Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
MinőségBIZTOSÍTÁSI információs rendszerek
DÉRI ZOLTÁN GYTK, SE MinőségBIZTOSÍTÁSI információs rendszerek
2
Követelmények, háttér anyagok, célok
Az órákon elhangzottak (mindennapi példák csak példák...) Ajánlott irodalom: Homonnay Gábor: „Alkalmazási rendszerek” tankönyv Különösen a 2., 3. és 4. fejezetek Nincs még pontos információm Vizsgakérdések alapján, Célom mb-i szemlélet kialakítása asszertív kommunikáción alapuló kooperációhoz, hasonló/egyedi események felismeréséhez 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
3
Forrásként felhasznált anyagok
Homonnay Gábor SE, 2008 /Eredeti ea nem tartalmazott ábrákat/ Logisztikai Mérnök mesterképzés - Logisztikai Informatika Dr. Kovács János 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
4
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Kérések (HG) Ha valamit nem ért, kérdezze meg! Jó (informatikai) környezetben nem szégyen kérdezni! A probléma a fontos, nem a megoldás vagy a technikai részletek! Az IT technika kb. 3 év alatt elavulhat(DZ). A probléma megmarad. Próbálja egyszerűsíteni a dolgokat! Minél egyszerűbb, annál jobb! Egyszerűsítés nem jelenthet kezeletlen problémát (DZ) Fokozatosan haladjon! Nagy lépéseket nehéz egyszerre jól megoldani! 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
5
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Tematika Alapfogalmak Információs rendszer fogalma Vállalati alkalmazási rendszerek Biztonsági követelmények, IT Biztonság, Felhasználó jog. Minőségmenedzsment információs rendszerek A mai környezet Alkalmazások fejlesztése, bevezetése, használata Alkalmazási rendszerek ellenőrzése Elektronikus rekord, elektronikus aláírás A felhasználó kritikus feladatai Felhasználói igények megfogalmazása Felhasználók tesztelési feladatai Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2011 február 25.
6
Az információs rendszer fogalma
Az „információs” jelző tartalma. Az IR-t alkotó tényezők Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2011 február 25.
7
Definíciók, alapfogalmak
Információ-technológia: informatika Számítástechnika: adatgyűjtés, adattárolás*, adatfeldolgozás és információ továbbítás módszereivel foglalkozik. Telekommunikáció: technikai eszközök összessége: hardver, szoftver, hálózatok, alkalmazói rendszerek. A vállalatok szervezeti struktúrája kialakításánál figyelembe kell venni a szervezet profilja szerinti alaptevékenység területén alkalmazott információ-technológia sajátosságait is. *pl.: adat-fájl (file) tárolása (névkezelés, áttekinthetőség, könyvtármélység-szintek behatároltsága (DZ) Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2011 február 25.
8
A vállalat, mint rendszer
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2011 február 25.
9
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
adatoknak (információknak), a velük kapcsolatos információs eseményeknek, a rajtuk végrehajtott információs tevékenységeknek, az előzőekkel kapcsolatos erőforrásoknak, az információk felhasználóiknak, ill. a fentieket szabályozó szabványoknak és eljárásoknak szervezett együttese Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2011 február 25.
10
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Varázsszavak komplex integrált vezetői információs rendszer Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2011 február 25.
11
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Az adat Az adat értelmezhető, de nem értelmezett ismeret informálás, kommunikálás a közlés momentumai: formai » a közlés módja tartalmi » átvitt ismeret az értelmezhetőség feltételei, lépései észlelhető, érzékelhető, felfogható, megérthető Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2011 február 25.
12
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Az információ Az információ új ismeretté értelmezett adat a matematikai információ elmélet - embertelen az információ elsősorban minőség számítástechnikusok: azt hiszik hogy a számítógépen információkat tárolnak és kezelnek Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2011 február 25.
13
Az információ értelmezése
A szervezet állapot-változásának jelei Jel Érzékelt jelek Nem érzékelt jelek Adat Cselekvés irányítására alkalmazható jelek Cselekvés irányítására nem alkalmazható jelek INFORMÁCIÓ Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2011 február 25.
14
Információs tevékenység
adatkezelési műveletek: nem születnek új ismeretek adat-előállítási műveletek: új ismeretek születnek vezérlési műveletek: résztevékenységek összehangolása Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2011 február 25.
