-oldali támogatási rendszer működése Piaci szereplők felkészülése az új rendszerre Támogatási kassza műküdésének kialakítása Piac felkészítése a hő-oldali támogatási rendszer alapú működésre Modell alternatívák feltárása és értékelése
9
9 - Titre du document - 27/07/2014 Egyesek hajlamosak elfelejteni, hogy 152 nap múlva kezdődik a fűtési idény és 33 napunk van a gázt megvenni hozzá!
10
Köszönöm a figyelmüket! andras.vinkovits@bert.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.