Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMihály Molnár Megváltozta több, mint 10 éve
1
1 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály KBSZ – Szakmai nap Budapest 2010. október 28. Téma: a hajóutak kitűzése (parti és úszó jelek), ennek a hajózás biztonságára gyakorolt hatásai, a hajóút kitűzés problémái Készítette: Major Ernő
2
2 Dunai árvíz 2010 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály
3
3 A 2010. májusi heves esőzések miatt a Dunán június elejére rendkívüli árvízhelyzet alakult ki. A Belügyminisztériumban egy szakemberekből összeállított Operatív Törzs elrendelte a Dunán a hajózási zárlatot, valamit a kíméletes hajózást … Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály
4
4 2010.06.06-án a Navinfo, és az OKF főügyeletének tájékoztatása szerint az árvízvédelmi munkálatok vezetői jelezték, hogy indokolt lenne a hajózás tiltása… -A verőcei polgári védelem vezetője jelezte, hogy gátjait áztatták az elhaladó hajók hullámai -A Népszigeten a kárelhárítás vezetője bejelentette, hogy az elhaladó hajók hullámai rombolják a védműveiket A bejelenéssel egyidejűleg: a nagymarosi vízmércén +644 cm a budapesti vízmércén +777 cm-t mértek. 2010.06.07-én 10:00 órakor Budapest +840 cm mért vízállásnál az Operatív Törzs elrendelte a hajózási zárlatot a Duna 1708,000 (Ipoly torkolat) – 1642,900 (Déli vasúti híd) fkm. között.
5
5 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály 2010.06.09 -én 14:00 órakor az Operatív Törzs elrendelte a kíméletes hajózást. Ekkor a vízállás Budapesten +781 cm volt. 2010.06.10 -én reggel 8:00 órától feloldották a kíméleti hajózást. Ekkor a vízállás Budapesten +744 cm volt.
6
6 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály Hajózási zárlat Kíméletes hajózás elrendelése Szabad hajózás
7
7 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály Az ADUKÖVIZIG szakemberei levelet írtak hatóságunkhoz a nagyvíz beállta előtt, melyben kérték a bajai vízmércén mért +850 cm felett a hajózási zárlat elrendelését a Duna 1507,000 (Fajsz) – 1459,000 (Dunaszekcső) fkm. közötti szakaszon. Az ADUKÖVIZIG szakaszán a zárlat 2010.06.07-töl 2010.06.14-ig (7 napig) tartott. Az ADUKÖVIZIG vízépítő mérnökei elmondása alapján a jövőben bekövetkezett árvíz alkalmával is, a magyarországi Duna alsó szakaszán a fent leírt adatok alapján értesíthetjük a hajókat a nagyvízi zárlatról. (Baja +839 cm mértek reggel)(Baja +864 cm mértek reggel)
8
8 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály Hajózási zárlat Szabad hajózás
9
9 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály A Szlovák árvízi korlátozás a 52/2006 Szlovák Hajósoknak Szóló Hirdetmény alapján A Duna 1880,2-1708,2 fkm. között van érvényben. Kíméletes hajózás, ha a Duna vízszintje a következő értékeket meghaladja: Pozsony – Dévény 650 cm Medve710 cm ~ 661 cm Nagybajcs Komarno665 cm ~ 629 cm Komárom Sturovo590 cm ~ 592 cm Esztergom A hajóknak tudniuk kell teljesíteni a 6 km/h hegymeneti sebességet. Hajózási zárlat, ha a Duna vízszintje a következő értékeket meghaladja: Pozsony – Dévény750 cm Medve810 cm ~ 761 cm Nagybajcs Komarno725 cm ~ 689 cm Komárom Sturovo640 cm ~ 642 cm Esztergom A hirdetmény további része megjelöli a nagyvízi szükségkikötőket.
10
10 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály Ausztria (Doris) Ausztriában általánosságban LHV+90 cm fölött hajózási zárlat lép érvénybe. Az árvíz levonultával, ha a vízállás kisebb mint LHV+90 cm a hajózás ismét szabaddá válik.
11
11 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály Német Duna (Német dunai HSZ. alapján) Ha a Duna németországi szakaszán eléri, vagy meghaladja a LHV –t, akkor hajózási zárlat lép érvénybe. Eme rendelkezéstől a német hajózási hatóság (WSA) eltérhet (gyors levonulású árvíz, stb)… -Oberndorf 480 cm felett Kelheimtöl a Regensburgi zsilipig -Regensburg-Schwabelweis 520 cm felett Regensburgi zsiliptől – a Geislingi zsilipig -Pfatter 600 cm felett Geisling – Straubing között -Pfelling 620 cm felett Straubing – Deggendorf között -Hofkirchen 480 cm felett Deggendorf – Schalding között -Passau-Donau 780 cm felett Schalding – Jochenstein között
12
12 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály Majna (Német belvízi HSZ. alapján) A szabályzat megkülönböztet kíméleti (Marke I), ill. zárlati (Marke II) vízszinteket (táblázat). Kíméletes hajózás (Marke I): -lehetőleg a hajózóút közepén kell hajózni -sebességcsökkentés a kormányképesség megtartásáig -110 m-nél hosszabb alakzat Aschafenburg (84 fkm.) felett nem közlekedhet Hajózási zárlat (Marke II): -Hajózási zárlat minden hajó részére a komp kivételével A német hajózási hatóságnak joga van a a kíméletes hajózás, valamint a zárlati hajózásban leírtak alól eltérni.
13
13 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály Rajna (rajnai HSZ. alapján) A szabályzat megkülönböztet kíméleti (Marke I), ill. zárlati (Marke II) vízszinteket (táblázat). Kíméletes hajózás (Marke I): -A völgymenő lehetőleg a hajózóút középen, a hegymenő a közép harmadban utazzon -A völgymenő hajó sebessége nem haladhatja meg a parthoz képest a 20 km/h sebességet -A nagyhajók részére a 2. rádiót kötelező a NIF csatornára állítani -A gyorsjáratú hajók nem közlekedhetnek Hajózási zárlat (Marke II): -Hajózási zárlat minden hajó részére a komp kivételével
14
14 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály
15
15 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály Következtetés! Hasznos lenne az árvíz esetén zárlati vízszint meghatározása: -mely ismeretével a hazánkba érkező, és innen induló hajók árvízkor módosíthatnák a programjaikat, átszervezhetnék fuvarjaikat -mely ismeretével a kárelhárítás a menetben lévő hajók által keltett szívó, és hullámhatás nélkül építhetnék a védműveket
16
16 Központi Hivatal Stratégiai és Módszertani Főigazgatóság Hajózási és Légiközlekedési Főosztály Köszönöm a megtisztelő figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.