15
Információs tevékenység
Információs tevékenységnek az adatok kezelését és előállítását célzó illetve az előbbieket vezérlő műveletek szervezett egységét tekintjük. 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
16
Az információrendszer funkciói
adatok összegyűjtése (INPUT) " tárolása (STORAGE) " továbbítása (TROUGHPUT) " feldolgozása (PROCESS) " megjelenítése (OUTPUT) 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
17
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Információs esemény Információs eseménynek az információs tevékenységet kiváltó illetve az azt lezáró momentumot nevezzük. (a tevékenység az az adatfeldolgozási egység, amelyet a felhasználói igény indító és lezáró eseményei határolnak) 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
18
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Információs esemény a változás váltja ki az eseményt mi a változás? számítástechnikus: kötegelt feldolgozás informatikus: program elindítása, hanem maga a változás az információs esemény az állapot változása: különleges esemény ravasz [trigger] valamivel le is kell zárni 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
19
A tevékenységek vertikális absztrakciója
Rendszer rendszerrész funkció tevékenység 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
20
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Feldolgozási fok A teljes végrehajtandó tevékenységi láncolatot alkotó adatkezelési és adat-előállító műveleteket milyen arányban automatizálják feldolgozási lánc elölről nyitott hátulról nyitott 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
21
Információs erőforrások
a cél és az eszköz fontossági sorrendje a rendszer és az erőforrás dialektikus egysége 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
22
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Erőforrás Az IR fejlesztéséhez és működtetéséhez szükséges időt, pénzt és technikai eszközöket - hardver illetve szoftver - tekintjük. 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
23
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Felhasználók A felhasználó az ismeretekkel kapcsolatban álló embercsoport ismeretátadás végső felhasználó alkalmazási felhasználó adatszolgáltató - adatfelhasználó a vezetők felelőssége 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
24
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
A szabványokról konvenció (megegyezés) szabványok és szabványos eljárások nyílt rendszerek - rendezetlen kereskedelem eligazítás, korlát, tájékoztatás A szabvány az IR valamilyen tényezőjére vonatkozó megegyezés 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
25
Informatikai stratégia fejlesztésének főbb lépései
Stratégiai elemzés Célok: informatikai szempontból az az állapot, ahová el kell jutni a menedzsment, és más szakterületek igényeinek a felmérése Környezet: a jelenlegi informatikai rendszerek és eszközök a számba vehető rendszerek, informatikai piac Erőforrások milyen erőforrások szükségesek a célok eléréséhez Stratégiai választás/döntés alternatívák kidolgozása a jelenlegi rendszer továbbfejlesztése vagy új rendszer megvalósítása standard rendszer adaptálása vagy cél fejlesztés vagy a kettő kombinálása milyen lépések szükségesek a célul kitűzött állapotok eléréséhez alternatívák értékelése: előnyök/hátrányok értékelése, választási javaslat stratégiai választás az alternatívák kritériumai alapján: az alternatíva megvalósítható-e? beilleszthető-e a szervezetbe? elfogadtatható a döntéshozókkal? 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
26
VÁLLALATI STRATÉGIA / QMS ??? / Informatikai stratégia
HR stratégia Pénzügyi stratégia Logisztikai stratégia Marketing stratégia Informatikai stratégia támogatja az összes többi stratégia megvalósítását Informatikai stratégia 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
27
Egész vállalatra kiterjedő integráció:
egységes információs rendszerben integrálódnak: a vezetői információs funkciók, a vezetői döntés-támogató funkciók, az üzleti tranzakciós funkciók. Vállalatirányítási információs rendszer Vezetői információs rendszer Tranzakció feldolgozás Vezetői információk döntéstámogatás Vezetői Pénzügy, számvitel Kontrolling Értékesítés Termelés-irányítás 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
28
Telekommunikáció – Biztonsági követelmények
2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
