Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A kulturális intelligencia
Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment Intézeti Tanszék
2
Kulturális intelligencia
(Cultural Quotiens: CQ) Azon tulajdonságoknak, képességeknek a foka, amelyek meghatározzák, hogy mennyire vagyunk képesek megismerni, megérteni, adaptálni idegen kultúrák szokásait, hagyományait, értékrendjét.
3
Kulturális intelligencia
A magas kulturális intelligenciájú személy fel tudja ismerni azokat a tulajdonságokat, amelyek: - a csoport - az egyes emberek viselkedését jellemzik, mozgatják.
4
A kulturális intelligencia összetevői
Fizikai – test Tudati – ész Érzelmi – szív
5
A kulturális intelligencia összetevői
TEST – a fizikai tényezők: TESTBESZÉD SZOKÁSOK (pl. testtávolság, ételek, öltözködés) MODOR (pl. kézfogás, meghajlás, étkezés)
6
A kulturális intelligencia összetevői
ÉSZ – a tudati tényezők: SZIMBÓLUMOK HŐSÖK RÍTUSOK
7
A kulturális intelligencia összetevői
SZÍV – az érzelmi tényezők: ÉRTÉKREND SZUBJEKTÍV ELEMEK INDIVIDUM
8
A kulturális intelligencia 6 típusa P. C. Early – E. Mosakowski alapján
1. PROVINCIONÁLIS Aki hatékony „odahaza", de „nem találja a helyét" idegenben.
9
A kulturális intelligencia 6 típusa P. C. Early – E. Mosakowski alapján
2. ELEMZŐ Módszeresen feltárja az idegen kultúra szabályait és elvárásait, tanulási stratégiát alakít ki, kidolgozza az együttműködés lépéseit.
10
A kulturális intelligencia 6 típusa P. C. Early – E. Mosakowski alapján
2. TERMÉSZETES Döntően intuícióira támaszkodik, elveti a módszeres tanulást. Időnként hibázik.
11
A kulturális intelligencia 6 típusa P. C. Early – E. Mosakowski alapján
4. NAGYKÖVET Nem sokat tud arról a kultúráról, ahová érkezett, de meggyőzően kommunikálja, hogy odatartozik. Nagy az önbizalma, de kellő alázattal rendelkezik, hogy elismerje, amit nem tud, és ne becsülje le a kulturális különbségek jelentőségét. Megfigyeli azokat a vezetőket, akik sikeresek lettek hasonló helyzetekben. A multinacionális vállalatok vezetői között ez a leggyakoribb.
12
A kulturális intelligencia 6 típusa P. C. Early – E. Mosakowski alapján
5. MIMIKRI Fokozott ellenőrzés alatt tartja cselekedeteit és viselkedését. Gyorsan tanul és reagál, igyekszik átvenni a környezet stílusát, viselkedését. Átalakul, hasonul, bizalmat épít.
13
A kulturális intelligencia 6 típusa P. C. Early – E. Mosakowski alapján
6. KAMÉLEON Olyan gyorsan asszimilálódik, hogy még a „bennszülötteket" is meghaladja, sőt olyan eredményeket is elér, amit azok nem tudtak. Nem gerjesztenek kulturális konfliktusokat. Magas kulturális intelligencia szint. Ritka, a vezetők kb. 5%-a.
14
A kulturális intelligencia fejlesztése
Csak egészséges pszichéjű és motivált embereknél lehet. Cél: Az idegen kultúra tudatos megismerése, annak eredményes kezelése. A felkészítő tréningek, tanulás, nagyon hasznos, de minden helyzetre nem tudnak felkészíteni. Nehéz megtalálni a kulcs(oka)-t, ami megnyitja az idegen kultúrát.
15
A kulturális intelligencia fejlesztése
A magas kulturális intelligenciájú ember képes felismerni azokat a jeleket, „hangokat", amelyek az idegen kultúra megértéséhez vezetnek. Cselekvéseinknek, viselkedésünknek kell megmutatnunk, hogy valamennyire ismerjük és tiszteletben tartjuk az ő világukat. Az új kultúrához való alkalmazkodás akadályokon és visszaeséseken keresztül valósul meg.
16
A kulturális intelligencia fejlesztése
Csak azok tudják véghezvinni, akik hisznek magukban. Akik már szembesültek és megoldottak nehéz helyzeteket, azoknak az önbizalma erősebb.
17
Önbizalom és motiváció
Nem az anyagiak, hanem a sikeres emberi kapcsolatok kialakítása. Egyéni tanulási stratégiára van szükség!
18
Önbizalom és motiváció
1. lépés: Az egyéni kulturális intelligencia felmérése, elemzése Erősségek, gyengeségek
19
Önbizalom és motiváció
2. lépés: Fizikai és tudati CQ fejlesztése. Személyre szóló, egyéni tréningek Pl. fizikai – színkör tudati – esettanulmányok elemzése
20
Önbizalom és motiváció
3. lépés: Érzelmi CQ fejlesztése egyszerűbbtől (pl. üdvözlés, kapcsolatteremtés) a legbonyolultabbig (pl. teljesítményértékelő megbeszélés)
21
Önbizalom és motiváció
4. lépés: Támogatók és segítők igénybe vétele: - egyén - csoport - szervezet
22
Önbizalom és motiváció
5. lépés: Helyzetgyakorlat, tréning eltérő kultúrájú csoportban
23
Önbizalom és motiváció
6. lépés: Értékelés: - egyén - tréning csoport - munkacsoport További feladatok meghatározása.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.