Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MNB tanárszeminárium Budapest, 2009. április 17. DOLCETA fogyasztói oktatási program a hálózaton dr. Pavluska Valéria Pécsi Tudományegyetem

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MNB tanárszeminárium Budapest, 2009. április 17. DOLCETA fogyasztói oktatási program a hálózaton dr. Pavluska Valéria Pécsi Tudományegyetem"— Előadás másolata:

1 MNB tanárszeminárium Budapest, 2009. április 17. DOLCETA fogyasztói oktatási program a hálózaton dr. Pavluska Valéria Pécsi Tudományegyetem valeria.pavluska@ktk.pte.hu

2 Miért született meg a Dolceta? Az Európai Unió tagországaiban szükségessé vált a fogyasztói tudatosság növelése és az európai fogyasztói jogok megismerése A megoldás valami más legyen, mint egy egyszerű információs anyag Legyen fogyasztói oktatási-képzési anyag minden tagállamban, az EU minden hivatalos nyelvén elérhető és felhasználóbarát formában

3 Mi a fogyasztói oktatás? A fogyasztói oktatás nélkülözhetetlen eszköz, mert Védi a fogyasztókat Segít a fogyasztóknak, hogy megfelelően informáltak legyenek Eszközt ad a fogyasztóknak ahhoz, hogy fogyasztóként aktív állampolgárok legyenek

4 Mi és ki van a Dolceta név mögött? A Dolceta egy interaktív online fogyasztói oktatási program Az EU valamennyi hivatalos nyelvén szabadon elérhető Az Európai Bizottság DGSANCO kezdeményezése a fogyasztók tájékoz- tatásának és képzésének fejlesztésére EUCEN - European Association for University Lifelong Learning – szerződő fél EAEA - European Association for the Education of Adults - koordinátor Partnerek - a 27 tagország nemzeti szakértői munkacsoportjai www.dolceta.eu www.dolceta.eu/mag yarorszag/index.php ec.europa.eu/consu mers/index_en.htm www.eucen.org www.eaea.org www.pte.hu

5 A EUCEN Dolceta team Projekt igazgató: dr. Pat Davies (pat.davies@univ-lille1.fr) Projekt menedzsment és koordinációs csoport Technikai csoport (Media Animation) Pénzügyi és adminisztrációs csoport

6 A nemzeti fejlesztő csoportok Minden országban modulonként szerveződnek a fejlesztő csoportok A fejlesztő munkát egyetemek, fogyasztói szervezetek és más szervezetek szakértői végzik Az elkészült anyagokat európai és nemzeti fogyasztói jogi, pedagógiai, illetve on-line oktatási szakértők véleményezik

7 A Dolceta program célközönségei A programot elsősorban az általános és középiskolákban, illetve a felnőttoktatásban dolgozó tanárok, trénerek számára tervezték Oktató- vagy referencia eszközként használhatják fogyasztói szervezetek, kis- és középvállalkozások, kormányzati szervek, civil szervezetek, közösségi oktatási programok és a sajtó képviselői is A program az egyéni fogyasztók önálló tanulására is alkalmas

8 Mitől egyedülálló a Dolceta? Az interaktív tanulásra helyezi a hangsúlyt a passzív információ-átadás helyett (kvízkérdések, feladatok) Egyablakos hozzáférést tesz lehetővé Egységes tartalmat biztosít minden ország számára a nemzeti szabályozáshoz és kultúrához igazítva Az egyetlen 27 tagállamra kiterjedő webes alkalmazás, melynek célja a fogyasztó- védelemmel kapcsolatos tananyagok (pl. óravázlatok és taneszközök) eljuttatása az oktatókhoz

9

10 A Dolceta története 1. szakasz – 2003. dec. – 2006. jún. Két modul fejlesztése a 25 tagállamban - Modul 1 – Fogyasztói jogok - Modul 2 – Pénzügyi szolgáltatások 2. szakasz – 2006. júl. – 2007. jún. Javítás, aktualizálás 3. szakasz – 2006. dec. – 2008. dec. Modul 1 és 2 fejlesztése Romániában és Bulgáriában Két új modul fejlesztése a 27 tagállamban - Modul 3 – A fogyasztók biztonsága - Modul 4 – Tanári szoba Javítás, aktualizálás