29
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
IT-IR veszélyek 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
30
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Az IT-biztonság 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
31
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
A működési biztonság az adatok rendelkezésre állását, és a hozzájuk kapcsolódó alkalmazói rendszerek funkcionalitását teszi lehetővé. Kritériumai: A hibaáthidalás folyamatának kialakítása, Az újraindítási képesség megvalósítása, A rendszer funkcionalitásának biztosítása. 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
32
Az információ-biztonság
az adathoz illetéktelen hozzáférés kizárása, az adat titkosságának, az adat sértetlenségének, az adat hitelességének biztosítása, illetve a letagadási lehetőség kizárása. 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
33
Biztonságos IT-rendszer
Biztonságos rendszer nem létezik! (Pillanatnyi) állapot Adott (megkívánt) szint A biztonságos IT-rendszer = A rendszer működési állapotának fenntartása. 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
34
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
A védelem költsége 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
35
Az informatikai biztonság
Az informatikai rendszer azon állapota, amelyben a kockázatokat elfogadható intézkedésekkel, elviselhető mértékűre csökkentettük. 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
36
A biztonságban érintett elemek
az informatikai rendszer fizikai környezete és infrastruktúrája, hardver rendszer, szoftver rendszer, kommunikációs, hálózati rendszerek adathordozók, dokumentumok és dokumentáció, személyi környezet (külső és belső). 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
37
Az IT-biztonság megteremtése
Elsődlegesen a menedzsment feladata! Biztonságpolitika, Biztonsági stratégia, Operatív biztonsági tevékenység Folyamatos felügyelet, Ellenőrzés, Etikus Hackerek alkalmazása (DZ) Szankcionálás 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
38
Biztonsági stratégia Meghatározzuk a védelmi célokat,
Kiválasztjuk és elhatároljuk azokat a területeket, amelyeken a biztonsági rendszereket kialakítani és az intézkedéseket érvényesíteni kell, Meghatározzuk a biztonsági tervezés módszerét, Körvonalazzuk a minimális követelményeket, Megtervezzük és ütemezzük az intézményre vonatkozó biztonsági intézkedéseket, beleértve a katasztrófa-elhárítást is, Meghatározzuk a követhetőség és a menedzselhetőség követelményeit, valamint a felügyelet és az ellenőrzés rendszerét.
39
IT-biztonság megteremtése
IT-biztonság tervezésének módszerei A kockázatelemzés, A kritikus működési jellemzők elemzése, Az értékek sérülési hatásainak elemzése. IT-biztonság tervezésének folyamata a védelmi igények feltárása fenyegetettség elemzés kockázatelemzés kockázat-menedzselés 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
40
IBISZ - Informatikai Biztonsági Szabályzat
egy olyan belső-szervezeti intézkedés együttes, amely a szervezeten belül működtetett informatikai rendszerekre vonatkozóan szabályozza a biztonsági intézkedéseket, szervesen illeszkedve a hatályos jogszabályokhoz és a szervezet egyéb működési és ügyrendi előírásaihoz. IBIR – Információbiztonsági irányítási rendszer 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
41
Információ biztonsági modell
Shannon-Weaver modell Bizalmasság Sértetlenség Rendelkezésre állás Bell-Lapadula modell Biba modell Clark-Wilson modell Kínai fal modell Biztonsági szabályzatok
42
Az IT-biztonság megfelelőségének tanúsítása
TCSEC, ITSEC, Common criteria BS 1799 MSZ/ISO 17799 ISO/IEC :2005 ISO/IEC : Alapelvek és szótár ISO/IEC : IBIR tanúsítási szabvány ISO/IEC : Útmutató (2007) ISO/IEC : Kialakítási irányelvek (2007) ISO/IEC : Metrikák és mérés (2007) ISO/IEC : Kockázatkezelés (?) 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
43
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
2011 február 25.
44
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
2011 február 25.
45
Felhasználói jogosultságok kezelése
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2011 február 25.
46
Felhasználói jogosultságok kezelése
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2011 február 25.
47
Felhasználói jogosultságok kezelése
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2011 február 25.
