Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZsanett Törökné Megváltozta több, mint 10 éve
1
VIR KK VIR Kompetencia Központ (BICC, Business Intelligence Competency Center) Hodász Attila – BDX Kft.
2
VIR a szervezetben Ha a szervezet megfelelően használja a VIR-t, akkor – a felső vezetők elkötelezett a szervezeti működést támogató üzleti intelligencia megoldások mellett; – folyamatos adatot gyűjt és ezeket felhasználja; – a kulcsfontosságú feladatait folyamatosan méri, elemzi és javítja; – a vállalati kultúra szerves része a tény alapú döntéshozatal; – az üzleti intelligencia funkcióit, az elemzéseket, stb. minden szervezeti egység számára elérhetővé teszi; – az alkalmazottak számára elérhetőek és használhatóak a BI megoldások; – a szükséges adatokat és elemzéseket megosztja a beszállítókkal, az ügyfelekkel, a pénzügyi elemzőkkel; – a VIR terület összefogása érdekében fenntart egy szervezeti kompetencia központot. 2009. március 26.2
3
VIR KK a nagyvilágban VIR KK egy lehetséges definíciója – olyan szervezeti egység, mely a VIR-hez kapcsolódó területek emberi, tapasztalati, képességbeli és tudásbeli kompetenciákat összegyűjti, és ezeket felhasználva koordinálja VIR teljes szervezeten átívelő működését és a felhasználói igényeknek való minél jobb megfelelést Irodalomban használt elnevezések – Business Intelligence Competence Center (BICC) – Center of Excellence (COE) – Competency Center – Center of Knowledge
4
VIR KK főbb feladatai A VIR stratégiai szintű kezelésének biztosítása VIR és adattárház szemlélet meghonosítása a szervezetben A VIR és üzleti intelligencia tapasztalatok, sztenderdek, ismeretek összegyűjtése, rendszerezése A VIR bevezetési és működtetési folyamatok koordinálása A VIR felhasználói igények folyamatos figyelése, ezek priorizálása és előállítása Intézményi egységes VIR fogalomhasználat biztosítása
5
VIR KK megközelítések Megközelítés1: magas szintű tanácsadói és felügyelői szerepet tölt be a szervezeti VIR törekvések fellett – projekt terv sablonok, standardok – speciális tudások és képességek területén támogatást biztosít – program és adat minőség koordinációt lát el – oktatási folyamatok koordinálása 2010.10.12.5
6
VIR KK megközelítések Megközelítés2: erős szakértő (üzleti) oldali irányítás, de elkülönülő informatikai megvalósítás – üzleti oldal VIR stratégia és irányok meghatározása feladatok priorizálása és szétosztása folyamatos felhasználói igények kielégítése felhasználói kimenetek előállítása (riportok, mutatószámok, ad-hoc elemzési felületek) – informatikai oldal projekt szerű fejlesztések és működés adatok kinyerése és betöltése az adattárba 2010.10.12.6
7
VIR KK megközelítések Megközelítés3: egy egység tartja a kezében az összes VIR alkalmazással és projekttel kapcsolatos tevékenységeket – projekt- és feladatmenedzsment – technológia kiválasztás – üzleti igények összegyűjtése – adatminőségi problémák kezelése – VIR szolgáltatások és kimenetek biztosítása – fenntartás és továbbfejlesztés koordinálása A felsőoktatási intézmények esetében ez a megközelítés javasolt 2010.10.12.7
8
VIR KK megközelítések 2010.10.12.8
9
VIR KK szervezeti elhelyezkedése Javasolt szervezeti elhelyezkedés – virtuális szervezeti egység, mely a rektori szintnek tartozik beszámolással – rektori szint alatti támogatói szerepkörű, fix szervezeti egység Üzleti világban egyéb megoldások – az IT terület alá tartozó szervezeti egység – minden divízió külön VIR KK egységeit egy magas szintű koordinálja
10
VIR KK tagjainak összetétele Szakértői (üzleti) és informatikai oldal együttesen, hasonló számban képviselteti magát Létszám a megközelítéstől függően az üzleti szférában: – 5 fő alatt (magas szintű tanácsadói) – 5-15 fő között (szakértői irányítás vagy egy egység esetében)
11
VIR KK tagjainak összetétele How to Define and Run a Successful Business Intelligence Competency Center, Gartner, August 2007
12
VIR KK szerepkörök SzerepkörFőbb funkciók VIR program menedzser – VIR KK vezető Koordinálja a tevékenységeket VIR stratégiák és célok meghatározása, nyomon követése összhangban a cég stratégiájával VIR-hez kapcsolódó piaci újdonságok nyomon követése VIR információ megosztás szervezeten belül Szállító szerződés menedzser Licenc, szoftver elosztás, szolgáltatásokkal kapcsolatos kérdések kezelése Beszállító menedzsment Üzleti tanácsadó Üzleti szabályok ismerete Adatok felhasználhatósága Üzleti igények megértése és megvalósításának támogatása Felhasználóknak üzleti adattartalom kérdésben segít Riportkészítő Ad-hoc riportigények gyors megvalósítása Üzleti igényeknek megfelelő rendszeres riportok készítése és publikálása Portál menedzselés Adatgazda Metaadatok (technikai és üzleti) egyeztetése, karbantartása Adatsztenderdek felállítása Adatminőségért felelős Adattárház tanácsadó Adattárház tervezés, adatmodellezés az üzleti igényeknek megfelelően 2010.10.12.12
13
VIR KK szerepkörök SzerepkörFőbb funkciók Adattárház menedzser ETL folyamatok Adattárolás kezelése Adattesztelés Adatintegráció Adattárház menedzsment Elemző, adatbányász Statisztikai és adatbányászati eszközök mély ismerete Üzleti oldal elemzési igényeinek megfelelő statisztikai és adatbányászati elemzéseket elvégzi Proaktív módon kutatásokat végez: modellek javítása, összefüggések feltárása Oktatás Koordinálja a üzleti intelligenciához és az adattárhoz kapcsolódó tréningeket, igényeket és oktatókat, tananyagfejlesztést Tanfolyamot tart végfelhasználóknak Infrastruktúra tanácsadó Hardver és infrastruktúra menedzselés, fejlesztés Adatbiztonság, mentések, visszaállítások, katasztrófa menedzsment Adattárház és portál környezet biztosítása, installálás Végfelhasználói támogatás Helpdesk (VIR terület), felhasználói kérdések, kérések, problémák kezelése Technikai támogatás 2. szintű, a helpdesk után, kifejezetten VIR kérdésekben Probléma elemzése, megoldás keresés, megoldás visszajuttatás 2010.10.12.13
14
Javasolt szereplők az intézményi kompetencia központba Kompetencia központ vezető Adatgazdák – tématerületenként Informatikai támogatás Felhasználói támogatás, oktatás, konzultáció (Elemzés)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.