11 Jelenleg folyó fejlesztések 4. szakasz - 2007. dec. – 2009. dec. Modul 5 - Fenntartható fogyasztás (táplálkozás, megjelenés, közlekedés, lakás) Modul 6 - Általános érdekű szolgáltatások (távközlés, posta, közlekedés, energia- és vízszolgáltatás) 5. szakasz - 2008. ápr. – 2010. márc. Modul 7 - Pénzügyi kultúra tanári modul általános és középiskolai tanárok számára pénzügyi alapismeretek oktatásához (az M4-hez hasonló)

12 Tervezett fejlesztések 6. szakasz - 2011. közepéig Modul 8 - Élelmiszerbiztonság Modul 9 - Egészségügy, betegjogok Az elkészült modulok javítása, aktualizálása A weboldal korszerűsítése, javítása

13 A modulok életciklusa Egy szakértői tervező csoport (kb.10 ország képviselteti magát) a technikai csoporttal közösen összeállítja a modul tervét Konzultáció a partnerekkel a végleges tartalomról A nemzeti csoportok fejlesztő munkája Tesztelés valódi felhasználókkal és értékelés a fejlesztéssel párhuzamosan Nyilvánosságra hozás és terjesztés

14 Eddig elkészült anyagok Jelenleg 4 modul áll rendelkezésre Tartalmi modulok: - Modul 1: Fogyasztói jogok - Modul 2: Pénzügyi szolgáltatások (új!) - Modul 3: A fogyasztók biztonsága A Modul 4: Tanári modul óravázlatokat és más tanári segédeszközöket tartalmaz három korcsoport oktatásához, tanulásához Magyar nyelvű Dolceta oldal: www.dolceta.eu/magyarorszag/index.php www.dolceta.eu/magyarorszag/index.php

15

16 Adásvételi szerződés Árcímkézés Távkereskedelem Reklámozás A termékek és a szolgáltatások biztonsága Vitás ügyek elintézése Egységes piac Különleges kérdések 1. modul Fogyasztói jogok

17 2. modul Pénzügyi szolgáltatások A családi költségvetés kezelése Hitelezés Jelzálog Folyószámla fenntartása Fizetési eszközök Megtakarítások és befektetések

18 3. modul A fogyasztók biztonsága

19 4. modul Tanári szoba

20

21 Kompetencia-orientált tanulás Kompetencia-alapú fogyasztói oktatási modell (Competence Based Consumer Education Model - COBACE) FelmérésTervezés ÉrtékelésAlkalmazás

22 A kompetencia-orientált tanulás alapelvei Főszerepben a tanuló, nem a tananyag Értékeli a célcsoportot A tanulók mindennapi életéből és tapasztalataiból vett példákat használ Eszközöket ajánl az információk kezeléséhez A tanulási megközelítésekkel képessé teszi a tanulókat a reflektálásra Szakértőket von be a tanulási folyamatba Integrált módon teszi változatossá a tudás, az attitűdök és a képességek fejlesztéséhez használt módszereket

23

24

25 Az óratervek tartalma Fejezet – kompetencia Óra címe Időtartam – óraszám Korcsoport Tantervi összefüggés Tanítási és tanulási eszközök A tanulás célja, eredményei - készségek - attitűdök - ismeret és megértés A tanítás, tanulás folyamata (lépésról-lépésre) Összefoglalás Források és kapcsolódások

26 Tanítási, tanulási eszközök PowerPoint prezentáció Információs lapok Történetek Szerepjátékok Szituációs kártyák Esettanulmányok Munkalapok Kártyák Video klipek Kvízek, tesztek

27 Program disszemináció Közös megoldások - Kiadvány - Tanári füzet - Vizuális anyagok: (plakát, matrica, bookmark, egységes megjelenés, stb.) - Direct mail (címlista!) - Európai és nemzeti események (pl. konferencia, szeminárium) Egyedi megoldások - Web-linkek (pl. Sulinet, Tudatos vásárló) - Szakmai hálózatok (pl. Konzultatív Fórum) - Egyedi alkalmazások

28 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "MNB tanárszeminárium Budapest, 2009. április 17. DOLCETA fogyasztói oktatási program a hálózaton dr. Pavluska Valéria Pécsi Tudományegyetem"

Hasonló előadás


Google Hirdetések