48
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Példa Termékkövetés 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
49
Termék mozgása a gyártás során
2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
50
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
A termék útja 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
51
Követési rendszerek feladata
Termékek gyors és pontos azonosítása Termékek eredetének meghatározása Termék „tartózkodási helyének” meghatározása Termék adminisztrációja CÉL: hatékony, gyors információszerzés és feldolgozás tervezés, irányítás 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
52
Termékek követésének célja
Teljes életúton eredet igazolása, Logisztikai folyamatok során hatékonyság növelése Azonosítás eszközei: vizuális azonosítás – külső jegyek, belső tulajdonságok – fizikai, kémiai, biológiai, ... kapcsolódó eszközök "saját" adatok "kapcsolt" kísérő adatok 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
53
Termék nyomon követésének hatása
2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek #53
54
Azonosítási lehetőségek
egyedi csoportos off-line (emberi leolvasás) on-line kontaktus (mágneses, chip) kontakt mentes (vonalkód, RFID, kamera) Háttér informatikai rendszer
55
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Vonalkód EAN-13 EAN-8 UPC-A UPC-E Interleaved 2 of 5 Codabar Code 39 Code 93 Code 128 PDF-147 Datamatrix 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
56
Rádiófrekvenciás vagyontárgy-azonosítás (RFID)
Tag Reader nagyobb információtartalom Az adatokat rádióhullám segítségével továbbítja Ellenálló a környezetével szemben Egyszerre több tag beolvasható Van újraírható változata 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
57
Azonosítási mód kiválasztása
Termék követési rendszer létrehozása előtt célszerű megvizsgálni: Vállalat igényei Termékkövetéstől várt információk Termék útja a vállalaton belül Termék teljes életútja Jogszabályi kötelezettségek 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
58
Milyen a jó azonosító rendszer?
figyelemmel van az objektum jellemzőire, alkalmazkodik a felhasználási környezethez megfelel a felhasználás követelményeinek 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
59
kiválasztás szempontjai
cél figyelembe vehető megoldások technikai feltételek, problémák költség eredmény/ráfordítás ráfordítás ≠ költség! 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
60
Veszélyek, problémák Totális követési rendszer
jogi problémák, erkölcsi kételyek, Információ szabadsága védelme vírusok adatbázisok elleni támadás "Számon tarthatják, mit telefonoztam s mikor, miért, kinek. Aktákba írják, miről álmodoztam s azt is, ki érti meg. És nem sejthetem, mikor lesz elég ok előkotorni azt a kartotékot, mely jogom sérti meg." (József A. Levegőt)
61
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
10 perc szünet Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2011 február 25.
62
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Fontos! (HG) Figyeljenek az alkalmazásokra: éljenek együtt velük próbálják megérteni a részleteket is legyen saját véleményük tartsák szem előtt, hogy az alkalmazásokat a felhasználók irányítják a felhasználói követelmények legyenek pontosak: egyértelműek, teljesek, mérhetőek az ellenőrzéseken legyen hangsúly A „háztartási” (takarítási stb.) munkákat ne hanyagolják el 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
63
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
A felhasználó helye Optimális lenne, ha: Ő használja a rendszert. Elvileg egyedül, az informatikus csak a háttérben van segítségként. Neki kell megvédenie a rendszert egy ellenőrzés alkalmával Ezért ő irányít: a felhasználói követelmények megfogalmazásával 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
64
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
De A felhasználót nem készítettük fel erre a feladatra Ezért az optimális kép egyelőre csak cél Sokszor a felhasználó nagyon a „pálya szélén” érzi magát Az optimálistól annyi eltérés engedhető, amennyi a működés megfelelőségét nem zavarja (szervezettől, létszámtól függ) – hiba kockázatát kontrollálni kell (DZ) 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
65
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
De (2.) A vezetés hozzáállása döntő Lead-e feladatot az alkalmazás követelményeinek megfogalmazásakor? Delegál-e szerepkört a változások menedzseléséhez? A szervezet nagysága is fontos Világcég csak egységesen működhet Világcégben a helyi, egyéni érdekek másodlagosak A felhasználó feladata, hogy (minden körülménytől függetlenül) mindenkor legyen véleménye a saját munkájáról, a szervezettségről, a kapcsolódó folyamatokról, a lehetséges és célszerű változásokról 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
