Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGyöngyi Törökné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Árak: párhuzamok és perspektívák Mennyire alkalmazható a távközlési piac modellje a földgáz piac áraira? Energy Summit Hungary 2009 2009. október 08. Tóth Tibor
2
Tartalom A hírközlési piac 2002 – 2008. Párhuzamok, használható és nem használható tapasztalat Miben tud modellértékű lenni a hírközlés, és miben nem?
3
A hírközlési piac 2002 - 2008
4
Piaci modell a hírközlésben piacnyitás idején 1/2 Tulajdonosi struktúra Számos ország, döntően nyugati működő tőke: D, F, DK, UK, IZR, USA, N + azóta RO Magyarország: Matáv, helyi önkormányzatok, vállalatok (pl. MÁV) Piacszerkezet Vezetékes 1 nagy vállalatcsoport – Egy, aki –majdnem-mindent tud. LTO területi vezetékes monopóliumok, majd dominancia Folyamatos piackonszolidáció lényeges megrázkódtatások nélkül Mobil Szolgáltatási oligopólium kiskereskedelmi szinten Monopólium egyes saját hálózati nagyker szolgáltatások szinten Folyamatos status quo fenntartás lényeges megrázkódtatások nélkül Internet, adatszolgáltatás, egyéb piacképes szolgáltatások Alternatív szolgáltatók és inkumbensek vegyesen Elsődleges célkijelölő szempont: a vállalati méret - ebből adódóan több szempont: a forgalom nagysága, a szolgáltatás nyújtás egyszerűsége, átlagköltségtől való eltérése, stb. Tipikus árszerkezet Hangszolgáltatásban tipikusan 0 költségű tartalom, 100% hálózati költség. Adatszolgáltatásban nehezebben számszerűsíthető, nem 0 költségű tartalom. Emelt díjas szolgáltatásban magas, 66-75%-ot is elérő tartalom, 25-33% hálózati költség mellett.
5
Piaci modell a hírközlésben piacnyitás idején 2/2 A szolgáltatók Magyarország és külföld közötti jellemző mozgása Összességében inkább nettó szolgáltató beáramlás Csak egy lényegese kilépő: Magyar Telekom csoport Egy számottevő piacra lépő: Digi TV Az EU szabályozás fókusza A nagykereskedelmi hozzáférési fókusz Kiegészítő fókusz a lakossági fogyasztók védelme Erős szabályozó hatóság Erős EU Bizottság Fokozatosság, de folyamatos előrehaladás mellett Párhuzamok és perspektívák a gázszolgáltatói piacon Hasonlóan domináns külföldi tulajdon Hasonló piacszerkezet helyi hálózatokban: területi szolgáltatók Hasonlóságot is mutató, de eltérő piacszerkezet a versenyző technológiájú párhuzamos hálózatokban Eltérő piacra lépési korlátok: pl. energia piacon magasabb felhasználói beruházás Lényegesen eltérő tipikus árösszetétel: a tartalom dominál, a szállítás-tárolás –elosztás nem haladja meg tipikusan az 50%-ot A szolgáltatók határon keresztüli mozgása hasonló. Az EU fókusz a nagykereskedelmi fókuszban hasonló és ESZ-ben, de sokkal erősebb tagállami jogok Szakaszosabb jellegű előrehaladás
6
Gazdaságpolitikai szempontok a hírközlésben piacnyitás idején Lakossági szolgáltatások Elsődleges szempont az ár A keresztfinanszírozás lényegi –de nem teljes- eltűnése Lakossági szolgáltatások közül az Internet az elsődleges szempont Vállalati szolgáltatások Elsődleges az Internet terjedése A versenyképesség – bővülő szolgáltatási portfólió, növekvő szolgáltatás/ár mutatók, stb. - kérdését a szolgáltató a piacra bízta Államigazgatási szempontok Az egyszeri bevételek (pl. frekvenciajogok, számtartományok) és a folyamatos bevételek (főleg adók, de további díjak is, pl. frekvenciadíjak) növelésére törekszik. Egyéb szakmai szempontok többé-kevésbé kiegyensúlyozottan érvényesülnek. Párhuzamok és perspektívák a gázszolgáltatói piacon A lakossági árak elsődlegesek – esetenként mindent dominálóak A keresztfinanszírozás fennmaradása lehetséges A vállalati versenyképességet befolyásoló gázár alapvetően piaci kérdés Az állami bevételek és a piaci szempontok is képesek moderáltan érvényesülni.
