Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaNatália Deákné Megváltozta több, mint 10 éve
1
(Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
A századfordulója (Posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
2
- Összetett, sokrétű művészeti korszak:
A legkülönbözőbb stílusok élnek egymás mellett és hatnak a művészekre, egy-egy életmű gyakran tükrözi ezt a sokféleséget (akadémizmus, realizmus, impresszionizmus, posztimpresszionizmus, szimbolizmus, szecesszió)
3
I. Posztimpresszionizmus (a latin post jelentése: után)
- Az impresszionizmusból induló, azt különböző irányokban továbbfejlesztő festészeti törekvések összefoglaló neve
4
1. Jellemzői: a/ Formai: - Fokozott intenzitású színek
5
- Hangsúlyos vonalak
6
- A kompozíció zártsága, klasszikussága az impresszionizmus véletlenszerűségének elvetése
7
- Stilizálás, dekorativitás (homogén szín, lefokozott térbeliség , kacskaringós vonal)
8
b/ Tartalmi: - Impresszionista témák
9
- A pillanatnyi látványon túli tartalom: szimbolizmus
10
2. A 4 főalak a 20. századi modern festészet megalapozói, a „4 evangélistája”
11
a/ Paul Cézanne - Francia festő, ő gyakorolja a 20. sz. első felének festészetére a legnagyobb hatást
12
Az impresszionizmus klasszicizálója: „A múzeumok művészete”
Ingres
13
- Impresszionista témák: tájképek, csendéletek, portrék, életképek,
14
az „aranykor” klasszikus témája, ember és természet harmóniája foglalkoztatják
15
- Tárgyiasság, szilárd formák, zárt kompozíció, visszatérés a vonalhoz
16
- Sajátos ecsetkezelés, a szín egyszerre hordoz fényt, formát, tárgyi tartalmat
17
A látványt elemzi, színsíkokra bontja, ezekből építi fel a „képi igazságot”
18
- Értelmezi a látványt, az örök érvényűt keresi, a geometriai alapformákat érzékelteti:
19
Szerinte „A természetet a henger, a gömb és a kúp formáiból kell kialakítani”, ebből indul majd ki a kubizmus Braque
20
- A képi igazság fontossága, szabad út a szubjektív látásmódnak, a torzításnak:
Picasso
21
ez jellemzi majd az expresszionizmust
(Kirchner)
22
b/ Georges Seurat - Francia festő
23
- Neoimpresszionizmus (Seurat elnevezése): impresszionista témák, hagyományosan felépített, plein air vázlatokat is felhasználó műtermi festészet
24
- Az impresszionisták modern világa és a klasszikus festészet emelkedettsége
25
- Tudományos impresszionizmus: optikai színkeverés, komplementer kontrasztok (divizionizmus: optika törvényei szerinti színfelbontás)
26
- Pointilizmus: elkülönülő pontokban (francia point: pont), tiszta, keveretlen színeket visz fel a vászonra
27
- Stilizált világ: ünnepélyesség
29
Seurat hatása: a szín mint fény, a „vadak” irányzata a 20
Seurat hatása: a szín mint fény, a „vadak” irányzata a 20. század elején, Matisse
30
a látás törvényeire építő tudományos irányzatok: op-art a 20
a látás törvényeire építő tudományos irányzatok: op-art a 20. század közepén Vasarely
31
c/ Vincent van Gogh Holland származású festő és grafikus
Franciaországban teljesedik ki művészete
32
- Realista és impresszionista témák
33
- Színhasználata gyakran szimbolikus
34
- Hatott rá a realizmus, az impresszionizmus, a japán művészet, a pointilizmus (Seurat), Gauguin
(Millet)
37
(Gauguin)
38
- Kezdetben sötét színek: realizmus
39
- Később élénk, felfokozott színek: impresszionizmus, posztimpresszionizmus
40
- Rendkívüli személyesség, a belső világ kivetítése
41
zaklatott, szenvedélyes vonalvezetés,
42
harsány színvilág (sokszor a tubusból közvetlenül),
43
örvénylő vagy áramló vastag festék, „sebzett” felület
44
- A természet képe eltorzul, minden az érzelmek hordozója, a kifejezés (expressio) eszköze lesz
45
- Van Gogh hatása: az expresszionizmus előkészítője,
Heckel
46
és a „vadak” (fauves) irányzata indul ki festészetéből
47
d/ Paul Gauguin - Francia festő, grafikus, szobrász
48
- A romlatlan, tiszta élet és művészi kifejezés keresése: Pont-Aven, Tahiti (menekülési kísérlet)
49
A primitív, ősi, szabad és természetes bűvölete
50
- Portrék, tájképek, csendéletek és főleg életképek
51
- Szimbolista jelentés
52
- Hullámzó vonalvezetés, síkban tartott formák, felfokozott színek, szőnyegszerű dekorativitás,
53
monumentális ünnepélyesség, klasszicitás
54
Művészetére használatos elnevezések: cloisonnizmus („rekeszzománcszerű”),
Tiszta körvonalak, síkban tartott, homogén színfelületek
55
szimbolizmus, Az ábrázolt tárgy nem önmagáért, hanem valami általa hordozott tartalom segítőjeként fontos
56
szintetizmus A dekoratív formálás és szimbolikus tartalom szintézise (összetétele)
57
- Hatása: dekorativitása a szecesszióra hat,
58
felfokozott színei a „vadak”-ra és az expresszionizmusra
(Matisse) (Kirchner)
59
3. Kötelező képek
60
a/ Cézanne: Mont-Sainte-Victoire
61
A lakóhelye közelében emelkedő hegy gyakori témája festészetének
62
b/ Cézanne: Csendélet kancsóval és gyümölcsökkel
63
Nagyon sok csendéletet fest
64
c/ Seurat: Vasárnap délután a Grand Jatte szigetén
66
d/ Van Gogh: Országút éjjel
67
e/ Van Gogh: Önarckép
68
Az önvizsgálat eszköze: a pálya minden szakaszában rengeteg önarcképet fest
69
f/ Gauguin: Tahiti nők
70
Változatok
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.