66
Információs rendszerek (HG)
Az információs rendszer: ellenőrzötten begyűjti, minősíti, kódolja, rendszerezi – feldolgozza, biztonságosan tárolja, kimutatja, archiválja az adatokat, információkat. Mindegyik jellemző egyaránt fontos! (A továbbiakban csak gazdasági-adminisztrációs alkalmazásokról beszélünk, a műszaki-technikai alkalmazásoktól eltekintünk) 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
67
Vállalati alkalmazási rendszerek
Adatfeldolgozások (tranzakciós rendszerek – adattárházak) Irányítási-vezérlési alkalmazások Tervezési-szimulációs alkalmazások Ügykezelési (munkafolyamat – Workflow) alkalmazások Dokumentum feldolgozások Tudást megőrző alkalmazások és ezek keverékei 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
68
Alkalmazási rendszerek
Az egységesség szempontjából: Centralizált alkalmazások Decentralizált alkalmazások Nem az alkalmazás végpontja, hanem az alkalmazás mögötti adatbázis szervezése dönti el a kérdést Léteznek a központi és az osztott megoldások funkciónkénti vagy funkciócsoportonkénti keverékei 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
69
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Példák Egy alkatrészgyártó világcég koreai központi adatbázist használ. A magyar egység ekkor egy centralizált alkalmazás egy része A Koreában beállított funkciókat lehet használni A központi adatbázis Koreában van, saját hálózaton vagy Interneten keresztül használják az alkalmazást Szükség lehet úgynevezett „lokalizációra”, azaz helyszínre szabásra Egy nemzetközi csoporthoz tartozó cukorgyár saját alkalmazást készített és használ Decentralizált alkalmazásról van szó Általában kapcsolódások vannak a központi alkalmazásokhoz (elsősorban vezetői információk, pénzügy stb.) 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
70
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Napjaink realitásai Az informatikai és informatikai változási projektek kb. 10 százalékában van teljes siker Kb. 40 százalékban sérül valami: Funkcionalitás Határidők Költségek A projektek kb. 50 százaléka kudarcos (lényegében vagy teljesen eredménytelen) 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
71
Napjaink realitásai (2)
Biztonság (rendszer- és adatvédelem) kérdéses Ellenőrzöttség fokozódik Hitelesség kérdéses Hibamentesség csak álom Bonyolultság – összetettség – egyre nől Irreális elképzelések indítanak Nagy alaprendszerek hiánya (és itthon összekapcsolási tilalmak) Azonosítási nehézségek, kód kavalkádok 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
72
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
A téma megközelítései Most funkcionális beágyazottságukban nézzük őket Folyamat szemléletben Azokon belül témánként Azokon belül al-témánként Lehetne a megközelítés más: Tipikus példákon át (HG ajánlott irodalom) Alkalmazási stílusonként A használt adatok szerint 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
73
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
A megközelítés előnye A vállalati összműködést nézzük (rendszerszemlélet) A kapcsolatok szemléletesebbek Erre halad a világ: Folyamatfelelős, Üzleti folyamat menedzser, Elnevezések hódítanak: Chief Flow Officer, Business Information Officer stb. SOA – Service Oriented Application, ahol a szolgáltatások egyes folyamatok) 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
74
minőségbiztosítási információs rendszerek
KLASSZIKUS PÉLDA: Informatika + belső és külső logisztika Mi a logisztika ? ELLÁTÁSI LOGISZTIKA TERMELÉSI LOGISZTIKA ELOSZTÁSI LOGISZTIKA BELSŐ SZÁLLÍTÁS/RAKTÁROZÁS TERMELÉS TERVEZÉS/IRÁNYÍTÁS KÜLSŐ SZÁLLÍTÁS KÜLSŐ SZÁLLÍTÁS HULLADÉKKEZELÉSI LOGISZTIKA 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
75
minőségbiztosítási információs rendszerek
Folyamatok, tevékenységek A működés átgondolása Elemekre bontott darabokban Amely elemek fa-szerkezetszerűen összefüggnek Adatok Az eredményekben elvárt adatok Az eredményekhez szükséges további adatok Bemenő adatok Az adatok állandósága szempontjából Törzsadatok Forgalmi adatok 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
76
KLASSZIKUS PÉLDA: Informatika + belső és külső logisztika
minőségbiztosítási információs rendszerek KLASSZIKUS PÉLDA: Informatika + belső és külső logisztika 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
77
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
KLASSZIKUS PÉLDA: Informatika + belső és külső logisztika Az idő szerepe Törzskönyvi státusz megváltozása (véglegminta, alaki hibás fhe), Készlettartalék képzés – Hiánycikk (OOS-Out of Stock) kockázat megelőzése/kezelése 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
78
Az értéklánc információs folyamata