7
Árazási dossziék a hírközlésben piacnyitás idején – nagykereskedelmi piacok 1/2 Nagykereskedelmi árazási témák – forgalmi díjak Nemzetközi hívásvégződtetés Az infrastruktúra alapú verseny oldotta meg A szabályozott árak villámgyorsan eljelentéktelenedtek. Belföldi hívástovábbítás Az infrastruktúra alapú verseny oldotta meg elég gyorsan. A szabályozott árak - az összekapcsolási pontok kiépülését követően- aránylag gyorsan eljelentéktelenedtek. Helyi vagy mobil hálózati hívásvégződtetés és hívásindítás A hatósági árszabályozás képes „kordában tartani”, a természetes monopólium jellege miatt. Csak közép-hosszú távon oldhatja meg infrastruktúra alapú verseny. Nagykereskedelmi árazási témák – hozzáférés egyszeri díjak, havi díjak Hálózatok összekapcsolása a forgalom biztosítása érdekében Késleltetve és részben oldotta meg az infrastruktúra alapú verseny Részben 6 év elteltével is szabályozott árak szükségesek. Hálózatok összekapcsolása a helyi hálózat egyes részeinek vagy egyes funkcióinak átadása érdekében. Folyamatosan szabályozott árak szükségesek.
8
Árazási dossziék a hírközlésben piacnyitás idején – nagykereskedelmi piacok 2/2 Egyéb nagykereskedelmi témák: a mobil hálózatok hang és adatképessége Védettség a nagykereskedelmi kötelezettségektől. Időben jelentősen elnyújtott, késleltetett és enyhített hatósági kötelezettségek Lásd pl: drasztikus EU beavatkozás volt szükséges a nemzetközi hívásokon. Párhuzamok és perspektívák a gázszolgáltatói piacon Nemzetközi kapcsolatokban: teljes eltérés, nincsenek meg a piaci alapú, szabad nemzetközi kereskedelem feltételei. Belföldi hálózati szolgáltatásokban: teljes eltérés, nem épülnek alternatív hálózatok – de a lehetőség adott. Hasonlóság a helyi elosztó hálózatokban: az alternatív azonos technológiájú hálózatok köre nem jelentős, a versenyző technológiák jelenthetnek versenyt. Hozzáférési piacok: nagyon hasonló, védett saját hálózatok a hozzáférési kötelezettséggel szemben.
9
Árazási dossziék a hírközlésben piacnyitás idején – kiskereskedelmi piacok 1/2 Kiskereskedelmi árazási témák- hozzáférés egyszeri díjak, havi díjak Kisfogyasztói vezetékes díjak szabályozása. Részben a mai napig fennálló vezetékes szabályozás hozzáférésben. A valódi versenyt a versenyző technológiák és versenyző hálózatok jelentették és jelentik: mobil hozzáférések, adathálózati szolgáltatások. Kiskereskedelmi árazási témák- forgalom A vállalati ügyfélkör: azonnali verseny infrastruktúra és szolgáltatás alapon. A nagykereskedelmi szabályozás hatékony kiskereskedelmi árszabályozó tényező lett a versenyképes fogyasztóknál (szolgáltató választás). Valós megoldást fokozatosan az infrastruktúra alapú verseny és a technológiai fejlődés hoz. Kiskereskedelmi árazási témák - Internet, adatforgalom, egyéb Nem szabályozott kiskereskedelmi piac. A nagykereskedelmi szabályozás hatékony kiskereskedelmi árszabályozó tényező lett a versenyképes fogyasztóknál (ADSL választás). A hálózatok és a technológiák közötti infrastruktúra alapú verseny hatékony árszabályozó lett vezetékes piacon:(ADSL, kábeltv, mobil.
