Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Fejfedők a XV. sz-i festményeken
válogatás Németh Katalin és Szalma Judit 2012
2
A kor divatja a végső kifejlődését a XV
A kor divatja a végső kifejlődését a XV. században Burgundiában érte el, melyhez akkor Franciaország nyugati-,és északi része,a mai Belgium és Hollandia is tartozott. Ez az egész század folyamán tartott,addig, amíg a hercegség a politikában is vezető szerepet játszott. Merész Károly trónra lépése után /1468/ még udvaroncai fekete gála öltözetét is előírta. Ez a század mutatja a legváltozatosabb és leggazdagabb képet fejdíszek terén is. Megjelentek különböző félgömb,henger, később kúp és gúla formájú fejfedők. Akadt egy-két túlzás is,így a vállaknál jóval szélesebb,magas,szarvszerű fejdísz /amellyel az akkori ajtókon nagyon nehéz volt átférni/,alatta vastagon elhelyezett hurkákat és kosárszerűvé szélesített gyűrűket tornyoztak a fülre. A század húszas éveiben keletkezett és jött divatba a henninnek nevezett,cukorsüveg formájú fejdísz,amelynek anyaga kemény karton vagy egy finom anyaggal bevont drótváz,középről kiindulva kétoldalt az arcot keretező áttetsző anyaggal szegélyezve. A süveg végéről hosszú fátyol lógott le. Később a süvegre,dupla, drótra kifeszített szárnyszerű fátylat erősítettek.1428-ban Párizsban hadjáratot indítottak a henninek ellen,száznál többet fáklyán nyilvánosan elégettek,de az eredmény átmeneti volt. Később még magasabbra nőtt, még többen hordták. Régi formájában máig megmaradt az algíri zsidó nőknél, a későbbi forma pedig Normandia népi viseletében.
3
Hans Memling: Marie Moreel képmása, németalföldi csonkakúp formájú főkötő áttetsző fátyollal
Rogier van der Weyden:Női portré
4
Rogier van der Weyden: Női portré
Petrus Christus: Térdelő donátornő Németalföldi polgárnő paszománnyal és hímzéssel díszített magas főkötőt visel.
5
Ismeretlen holland festő XV. sz. Portugál Izabella
Rogier van der Weyden: Portugál Izabella
6
Hans Memling: Idős hölgy portréja Petrus Christus:Fiatal nő képmása
7
Petrus Christus: St. Eligius /részlet/
8
Jan van Eyck: Arnolfini házaspár (részlet)
9
Rogier van der Weyden: Hét szentség oltára /részlet/
10
A férjes, polgárasszonyok gyakori viselete volt a bonyolult redőkben felrakott fehér kendő.
A férfiak galléros csuklya viselete sok változáson ment át, majd évtizedeken át a gogel, v. gugel maradt. Csúcsa néha égnek állt,máskor lehajlott, esetleg térdig lógott. Hasonló volt az a fajta fejfedő,melyet vékony selyemből készített, kendőszerű szalaggal kötöttek át. Gazdagon kicakkozták,vagy fémfüggőkkel díszítették. Politikai hovatartozástól függően hol jobb, hol bal oldalt viselték. /Sendelbinde/ A XV. és XVI. sz-ban főleg, de a későbbi korokban is népszerű volt férfiak és nők körében is a barett sapka. Gyakran készítették bársonyból, hímzéssel, tollal. Kerek,vagy szögletes , lapos formájú puha fejfedő.
11
Rogier van der Weyden: Egy asszony portréja
12
Rogier van der Weyden: Donátorpár a Keresztrefeszítés oltáráról /részlet/
13
Rogier van der Weyden: Hét szentség oltár /részlet/
14
Jan van Eyck:Az aranyműves képmása
15
Jan van Eyck: Férfi portré
16
Hans Holbein: Fiatal férfi
17
Ezek a formák sokáig, tíz vagy húsz évig is divatban maradtak, a barett sapka kis módosításokkal évszázadokig. Az új irányzatok nem egyik napról a másikra változtak, és terjedtek el a különböző országok, tájak között. Jellemző még,hogy a fejfedők dísz-,és luxustárgynak számítottak, tollal, prémmel, szalaggal, a gazdagok még gyönggyel és gyémánttal is díszítették. A reneszánsz beköszöntével a fejdísz továbbra is központi szerepet foglalt el, de már a haj is kilátszott alóla, annak díszítése is fontossá vált.
18
Felhasznált irodalom:
Képes divattörténet az ókortól napjainkig Ludmila Kybalová Olga Herbenova Milena Lamarova Corvina Kiadó 1974 Korok ruhái Domanovszki Endre Corvina Kiadó 1979
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.