kis- keres-kedő vásárló alap- anyag- gyártó alkat- rész gyártó vég-termék gyártó nagy- keres- kedő nyers- anyag- gyártó B2B B2C 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
79
Információ áramlás a logisztikai rendszerben
Információ- és pénzáramlás iránya Megren- delések Gyártás tervezés Piaci igények Beszerzés Termelés Elosztás Szállítók GYÁRTÓ Vásárlók Anyag-, energiaáramlás iránya 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
80
minőségbiztosítási információs rendszerek
Öt (részben minőségbiztosítási) folyamat Beszerzés Készletezés Termelés Értékesítés Vevőszolgálat Mindegyiken belül értelmezhetünk tervezést, irányítást, elszámolást, elemzést Hatodik folyamat maga a minőségbiztosítás Egyszerűsítés miatt eltekintünk a további folyamatoktól 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
81
PÉLDA: Informatika + belső és külső logisztika
minőségbiztosítási információs rendszerek PÉLDA: Informatika + belső és külső logisztika Beszerzési folyamat Készletezési folyamat Termelési folyamat Értékesítési folyamat Vevőszolgálati folyamat Minőségbiztosítás-Minőségirányítás 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
82
minőségbiztosítási információs rendszerek
A téma: Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezési folyamat Készletezés minőségbiztosítása Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
83
Egy funkció: szállító kezelés
Törzsadat kezelés Szállítóhoz kapcsolódó minősítő adatok kezelése Törzsadat: egy hosszabb időszak alatt változatlan adat, egyszer visszük be az alkalmazásba – törzsadatként -, és az alkalmazás minden szükséges helyre beilleszti 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
84
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Tipikus törzsadatok Cikktörzs, terméktörzs Szállító-törzs Vevő-törzs Személyi törzsadatok Minőségi vizsgálatok törzsadatai Minőségi megfelelőségek törzsadatai 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
85
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Tipikus alkalmazások A téma: Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Szállító adatai Általános adatok Validált szállító Megbízhatósági adatok Szállító kezelés Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezési folyamat Készletezés minőségbiztosítása Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
86
Funkció: anyagkészlet kezelés
Készletezés a megrendeléstől a felhasználásig vagy kiselejtezésig A minőséget befolyásoló anyagok minőségi állapotainak kezelése, nyilvántartása Kritikus elem: a megfigyelés egysége (tétel) – amilyen mélységig valóban lehet követni 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
87
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Tipikus alkalmazások Cikktörzs adatai Azonosító Általános adatok Szállítói adatok Minőségbiztosítási adatok (lejárat!) Raktározási adatok A téma: Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Anyagkészlet kezelés Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezési folyamat Készletezés minőségbiztosítása Készlet adatai Azonosító (tételenként!) Mennyiség Minőség Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Mozgások adatai Azonosító (tételenként!) Dátum Gazdasági esemény Mennyiség Minőség Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
88
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Funkció: LIMS Minőségellenőrzési adatok kezelése (laboratóriumi információkezelő rendszer - validált, QP-kontrollált rendszer) CoA és/vagy CoC elérhetőség-letöltés Gondoljuk meg, hogy a MEO adatok hol és hogyan keletkeznek, mire használjuk őket? 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
89
Tipikus alkalmazások A téma: Minőségellenőrzési alapadatok (LIMS)
Cikktörzs adatai Azonosító Vizsgálati adatok Határértékek A téma: Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Minőségellenőrzési alapadatok (LIMS) Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Vizsgálati törzsek Azonosító Eszközök Vizsgálatok -Időtartam, költség -Segédanyag Készletezési folyamat Készletezés minőségbiztosítása Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Eszköz törzsek Azonosító Leterhelések Kapacitások Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Vizsgálati eredmények Azonosító Végrehajtási adatok Eredmények Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása
90
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Funkció: vevő kezelés Vevők törzsadatai Vevőkhöz kapcsolódó „történetek” 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
91
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Tipikus alkalmazások A téma: Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Vevő adatai Általános adatok Hitelképesség Reklamációs adatok Kinnlevőség Halmozott értékesítési adatok Készletezési folyamat Készletezés minőségbiztosítása Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Vevő kezelés Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
