Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGergely Orsós Megváltozta több, mint 10 éve
1
A magyarországi második esély iskoláinak fejlődési lehetőségei a dán és a német termelőiskola modell tükrében
2
Cél: termelőiskolák létjogosultságának, adaptálhatóságának bemutatása Dánia Németország Feltételezem, hogy Magyarországon termelőiskolák alapításával a foglalkoztatáspolitika területén számos probléma oldódhatna meg.
3
Forrás: Szakirodalom Interjúk termelőiskolák vezetőivel, tanulóival Szakmai gyakorlat során megszerzett személyes tapasztalatok Módszer: összehasonlító elemzés Fejlődéstörténet Működés Célcsoport Finanszírozás
4
1985: termelőiskola törvény Állami szubvenciók kb. 85% „Nemzeti stratégia” Minden fiatalnak lezárt képzése legyen „Aktivizáló stratégia” A Fiatal köteles elfogadni Ha nem fogadja el – nem kap szociális juttatást
5
Termelőiskola
6
1920-as évektől - nincs törvényi szabályozás „Arbeitsverbund Produktionsschule Nord” Képzési lehetőség+szakmai képességek Kompetenciák megállapítása + egyéni támogatási terv Szakmai és szociális fejlődés párhuzamosan alakul ki Személyi kompetenciák erősítése Bizalom kiépítése Megszokott viselkedési formák elhagyása Attitűd megváloztatása
7
Pedagógiai módszer Szervezeti feltételek Termelőiskola
8
Egy éves költségvetés ESZA pályázatok létbizonytalanság 5-10% önerő Fizetés: 5 €/nap
9
1989 : piacgazdaság társadalmi egyenlőtlenség Fiatal munkanélküliek 1995: Első Dán-Magyar Termelőiskola 2 iskola Zalaegerszeg Pécs
10
Pályakezdő munkanélküliek Oktatás Munkaerőpiac Szenvedélybetegséggel küzdők Állami gondozásból kikerültek Büntetés végrehajtási intézetből kikerültek
11
Tanulni- termelni értékesíteni Szakmai képzés személyiségfejlesztés 3 szakasz Szocializációs problémák enyhítése Felkészítés a tanulásra Felkészítés a munkavégzésre OKJ-s képzés Utógondozás (!?)
12
I. Munkanélküliség 2010.február – 11,4%-os munkanélküliségi ráta Egyenetlen területi megoszlás Borsod alacsony képzettség Szabolcs elmaradott infrastruktúra Baranya foglalkoztatottak jövedelme fejletlen képzési rendszerek
13
II. Oktatási rendszer hiányosságai Oktatási rendszer eredményei – munkaerőpiac elvárásai (NIS 2010) Pedagógusok Halmozottan hátrányos helyzetűek Csak tárgyi tudás átadása Következmények Lemorzsolódás Munkanélküliség
14
ProblémaMegoldási javaslat A módszer ismeretlensége Helyi intézmények bizalmatlansága Foglalkoztatáspolitika nem tudja a szakképzés irányát befolyásolni Állandó létbizonytalanság Jogszabályi háttér hiánya Pedagógusok felkészületlensége Önkéntes részvétel a képzésben Szociális támogatások és továbbképzések Védőháló projekt „Befogadó munkahelyek” létesítése Egyeztetés a regionális munkaerőpiaccal képzések indítása előtt Állami normatíva biztosítása Közoktatási tv. módosítása Pedagógus átképzések (utógondozás biztosítása) Munkaügyi központok szankciói Tranzitfoglalkoztatási projektek indítása
16
Hátrányos helyzetű fiatal Munkához jut Munkaadó Gyakorlat és szakmai tapasztalat Állam Szociális támogatások folyósítása helyett munkabér
17
Arnulf Bojanowski: Produktionsschule: Eine Antwort für die benachteiligte Jugendliche in den neuen Ländern (Münster: Waxmann, 2008) Eszik Zoltán: 100 szó a tranzitfoglalkoztatásról (Budapest: OTE, 2006) Karl-Heinz Theußen : Produktionsschulen in Deutschland – neuer Ansatz mit historischen Wurzeln Paritätischer Wohlfahrtsband – Produktionsschulen: Mythos und Realität in der Jugendsozialarbeit Prof. Dr. Roland Schöne: Produktionsschulen in Dänemark, Deutschland und Österreich Radácsi Imre: Termelőiskola – A korai iskolaelhagyók integrációjának lehetősége Verner Ljung: Produktionsschule – Ausweg aus der Chancenlosigkeit? – Das dänische Modell
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.