Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaCsilla Vinczené Megváltozta több, mint 10 éve
1
A diplomások helyzete Magyarországon a pályakövetési adatok tükrében
DPR-AVIR „Adatalapú döntéshozatal és stratégiaalkotás a felsőoktatásban” Zárókonferencia 2011.február 24. Veroszta Zsuzsanna vezető elemző
2
A DPR kutatási komponensei
Hallgatói motivációs kutatás 2009 7837 fő alapképzésben résztvevő hallgató Diplomás kutatás 2010 Kb fő, 2007-ben végzett friss diplomás személyes lekérdezése Országos központi Diplomás Pályakövetési Rendszer intézményi aggregált adatai 2010 Kb végzett adatai (2009-ben diplomát szerzettek), ebből kb BSc diplomás Államigazgatási adatbázisok integrációja 2011 FIR, APEH, OEP, ÁFSZ kb. 54 ezer fő (2009-ben diplomát szerzettek)
3
Hallgatói motivációs kutatás 2009
Alapsokaság: Államilag elismert felsőoktatási intézmények nappali tagozatos alap- osztatlan képzésben részt vevő hallgatói Minta: Képzési terület (szak)/évfolyam/nem szerinti, az egyes karokon arányos kvótás mintavétel, intézményi almintákkal. Szerepe a DPR-ben: Az intézményi adatfelvételek megalapozása Reprezentativitás Vélemények, tervek átfogó vizsgálata (elhelyezkedés, jövedelem)
4
Hallgatói motivációs kutatás 2009
A várakozások alakulása az egyes képzési területeken Munka-nélküliség elkerülése Magas jövedelem Társadalom, környezet megbecsülése Vezető pozíció betöltése Kötetlen, szabadabb életmód Külföldi munka-vállalás Agrár - + Bölcsészettudomány Gazdaságtudományok Informatika Jogi és igazgatási Műszaki Művészet Művészetközvetítés Orvos- és egészségtudomány Pedagógusképzés Társadalomtudomány Természettudomány
5
Diplomás kutatás 2010 Alapsokaság: Államilag elismert felsőoktatási intézmények alapképzésben, kiegészítő alapképzésben és diplomás képzésben (minden tagozaton és finanszírozási formában) 2007-ben diplomát szerzett hallgatói tíz képzési területen Minta: Nem, kar és képzési terület szerint reprezentatív intézményi alminták Szerepe a DPR-ben: Az intézményi adatfelvételek megalapozása, validálása Reprezentativitás DPR mint kutatási program legitimálása (Frissdiplomások 2010) Tudományos igényű feltárás (átmenet, sikeresség, mobilitás)
6
Diplomás kutatás 2010 Mi a siker – és mitől függ? Demográfiai háttér
Közeg Karrier Stabilitás Szakmaiság Mitől függ? Demográfiai háttér főváros életkor, gyermek Társadalmi háttér család jó anyagi helyzete nem magas végzettségű szülők családi szakmai kapcsolódás Képzési háttér első helyes jelentkező, előírt idő alatt végez egyetem, érdeklődés alapú szakválasztó, előírt idő alatt végez Képzési többlet nyelvtudás külföld, nyelvtudás nincs külföldi tapasztalat, nincs tanulmányi terv nyelvtudás, szakmai tapasztalat Szakterület informatika jog, orvos, pedagógus
7
Intézményi DPR kutatások 2010
Adatok: 29 felsőoktatási intézmény adatai (hallgatók teljes köre, 2007-ban és ben legalább abszolutóriumot szerzettek teljes köre) 53 ezer fős adatbázis (kb hallgató, végzett – dupla státusok is) Szerepe a DPR-ben: Intézményi együttműködés, beépülés Rendszeresség: tendenciák, összevethető adatok Statisztikai adatok mellett vélemények, értékelések Nemzetközi módszertani összehangolás BSc végzettek első eredményei Az egyes várakozások említési gyakorisága, százalékos megoszlás, N=7835
8
Intézményi DPR kutatások 2010 Munkaerőpiaci kilépés
2009-ben végzettek kilépése a munkaerőpiacra (N=9464)
9
Intézményi DPR kutatások 2010 BSc - MSc átmenet
BSc/BA végzettség megszerzése utáni közvetlen átmenet MSc/MA programokra Forrás: Country Reports presented at: EMBAC 2010 Employability and Mobility of Bachelor Graduates in Europe. International Conference, Berlin, September 30-October 1.