92
Funkció: termék kezelés
Termelés adatai A termékek adatai Értékesítési adatok Vegyük észre a kapcsolódásokat az anyagoktól a vevőszolgálatig! Vegyük észre a funkció összetettségét! 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
93
Tipikus alkalmazások A téma: Termék kezelés Cikktörzs adatai
Azonosító Minőségi adatok Kereskedelmi adatok A téma: Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Termelés adatai Azonosító (tételenként!) Dátum Gazdasági esemény Mennyiség, minőség Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezési folyamat Termék kezelés Készletezés minőségbiztosítása Készlet adatai Azonosító (tételenként!) Elhelyezés Mennyiség, minőség Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Értékesítés adatai Termék azonosító (tételenként!) Dátum Vevő Mennyiség Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása
94
Funkció: vevőszolgálat
Látszólag a folyamat vége, de megannyi visszautalással korábbra Jó példa az automatikus ügykezelés beágyazására (intézkedés indulhat reklamáció alapján) 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
95
Homonnay Gábor: minőségbiztosítási információs rendszerek
Tipikus alkalmazások Cikktörzs adatai Azonosító Minőségi adatok Kereskedelmi adatok A téma: Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Értékesítés adatai Termék azonosító (tételenként!) Dátum Vevő Mennyiség Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Készletezési folyamat Készletezés minőségbiztosítása Reklamáció adatai Azonosító (tételenként!) Dátum Kifogás Kivizsgálás adatai Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Intézkedések Azonosító (tételenként!) Reklamáció, kifogás Kivizsgálás adatai Vevőszolgálat, reklamáció Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása Homonnay Gábor: minőségbiztosítási információs rendszerek 2008 február 15.
96
Funkció: minőségbiztosítási adatok
A minőségszabályozás adatai is rendszerbe illeszthetők, kezelhetők FP Specifikáció / FAI specifikáció / Globális és helyi specifikációk nyilvántartása – FMCG termékek Homonnay Gábor: minőségbiztosítási információs rendszerek 2008 február 15.
97
Tipikus alkalmazások Spec. QA adatok kezelése A téma:
Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Szabályzatok Személyi adatok Intézkedések Auditok Környezeti adatok stb Készletezési folyamat Készletezés minőségbiztosítása Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
98
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Integrált alkalmazás Integrált = egy adat egyszer (ellenőrzötten!) megy be az alkalmazásba, és minden szükséges helyre automatikusan eljut Egymásba érő folyamatok Gyakorlatilag eltűnnek az alrendszer határok Sok beépített automatizmus 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
99
Tipikus alkalmazások A téma: Integrált vállalatirányítási rendszer
Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Szabványos elemeivel szinte mindent lefed Készletezési folyamat Készletezés minőségbiztosítása Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
100
Az integráltság adottságai (HG)
Bonyolult, amit tapasztalat nélkül nehéz átlátni „Adagonként” kell megérteni, de bevezetni is Már a bevezetés kezdetén látnunk kell a leendő véget, ahová eljutunk (minden összefüggést kezdettől kell beépíteni!) 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
101
Minőségi költségek kezelése
Minőségi költség elemek származnak minden folyamatból Az egyes folyamatoknál nem beszéltünk az elszámolási, könyvelési háttérről, itt azt használjuk Minőségi költségeket könnyen összegyűjteni ezért integrált rendszerekből lehet A költségek egy részét nem könnyű beszerezni, felosztás alapján juthatunk hozzá (kontrolling modul) 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
102
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Tipikus alkalmazások Látható költség Minőségi költségek kezelése A téma: Minőségbiztosítás minőségbiztosítása Rejtett költség Beszerzési folyamat Beszerzés minőségbiztosítása Minden funkcióból összegyűjteni a minőségi költségek elemeit MEO költségei Nem megfelelő termékek költségei Szabályozások, oktatások költségei Validálások költségei Stb. Készletezési folyamat Készletezés minőségbiztosítása Termelési folyamat Termelés minőségbiztosítása Értékesítési folyamat Értékesítés minőségbiztosítása Vevőszolgálati folyamat Vevőszolgálat minőségbiztosítása 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
103
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Egy aktuális téma CRM – Customer Relationship Management, vevőkapcsolatok kezelése Sok (elsősorban kereskedelmi vagy szolgáltató) cég erre fűzi fel az alkalmazásait Értékesítésen túl a vevő minden tulajdonságát, sőt hobbiját felmérni, hogy minél részletesebb ajánlatokat lehessen adni 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
