Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

III. Szecesszió - A latin secessio: „kivonulás” szóból

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "III. Szecesszió - A latin secessio: „kivonulás” szóból"— Előadás másolata:

1 III. Szecesszió - A latin secessio: „kivonulás” szóból
- Nemzetközi művészeti stílus, csak Ausztriában és Magyarországon hívják így, főleg az építészetben és az iparművészetben jelentős, festészete a szimbolizmussal rokon

2 - Mindenhol máshogy nevezik:
Art nouveau (francia: „új művészet”), „fine de siécle” („századvég-stílusa”), „metró stílus”, „1900-as stílus” Jugendstil (német: „fiatal művészet”) Modern style (angol: „modern stílus”), liberty („szabadság stílusa”) Stile floreale (olasz: „virágzó stílus”)

3 - Előzményei: Preraffaeliták és az Arts and Crafts mozgalma Szimbolizmus, szintetizmus festészete (Gauguin, Nabis csoport) Japán színezett fametszetek lényegre törő dekorativitása

4 - Utat nyit az avantgárd irányzatoknak,

5 a vonalak öncélú dekorativitása már az absztrakt felé mutat előre

6 1. Formajegyei: ornamentális, dekoratív jelleg
(Ornamentika: „díszítmények”, dekoratív: „díszes”) - Sajátos, egyedi formakincs: növényi motívumok csavart, hullámzó, ritmikus ismétlődése

7 - Síkszerű képépítés: a körvonal, a rajz főszerepet kap, a szín nagy, lapos síkokat alkot

8 - A díszítmények szinte az egész képmezőt elborítják

9 - Stilizál: a főleg növényi motívumokat egyszerűsíti, díszítménnyé alakítja

10 - Arany, ezüst, opálos és fémes színek szeretete

11 - Egységes, összművészeti stílusra törekszik, megpróbálja a teljes emberi környezetet alakítani:

12 építészettől az iparművészetig,

13 belsőépítészet, lakberendezés,

14 iparművészet, formatervezés,

15 alkalmazott grafika

16 - Thonet bútorok, 1851-től (pl
- Thonet bútorok, 1851-től (pl.: Thonet hajlított hintaszéktípusa 1860, vagy Thonet kerek ülésű standard széke, évi típus)

17 - Henry van de Velde: szecessziós asztal

18 - A pécsi Zsolnay gyár tárgyai a századfordulóról

19 2. Szecessziós építészet a/ Jellemzői:
- Először szakad el a történelmi stílusok formakincsétől - Előkészíti a modern építészet két főirányát: a geometrizáló funkcionalizmust és az organikus építészetet

20 Ollbrich: A szecesszió háza, Bécs

21

22 - Szívesen használja a fémet és az üveget a hagyományos anyagok mellett

23

24 - A főleg növényi elemeket használó díszítmények a homlokzatok legjellemzőbb elemei

25 3.Kötelező épületek és alkotók

26 a/ Victor Horta - Belga építész
Szívesen használ viszonylag szűk térben fém tartóelemeket és nagy üvegfelületeket

27

28 - Tassel-ház, Brüsszel, 1893., Egy gyáros megbízásából épült

29 az első teljesen szecessziós ház,
A homlokzat egyszerű, csak a középrész fém elemei és üvegfelülete sejteti a belső tér jellemzőit

30 a lépcsőház a legjellemzőbb: szerkezet és díszítmény egysége
Az oszlop a rájuk nehezedő fém íveken át egymásnak adják át a terhet és mozgásba hozzák a teret A fiatal fára emlékeztető vasoszlop, a korlát díszítése, a fal és a padló hullámzó vonalai egységessé, elegánssá teszik a teret A tető üvegén át érkező megvilágítás tágassá, levegőssé teszik az egyébként szűk belsőt (Brüsszelben a drága telek árak miatt kicsik a házhelyek)

31 b/ Charles Rennie Mackintosh (skót)

32 - Művészeti iskola, Glasgow,
Fő műve annak a művészeti iskolának az új épülete, aminek maga is tanulója volt

33 meredek lejtőre épült - az épület metszeti ábrázolásai,

34 az első szakaszban épített szárny: északi oldal,
A homlokzat modernnek hat: nagy ablakok (műtermek), pillérszerű, vastag falrészek

35 robosztus és könnyed, Az ablaktisztítók számára készített vaskapaszkodók finom rajzos vonalai játékosan oldják a fal és az üveg nagy síkjait

36 modern és hagyományos, Az aszimmetrikusan elhelyezett bejárat a skót várkastélyokra emlékeztet, a funkciót szolgáló elemek és a hagyományt idéző díszítmények szervesen kiegészítik egymást

37 a 2. szakaszban épített szárny, a délnyugati front,
Az orgonasípokra emlékeztető kiugró ablakok megmozgatják a felületet és expresszivitást visznek a fal kialakításába

38 és a könyvtár A szerkezeti elemek fonadéka, dzsungel-szerűen behálózza a helyiséget

39 c/ Antonio Gaudí Katalán művész (Spanyolország)
Barcelonában és környékén több jelentős szecessziós épületet („Modernisme”) tervez, főleg mecénásának, a textilgyáros Güell-nek megbízásából Kísérletező és szuggesztív stílusa látványos és népszerű műveket eredményezett

40 - Sagrada Familia székesegyház, Barcelona
Talán legismertebb műve a neogótikus stílusban elkezdett székesegyház építésének vezetése, ami a művész halála miatt befejezetlen maradt

41 Pontosan megrajzolt előzetes tervek nélkül, szinte rögtönzéses módon alakította a faltestet, ami idézi ugyan a középkori katedrálisokat, de a természetes formákat (barlang, sziklaképződmény, csontstruktúrák) is

42

43 A szobrász felülkerekedett az építészen a művész lelkében:

44 hihetetlenül gazdag plasztikai dísz
Szándéka szerint színes burkolatot is kapott volna a homlokzat

45

46 A gótikára emlékeztető merész szerkezeti elemek

47 Gaudí életműve egy romantikus eszményt, a művész-építész szabadság igényét valósítja meg


Letölteni ppt "III. Szecesszió - A latin secessio: „kivonulás” szóból"

Hasonló előadás


Google Hirdetések