10
Árazási dossziék a hírközlésben piacnyitás idején – kiskereskedelmi piacok 2/2 Egyéb árazási témák- a hatósági árak megállapítása, árkontroll Számviteli szeparáció. Adatszolgáltatási kötelezettség. Megalapozott és továbbfejlesztett ármodellek. Kemény magyar hatósági jogkör – akár eltekintés az ármodell eredményétől. Erős EU Bizottsági jogkör több DG-re kiterjedően. Folyamatos más tagállami és erős EU monitoring. Egyéb árazási témák USO kassza az igazolt veszteségek finanszírozására Hozzáférési deficit finanszírozás – átmeneti eszköz Párhuzamok és perspektívák a gázszolgáltatói piacon Hasonló kiskereskedelmi tételes árszabályozás (28/2009 KHEM) Hasonlóan a piacra bízott üzleti kiskereskedelmi árszabályozás. Lényegesen eltérő hatósági árkontroll: a részletezettség kisebb mértékű Az EU gyengébb jogosítványokkal rendelkezik
11
Árazási eredmények 2002-2008 között a nagykereskedelmi piacokon (nominális árak) Nagykereskedelmi árazási témák – forgalmi díjak Nemzetközi hívásvégződtetés - infrastruktúra alapú verseny dominancia Drasztikus, 80-90%-os árcsökkenés 2 év alatt: 40% / év. Belföldi hívástovábbítás - infrastruktúra alapú verseny dominancia Drasztikus, 60%-os átlagos árcsökkenés 3 év alatt: 20%/év. Helyi vagy mobil hálózati hívásvégződtetés és hívásindítás – mesterséges árszabályozás dominancia Vezetékes: drasztikus, 75%-os átlagos árcsökkenés 6 év alatt - átlagosan 8 Ft/percről 2 Ft/percre: 12% / év. Mobil: drasztikus, 50%-os átlagos árcsökkenés 6 év alatt - átlagosan 36 Ft/percről 18 Ft/percre: 8% / év. Nagykereskedelmi árazási témák – hozzáférés egyszeri díjak, havi díjak Hálózatok összekapcsolása a forgalom biztosítása érdekében Drasztikus árcsökkenés 6 év alatt. Hálózatok összekapcsolása a helyi hálózat egyes részeinek vagy egyes funkcióinak átadása érdekében. Drasztikus, 40 %-os árcsökkenés 6 év alatt: 7% / év. Egyéb nagykereskedelmi témák: a mobil hálózatok hang és adatképessége A hálózatmegosztás nem kezdődött el sem szabad piaci sem szabályozott formában. Párhuzamok és perspektívák a gázszolgáltatói piacon Nemzetközi kapcsolatok árazása: eltérő, nincs jelentős verseny. Belföldi hálózati szolgáltatások árazása: eltérő, nincs jelentős verseny párhuzamos hálózatok hiányában. Helyi elosztó hálózati szolgáltatások árazása: hasonló, hatósági árszabályozás szükséges. Hozzáférési egyszeri díjak: hasonló állapot, nincs verseny.
12
Árazási eredmények 2002-2008 között a kiskereskedelmi piacokon (nominális árak) Kiskereskedelmi árazási témák- hozzáférés egyszeri díjak, havi díjak Csökkenő, majd stabilizálódó árak. Kiskereskedelmi árazási témák- forgalom Csökkenő, majd stabilizálódó árak. Kiskereskedelmi árazási témák - Internet, adatforgalom, egyéb Drasztikus, 20 -25 % / év mérték körüli árcsökkenés. Egyéb árazási témák USO kassza eltűnése - hasonlóan az EU trendhez. Hozzáférési deficit finanszírozás – hasonlóan az EU trendhez. Párhuzamok és perspektívák a gázszolgáltatói piacon
13
Miben tud modellértékű lenni a hírközlés, és miben nem?
14
A hírközlés és a gázpiac árai Modellértékű lehet a hírközlés ott, ahol a hálózatok ára a szolgáltatás domináns ármeghatározója és hasonló piaci feltételek állnak fenn; ott, ahol hasonló hatósági feladatkört kell ellátni és ehhez a kiegészítő feltételek is hasonlóak. Korlátozottan modellértékű a hírközlés ott, ahol a piaci helyzet vagy szabályozói feladatok hasonlóak, de eltérőek a feltételek; viszonyítási pontul szolgálhat. Nem lehet modellértékű a hírközlés ott, ahol a piaci helyzet gyökeresen eltérő.
15
PBI alapábra A vállalkozás Versenytársak Piacralépők Helyettesítő termékek VevőkBeszállítók Állam
16
A tartós megoldás: az infrastruktúra alapú verseny.
17
Köszönöm a figyelmet. Tóth Tibor totht@tgg.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.