104
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Alkalmazás típusok Papír kartonokon vagy füzetekben Excel táblákban Statisztikai programcsomagok Tranzakciós adatfeldolgozó rendszerek Laboratóriumi információkezelő rendszerek Integrált alkalmazásokban Ügykezelő (munkafolyamat) alkalmazások Szerkezet nélküli adatok kezelése 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
105
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
A kritikus adatok Azonosítás Minőségi állapot Lejárat kezelése Minták adatai Megfelelőségek 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
106
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Azonosítás Azonosítás alapja: csak a megcélzott elemet értsük alatta Beszélő kódok – sorszámok Példák beszélő számokra: reptér, személyi szám A beszélő számok tulajdonsága: romlik, egyes részek intervalluma betelik Sorszámok mellett sokféle megjelölő adatot alkalmazunk 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
107
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Azonosítás (2) Cikk és tétel azonosítás Cikk: azonos minőségi, pénzügyi, készletgazdálkodási és egyéb jellemzőkkel leírt fajta Tétel: az együtt kezelt készlet egység Cikkszám és tételszám ma általában sorszámmal leírt adat 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
108
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Azonosítás (3) Címkével Vonalkóddal Rádiófrekvenciás címkével Automatikus leolvasás címkén, csomagoláson Távolság, irány, méret Címke méret, tárgy méret Több szabvány változat Helyettesítésről gondoskodni kell Sérülés estén, hiány esetén Nyomtatásukhoz, készítésükhöz speciális eszköz kellhet Alkalmazásuk tapasztalatot igényel (formai kérdések, történeti problémák stb.) 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
109
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Minőségi állapot Különféle minőségi állapotot leíró kód (ez általában beszélő kód) Három állapotot minden minőségügyi alkalmazás kezel: Minősítetlen állapotú (Q), Elfogadott minőségű (A), Visszautasított minőségű (R) Finomabb minőségekhez második kód alkalmazható 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
110
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Lejárat kezelése Lejárat kezelése egyrészt törzsadat, másrészt forgalmi adat Törzsadat a lejárat elvi hossza (pl. minőségét megőrzi 3 hónapig) Forgalmi adat a konkrét lejárati dátum vagy az elvi hosszt indító dátum (köznapian a gyártás dátuma) Kérdéses, hogy mitől indítjuk a lejárat számítását, újraszámítását 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
111
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Minták adatai Minták minél pontosabb beazonosítására Miből, honnan, mikor, ki vette, Mi történt már vele stb. Részben törzsadat, részben forgalmi adat Mondjanak példát a törzsadatként értelmezett minta adatra! Mondjanak példát a forgalmi adatként értelmezett minta adatra! 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
112
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Megfelelőség A vizsgálatok különböző esetekben elfogadható értékeit tartalmazza Az automatikus minősítés mércéje Formájuk szerint: Számmal leírt adatok Értékkészletből választott adatok Szabad szöveges adatok 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
113
A minőségbiztosítási alkalmazás további kérdései
Az eddig megismert részletekről írni kell a felhasználói követelményekben, mert pontosan be kell azonosítani, hogy milyen alkalmazást szeretnénk Sok további olyan elem van, amelyekről előzetesen szintén határozni kell. Ezekről a felhasználói követelmények megfogalmazásakor lesz szó 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
114
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
Árak, költségek Papír kartonokon vagy füzetekben Főleg szervezési- és bérköltség Excel táblákban Mint papíralapúnál Statisztikai programcsomagok Néhány százezer forint + szervezési költség Tranzakciós adatfeldolgozó rendszerek Néhány milliótól tízmilliókig (alább mind: szervezés+hardver+szoftver) Laboratóriumi információkezelő rendszerek Néhány tízmillió forint Integrált alkalmazásokban Néhány tízmilliótól százmilliókig Ügykezelő (munkafolyamat) alkalmazások Néhány milliótól tizenmillióig Szerkezet nélküli adatok kezelése Előre becsülhetetlen, feladattól függ 2011 február 25. Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
115
Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek
10 perc szünet Déri Zoltán: minőségbiztosítási információs rendszerek 2011 február 25.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.