10
Intézményi DPR kutatások 2010 Végzettség szakterülete és a végzett munka illeszkedése
Munkaerőpiacra kilépett 2009-ben végzettek adatai (N=6421)
11
Államigazgatási adatbázisok integrációja
Az adatbázis: ben diplomát szerzettek teljes köre (kb. 50 ezer fő) - FIR, APEH, OEP, FH adatai Szerepe a DPR-ben: Elvi teljes körűség (nem függ a válaszadási motivációktól) Nagy elemszám (alcsoportok, pl. atipikus kilépők vizsgálati lehetősége) Objektív, regisztrált, nehezen hozzáférhető adatok (FEOR, TEÁOR, jövedelem, cégméret) Dinamika, átmenet Az egyes várakozások említési gyakorisága, százalékos megoszlás, N=7835
12
Államigazgatási adatbázisok integrációja
FIR-APEH Átlagos bruttó havi bérjövedelem intézményi bontásban (a legnagyobb létszámú intézményekben) Foglalkoztatottak körében, Ft (N=12 860) Az egyes várakozások említési gyakorisága, százalékos megoszlás, N=7835
13
Államigazgatási adatbázisok integrációja
FIR-APEH Átlagos bruttó havi bérjövedelem szakos bontásban (a legnagyobb létszámú szakokon) Foglalkoztatottak körében, Ft (6639) Az egyes várakozások említési gyakorisága, százalékos megoszlás, N=7835
14
Államigazgatási adatbázisok integrációja
FIR-APEH Átlagos bruttó havi bérjövedelem képzési szint szerinti bontásban (mesterképzés nélkül) Foglalkoztatottak körében, Ft (17 171) Az egyes várakozások említési gyakorisága, százalékos megoszlás, N=7835
15
Államigazgatási adatbázisok integrációja
FIR-APEH-OEP A havi átlagos bruttó bérek alakulása a munkavállalói jogviszony típusa szerint OEP által rögzített munkavállalók körében, Ft (N=9930) Az egyes várakozások említési gyakorisága, százalékos megoszlás, N=7835
16
Államigazgatási adatbázisok integrációja
FIR-OEP Frissdiplomások részmunkaidős foglalkoztatásának gyakorisága OEP által rögzített munkavállalók körében (N=9930) Államigazgatási adatbázisok integrációja FIR-APEH
17
Államigazgatási adatbázisok integrációja
Kommunikáció szak BSc/MSc átmenet, FIR Részmunkaidős foglalkoztatás, FIR-OEP
18
Államigazgatási adatbázisok integrációja
Kommunikáció szak Foglalkoztatási jogviszony*, FIR-OEP *Egy személyre több státusz is vonatkozhatott. Cégméret: alkalmazottak átlagos száma, FIR-OEP
19
Államigazgatási adatbázisok integrációja
Kommunikáció szak Bérből származó havi bruttó átlagjövedelem, FIR-APEH Foglalkoztatottak körében, Ft
20
Államigazgatási adatbázisok integrációja
Kommunikáció szak A foglalkoztató gazdasági ágazat szerinti besorolása, FIR-APEH Kommunikáció szakon végzett foglalkoztatottak körében (N=562)
21
Államigazgatási adatbázisok integrációja
Kommunikáció szak Leggyakoribb foglalkozások, FIR-OEP Munka FEOR besorolása a kommunikáció szakon végzettek körében, N=479 Könyv- és lapkiadó szerkesztője Asszisztens Egyéb segédmunkás (pl. alkalmi munkás) Újságíró Számítástechnikai foglalkozás Kulturális, sport-, szórakoztatási szolgáltatási foglalkozás Üzletkötő Általános titkár Biztosítási ügyintéző Irodai szaknyilvántartási foglalkozás Ügyviteli (ügyfélforgalmi) jellegű foglalkozás Ügyintéző Irodai jellegű foglalkozás Kereskedelmi ügyintéző Eladó Irodai adminisztrátor, írnok Gazdasági ügyintéző Ügyféltájékoztató Piackutató, reklám- és marketingtevékenységet végző Ügyviteli (ügyfélforgalmi) jellegű foglalkozás Felszolgáló, vendéglátóipari eladó Rádióműsor-, televízióműsor-szerkesztő
22
Államigazgatási adatbázisok integrációja
Pályakövetés módszertani alapjai Államigazgatási adatbázisok integrációja Kutatási lehetőségek Néhány, az integrált államigazgatási pályakövetési adatbázis révén vizsgálható kutatási probléma: Pályakövetés-módszertani kutatások A felsőoktatás kibocsájtáson alapuló vizsgálata Felsőoktatási intézmények vonzás- és kibocsájtási körzete Munkaerő-piaci sikeresség képzési háttértényezői A felsőfokú képzés vertikális és horizontális munkaerő-piaci illeszkedése Az átmenet dinamikájának és jellemzőinek vizsgálata A munkaerő-piaci kilépés alakulása atipikus élethelyzetekben Munkaerő-piaci helyzet egyéni percepciója és objektív mutatói
23
Köszönöm a figyelmüket!
Kapcsolatfelvétel:
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.