Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A természettudományos alapkutatás minőségi és mennyiségi mérlegelésének néhány lehetőségéről Ésszerű tudománymetria BRAUN TIBOR ELTE, Szervetlen és Analitikai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A természettudományos alapkutatás minőségi és mennyiségi mérlegelésének néhány lehetőségéről Ésszerű tudománymetria BRAUN TIBOR ELTE, Szervetlen és Analitikai."— Előadás másolata:

1 A természettudományos alapkutatás minőségi és mennyiségi mérlegelésének néhány lehetőségéről Ésszerű tudománymetria BRAUN TIBOR ELTE, Szervetlen és Analitikai Kémiai Tanszék és MTA, Kutatásszervezési Intézet, Informatikai és Tudományelemzési Kutatócsoport

2

3 A tudományos szakirodalom minden tudás és ismeret tárháza, a tudományos kommunikáció alapvető eszköze, az egyetlen ellenőrizhető forrása a kutatási tevékenységet rögzítő eredményeknek a tudomány minden területén. A tudomány önszervező rendszer, melynek fejlődését információáramlásai vezérlik.

4 A tudományos alapkutatás működési mechanizmusával törvényszerűségeinek megismerésével foglalkozó szakterület, különösképpen információáramlásainak (a szakirodalom) kvantitatív elemzésével Kvantitatív értékelő tudománymetria TUDOMÁNYMETRIA (Scientometrics, Wissenschaftmetrie, Naukometria)

5 Lineáris rangsorok Abszolút számok alapján  publikációk  száma  publ./szerző  idézetek  száma  idézet / publ.  szintezett idézetek  relatív mutatók (idézet / referencia idézet) Százalékos részesedés  publikációk %-a  idézetek %-a A szakirodalom kvantifikálása alapján kialakítható mutatószámokDimenziók Egy dimenzió  lineáris rangsorok  idősorok  skálák Több dimenzió  térképezés  kétdimenziós relatív mutatók  háromdimenziós relatív mutatók  Chernoff arcok

6 A TUDOMÁNYMETRIAI MÉRLEGELÉSEK MEGBÍZHATÓSÁGA magas enyhe alacsonyenyhe Kis adathalmazok (kis osztályok, csoportok, egyének) AlapkutatásMérnöki és alkalmazott tudomány Nagy adathalmazok (országok, régiók, nagy egyetemek)

7  Geopolitikai régiók  Földrészek  Országok  Tudományterületek, alterületek, tématerületek A tudományos szakirodalom kvantifikálása alapján elemezhetők SZINTEK MAKRO MESO MIKRO  Egyetemek, karok, tanszékek  Kutatóintézetek, ezek alegységei  Kórházak  Kis kutatócsoportok  Egyének Elemzett közlemények, idézetek száma Elemzés statisztikai megbízhatósága

8 Objektív: - tárgyi - tőlünk független - tárgyilagos Releváns: - valamilyen szempontból szükséges - fontos - elengedhetetlen

9

10

11

12

13 A HIRSCH-INDEX TUDOMÁNYOS KUTATÓK TELJESÍTMÉNYÉNEK ÉRTÉKELÉSÉRE

14 arXiv:physics0508025 v2 10 August, 2005 PROCEEDINGS OF THE NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES (PNAS) 102 (2005) 16569, 25 November, 2005

15 A h INDEX AZ EGYÉN OLYAN PUBLIKÁCIÓINAK h SZÁMA, AMELYEK LEGALÁBB h SZÁMÚ IDÉZETET KAPTAK. AZ ÖSSZES TÖBBI PUBLIKÁCIÓJA ÉRTELEMSZERŰEN h- NÁL KEVESEBB IDÉZETET KAPOTT.

16

17

18

19 LIFE SCIENCES S.H.SNYDER:191 R.C.GALLO:154 B.VOGELSTEIN:151 T.KISHIMOTO:134 D.W.BALTIMORE:160 P.CHAMBON:153 S.MONCADA:143

20 FIG.2: Histogram giving number of Nobel-prize recipients in Physics in the last 20 years versus their h-index. The peak is at h-index between 35 and 39. Based on typical h values found, I suggest that (with large error bars) for faculty at research universities h ~ 12 should be a typical value for advancement to tenure (associate professor), and h ~ 18 for advancement to full professor. Fellowship in the American Physical Society should occur typically for h ~ 15 to 20. Membership in the US National Academy of Sciences should typically be associated with h ~ 45 and higher except in exceptional circumstances.

21

22

23 Társszerzőség (co-authorship) Önidézetek (self citation) Időablak (time window) Szakterület specificitás (field specificity) A HIRSCH-INDEX KÉRDÉSES VONATKOZÁSAI

24 EGYÉNEK KUTATÁSI TELJESÍTMÉNYÉNEK MÉRLEGELÉSE TUDOMÁNYMETRIAI MUTATÓSZÁMOK (KONVERGÁLÓ PARCIÁLIS MUTATÓSZÁMOK) IDÉZETTSÉGI SZÖVEGKÖRNYEZET VIZSGÁLATA PEER REVIEW FUTOTTAK MÉG NEVESÍTETT POZITÍV IDÉZETEK NEGATÍV IDÉZETEK NEVESÍTETT NEGATÍV IDÉZETEK

25

26

27

28

29

30 Szilárd:Csak a tényeket írom le – nem azért, hogy bárki is elolvassa, csakis a Jóisten számára. Bethe:Nem gondolod, hogy a Jóisten ismeri a tényeket? Szilárd:Lehet, hogy ismeri, de a tényeknek nem ezt a változatát.


Letölteni ppt "A természettudományos alapkutatás minőségi és mennyiségi mérlegelésének néhány lehetőségéről Ésszerű tudománymetria BRAUN TIBOR ELTE, Szervetlen és Analitikai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések