Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLilla Veresné Megváltozta több, mint 10 éve
1
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, Horváth János balesetvizsgáló
2
AZ ESEMÉNY ÁTTEKINTÉSE
A pilóta jelentette leszállás után, hogy a baloldali hajtómű nehezen indult. Átvizsgálás után észrevették, hogy a gyújtógyertya ívet húzott a borításnál. (A vizsgálat ezzel ellentétes eredménnyel zárult.) Vizsgáljuk meg a bejelentést előidéző körülményeket: A repülőgépen az eseményt megelőzően a műszaki szakemberek órás hajtómű karbantartást és futó cserét végeztek. A hajtóművek karbantartása során boroszkópos ellenőrzéseket is végrehajtottak, a futóműveken pedig futómű próbát. A karbantartási munkák zárásaként a repülőgépen hajtómű próbát végeztek, majd a repülőgépet üzemképesnek minősítették. Aznap, ezzel a karbantartással párhuzamosan más karbantartás is folyt.
3
A SZEMÉLYZET(EK) TEVÉKENYSÉGE
A bejelentésben szereplő repülőgép három járat teljesítésére volt programozva, ebből az első kettőt azonos személyzettel. A hajtóművek indításának optimalizálása érdekében a légitársaság a Standard Operating Procedures (SOP) előírásban szabályozza, hogy mely napokon melyik gyújtóegységgel kell végrehajtani az indítást. Az eljárási kézikönyv előírja: páratlan napokon az „A” rendszerről, páros napokon a „B” rendszerről történő indítást. Az eljárás létjogosultságát alátámasztja a bekövetkezett eseménysor.
4
GYÚJTÓGYERTYA ÉS ANNAK ELHELYEZÉSE A HAJTÓMŰVÖN
5
GYÚJTÁSTINDÍTÓ VEZÉRLŐPULT
6
HAJTÓMŰ ÜZEMSZERŰ ÁLLAPOTA 1.
7
HAJTÓMŰ ÜZEMSZERŰ ÁLLAPOTA 2.
8
HAJTÓMŰ ÜZEMSZERŰ ÁLLAPOTA 3.
9
HAJTÓMŰ 1.
10
HAJTÓMŰ 2.
11
HAJTÓMŰ 3.
12
HAJTÓMŰ 4.
13
A MEGÉGETT HAJTÓMŰ BORÍTÁSA
14
A SOP LÉTJOGOSULTSÁGA A SOP betartásával elkerülhető az egyik indító rendszer tartós használaton kívüli állapota, tehát egy esetleges meghibásodás hamar észlelhető. (csak oda kell figyelni) Felvetődik a kérdés, hogy mi van abban az esetben, ha az esemény bekövetkezésének napja páratlan nap? Érdemes elgondolkodni rajta!
15
ÜZEMELTETŐI BIZTONSÁGI AJÁNLÁS
BAÜ _1: Az …… szakvezetése minden munkavégzés során követelje meg az okmányolási fegyelem betartását, azaz csak az írja alá a munka végrehajtásának igazolását, aki azt ténylegesen végezte. BAÜ _2: Hatékony szervezési intézkedések kiadásával előzzék meg azokat a helyzeteket, ahol a munkavégző figyelmének ilyen mértékű megosztottsága valószínűsíthető… BAÜ _3: A hajózó típus-vezetése szigorúan követelje meg a személyi állománytól: az OCC – még a levegőből történő - tájékoztatását a bázisrepülőtérre való érkezéskor hozott és ismert hibákról annak érdekében, hogy a műszaki szolgálat időben fel tudjon készülni a hibajavításra, a hajózószemélyzetek az útvonal/ak/ teljesítése közben észlelt minden hibát rögzítsék az AFL-en.
16
KBSZ BIZTONSÁGI AJÁNLÁS KIEGÉSZÍTÉS
BA _1: A KBSZ az üzemeltetői biztonsági ajánlás BAÜ _3 pontját azzal egészíti ki, hogy az OCC-t a személyzet döntési helyzetben ne csak a bázisrepülőtérre történő repülés esetében értesítse. BA _2: A KBSZ az üzemeltetői biztonsági ajánlás BAÜ _2 pontját azzal egészíti ki, hogy a végrehajtó állomány semmilyen mértékű olyan befolyásolása nem engedhető meg, ami a biztonságos munkavégzést és annak befejezését megzavarná.
17
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.